tepa
Hej

Har också köpt två nya växter som jag inte vet namnet på. Men så mycket visste tanten i matbutiken, att det är tåliga och tacksamma växter. Vad är det ? Den första liknar bergspalm i färgen och "konsistensen" . Den andra står det "Kiwi" Cordyline på. Vad jag vill veta är om dom kan stå i vardagsrummet året om eller om dom ska ut på altan på sommarn, under tak. Jag tror inte dom ska ha svalare vintervila. Och kommer dom att klara tillfällig värme 25-26 grader när vi eldar ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
Cordyline fruticosa 'Kiwi' - trivs att vara ute på sommaren, tas ut på våren när det är ca +10c (tas in vid frost),placera den i halvskugga först sedan soligare när den vant sig. vill stå varmt när den är ute. ge den näring 1-2gånger i månaden från maj till aug. ta in den innan frosten och placera den under vintern ljust i en temp på +10c +15c vattna sparsamt.

och Palmen är Howea forsteriana eller Chrysalidocarpus lutescens (har alltid haft svårt för att se skillnad på dom som små!) och dom kräver olika förhållanden

jag tror dock mer på Howea - Kentiapalm

Howea forsteriana - trivs också att vara ute under sommaren dock är den väldigt känslig för solen och blir väldigt lätt solbränd så i ett skuggigt men varmt hörn av trädgården passar den bra. tas ut när det är ca +10c och tas in vid frost. hålls fuktig hela sommaren och ges näring en gång i veckan. tas in innan frosten och övervintras ljust och svalt ca +10c på vintern . vänjer man den sakta kan den stå soligare under sommaren.
inne åretrunt trivs den i öst eller västfönster och lite svalare på vintern lätt fuktigt under tillväxten .

Chrysalidocarpus lutescens - är mer värmekrävande än den andre men kan vara ute också under sommaren. men den tas ut när det är ca +15c och tas in när det går under +5c +10c. den övervintras ljust i en tem p på +15c +20c. även den är känslig mot solen om man tar ut den så den bör vänjas sakta vid solen. inne åretrunt kräver den soligt fönster (dock ej direkt södersol)och mycket hög fukt blir lätt ful inne.

tepa
Hej Flaxss

Tack. Men suck. Jag skulle vilja ha några växter som kan stå i vardagsrummet, eller möjligen ute på altanen på sommarn hela året. Är Agave och Aloe sådana ? Eller någon annan suckulent ? Vill ju ha växter där även på vintern. Just nu har jag förutom ovanstående nyinköp en Kristi Törnekrona och en Peperomia. Dom ska alltså trivas i värmen som kan bli 25 grader när vi eldar och inte behöva vintervila . Finns det någon växt ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 14-01-2009, 08:07) *
Hej Flaxss

Tack. Men suck. Jag skulle vilja ha några växter som kan stå i vardagsrummet, eller möjligen ute på altanen på sommarn hela året. Är Agave och Aloe sådana ? Eller någon annan suckulent ? Vill ju ha växter där även på vintern. Just nu har jag förutom ovanstående nyinköp en Kristi Törnekrona och en Peperomia. Dom ska alltså trivas i värmen som kan bli 25 grader när vi eldar och inte behöva vintervila . Finns det någon växt ?

Hälsn Tepa

vill du ha någon växt ute åretrunt?

och en växtinneåretrunt?

Agave är en Orangeriväxt trivs i sol och värme, tasut vid plusgradder och in vid frost sedan övervintra vid +5c +10c. samma för aloe dock är den så tålig att den kan växa inne åretrunt i värmen. ingen av dom är vinterhärdiga ute.

dom sista 2du skrev kan du ha inne åretom dom behöver ingen vila. mår bra av att vara ute under sommaren men behöver inte.
tepa
Hej

Jag menade en eller flera växter som jag kan ha inne i värmen 20-25 grader året runt. Aloe kan jag alltså ha. Samt Cordylinen och Kentian, men dessa får stå i matsalen där det är 16-18 grader med elementet avstängt när det är kallt ute. Peperomian och Kristi Törnekronan har vuxit och mått bra i vardagsrummet hela vintern, i fjolvintras också, så de tycks inte bry sig fast det blir 25 grader. Önskar fler sådana, andra suckulenter? Tycker inte alls om taggiga kaktusar typ High Chapparall. Men det finns en som har som en röd jordgubbe till blomma, vad heter den?

Hälsn Tepa
tepa
Näää, Aloen kan jag inte ha, för den blommar inte om den inte får den där svala vintervilan... Nu blir jag snart frustrerad, finns det INGET MER jag kan ha i värmen året om???

Mvh Tepa
vanjalarsa
Tycker att det verkar konstigt om du inte skulle kunna ha krukväxter inomhus i värmen året om...

Dracena t.ex. Rumsask, Kroton. Rosenkalla, FRedskalla. Porslinsblomma ,Bara några exempel. DEt finns ju många fler.

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
MariaS
CITAT (flaxss @ 14-01-2009, 09:54) *
vill du ha någon växt ute åretrunt?

och en växtinneåretrunt?

Agave är en Orangeriväxt trivs i sol och värme, tasut vid plusgradder och in vid frost sedan övervintra vid +5c +10c. samma för aloe dock är den så tålig att den kan växa inne åretrunt i värmen. ingen av dom är vinterhärdiga ute.

dom sista 2du skrev kan du ha inne åretom dom behöver ingen vila. mår bra av att vara ute under sommaren men behöver inte.

Det finn ett 20:tal vinterhärdiga Agave. Av de 248 arter som finns, är det bara ett fåtal som inte klarar minusgrader alls. Agave americana klarar ner till -12grader!

INGEN aloe ska vara kvar ute under +10. Vintervila för dem är +15 grader för att gå i blom.

Sen har du ett 50tal opuntia som är vinterhärdiga, väderkvarnspalmen klarar också mycket...
tepa
Hej

Jag menade nog krukväxter att ha inne i en 20-25 gradig värme året om...Jo, visst har jag en massa krukväxter inne, men de vill bara sloka i 25 gradiga värmen de jag haft där. Så det börjar bli tomt i varma vardagsrummet och knöfullt i de andra svalare rummen. Önskar namnet på växter som TRIVS varmt. OCH gör det alla månader på året.

Tack
Tepa

Tusen tack, Vanjalarsa, men dessa dina förslag funkar alltså även i 25 gradig värme ? Några av förslagen har jag redan, men Rumsask och Porslinsblomma ska jag köpa. Säker på att Porslinsblomma trivs så varmt ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 14-01-2009, 12:17) *
Det finn ett 20:tal vinterhärdiga Agave. Av de 248 arter som finns, är det bara ett fåtal som inte klarar minusgrader alls. Agave americana klarar ner till -12grader!

INGEN aloe ska vara kvar ute under +10. Vintervila för dem är +15 grader för att gå i blom.

Sen har du ett 50tal opuntia som är vinterhärdiga, väderkvarnspalmen klarar också mycket...

jo Maria jag vet det. du kan bara inte halka ur dig att de är vinterhärdiga eller tål frost utan att veta innebörden av det. det är bara inte att plantera ut och vänta till våren exempel när det gäller vinterhärdig agave. ett annat exempel skrev du att Paradisträd tål någon ''frost'' när min frös ner helt vid -1c -2c. kallar du det att tåla frost? confused.gif

finns flera aloe arter som ska ha vintervila under +10c för att blomma.

du säger att Agave americana klarar -12c utan prut? det låter som en dröm för mig. jag vet att du har fel jag har nämligen testat. den klarar knappast mycket frost här i Sverige. min fick skador redan vid ett par frostgrader. och den hade jag skyddat mot regn så den var snustorr och skyddat mot kyla. jag skyddade den sen igenom hela vintern(lägst -15c) den klarade SIG inte.

dom Agave som tål ''vintern'' ute är ovanliga i handlen plus så tål dom inte så mycket i Sverige som du tror. plus måste dom stå helt torrt annars är risken att dom ruttnar. men ja det går ha agave ute även i Sverige (finns flera som har).
jag själv har haft en vinterhärdig art som INTE klarade vintern.

opuntia finns många också som är vinterhärdiga och även tål regn jag själv har flera stycken på friland utan skydd.

att plantera en palm direkt i trädgården och tror den ska överleva? då har man lite väl höga förhoppningar. w00t.gif

små palmer av väderkvarnsplam får skador långt under -15c. och måste skyddas dom första vintrarna (vilken storlek som!). och även med skydd finns det stor risk att den ruttnar eller fryser ihjäl. dom är inte härdiga i Sverige. har dom varit på friland i ett par år och har en stam på 1m kan dom möjligen klara sig utan skydd i zon 0-1 i milda områden men ändå får dom skador vid -15c och dom flesta bladen fryser vid -18c -20c.

ska man ha dom på friland ska dom planteras i bra lägen och få skydd mot kyla och regn.

EDIT - ändrade stavfel
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 14-01-2009, 12:34) *
Hej

Jag menade nog krukväxter att ha inne i en 20-25 gradig värme året om...Jo, visst har jag en massa krukväxter inne, men de vill bara sloka i 25 gradiga värmen de jag haft där. Så det börjar bli tomt i varma vardagsrummet och knöfullt i de andra svalare rummen. Önskar namnet på växter som TRIVS varmt. OCH gör det alla månader på året.

Tack
Tepa

Tusen tack, Vanjalarsa, men dessa dina förslag funkar alltså även i 25 gradig värme ? Några av förslagen har jag redan, men Rumsask och Porslinsblomma ska jag köpa. Säker på att Porslinsblomma trivs så varmt ?

Hälsn Tepa

alla kaktusar och suckulenter tål att stå varmt på vintern men dom blommar inte. så där kan du välja vad du vill.

tropiska passionsblommor trivs inne åretrunt.
Hoya,bägarranka,klätterficus,ciccus,bromelia,ampelfackla,flamingoblomma,sparris,
flasklija,ampellilja,kroton,prickblad,dracena
gullranka,tropiska ficus arter,klänglilja,åderblad,banan,monstera,peperomie,pilea,sanserveria,aralia arter
m.f tål alla att vara varmt året om (även omn en del mår bättre av att stå svalare)

ge dom så mycket ljus och fuktigluft du kan på vintern så klara dom även värmen.
tepa
Tack, Flaxss. Vilken bra lista. Nu ska här googlas, så jag får se hur de ser ut, de jag inte vet. Aralia glömde jag att jag också har där i värmen. Verkar trivas. Rödbladigt Åderblad hade jag där, men flyttade den till ett annat rum. Den nästan flämtade, blev blekare och mindre o mindre. Trots vatten och duschar.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 14-01-2009, 13:21) *
Tack, Flaxss. Vilken bra lista. Nu ska här googlas, så jag får se hur de ser ut, de jag inte vet. Aralia glömde jag att jag också har där i värmen. Verkar trivas. Rödbladigt Åderblad hade jag där, men flyttade den till ett annat rum. Den nästan flämtade, blev blekare och mindre o mindre. Trots vatten och duschar.

Hälsn Tepa

synd att den blev så det trodde jag inte. när jag ''började'' med växter (02-03 eller nåt)och bodde hemma så hade jag köpt två sådana keramik krukor med en apa som höll om krukan, i den hade jag en grön och en röd Åderblad och den växte som ogräs hos mig och där hade jag på vintern mellan +25c +30c (var jätte frusen som liten!), sedan hade jag två andra krukor (fast det var nåt annat djur) där hade jag rosenstänk som också frodades i värmen.

dock hade jag också 2st 500L kar på väggen som var öppna det kanske gjorde mycket för dom att det var fuktigt. så det var kanske därför dom klarade av värmen. desto högre fukt desto bättre tål växter värme.

du får testa dig fram! och se vad som funkar. men kom ihåg värmare det är desto mer fukt i luften behövs.
tepa
Har printat ut din lista, Flaxss, och tillagt "Rosenstänk". Har inte googlat färdigt på alla ännu. Benjaminfikus och Prickblad hade jag också i varma vardagsrummet, de verkar trivas alldeles utmärkt. Sen läste jag att de skulle ha det lite svalare på vintern, så då flyttade jag dom till det svalaste rummet, som vi inte använder, 16-18 grader. De är fortfarande lika fina, så dessa kanske jag kan flytta tillbaka ? VAD var det du hade på väggen ? Har du bild på det ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 14-01-2009, 14:14) *
Har printat ut din lista, Flaxss, och tillagt "Rosenstänk". Har inte googlat färdigt på alla ännu. Benjaminfikus och Prickblad hade jag också i varma vardagsrummet, de verkar trivas alldeles utmärkt. Sen läste jag att de skulle ha det lite svalare på vintern, så då flyttade jag dom till det svalaste rummet, som vi inte använder, 16-18 grader. De är fortfarande lika fina, så dessa kanske jag kan flytta tillbaka ? VAD var det du hade på väggen ? Har du bild på det ?

Hälsn Tepa

benjaminficus och prickblad är så pasståliga att dom kan stå svalt ca +10c men också stå varmt på vintern ca +20c +25c. trivs dom så kan du ha kvar dom i värmen.

inga bilder på det (hade ingen kamera i den åldern). men det var två vanliga akvarium ed fiskar i på 500l vardera. kan tänka mig att det ger mycket fukt och gör att mina växter klarade vintern bättre.
tepa
Hej

Jo, Benjamin och Pricken får flytta tillbaka.
Efter att jag hade skickat iväg inlägget, kom jag på att det nog var akvarier du hade...

Hälsn Tepa
vanjalarsa
sen tror ju jag också att man till viss del kan få växter att anpassa sig.
Paraplyaralia har jag läst i nån tråd på forumet för ett tag sedan att den måste stå svalt på vintern...
MIna står ovanför ett element året om och växer och trivs.

Naturligtvis måste man anpassa vattningen efter tempraturen. Sm sagt ,det finns ett otal att välja bland som kan vara inne i värmen och trivs med det.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (vanjalarsa @ 14-01-2009, 15:59) *
sen tror ju jag också att man till viss del kan få växter att anpassa sig.
Paraplyaralia har jag läst i nån tråd på forumet för ett tag sedan att den måste stå svalt på vintern...
MIna står ovanför ett element året om och växer och trivs.

Naturligtvis måste man anpassa vattningen efter tempraturen. Sm sagt ,det finns ett otal att välja bland som kan vara inne i värmen och trivs med det.

den är tropisk så den måste nog inte stå svalt, dock tål den att stå svalt.
tepa
Hej

När jag riktigt tänker efter, så är nog min Paraplyaralia lite glesare nu än den har varit. Har faktiskt tappat några blad nu i vinter, fast bladen är fina, inte gula och vissna. Men det ska väl vara så denna årstiden. Har hållit den jämnfuktig.

Hälsn Tepa
evaisa
Tepa!

En grönvitrandig åretom innekompis kommer när det är riskfritt att skicka växter.....

Eva
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 14-01-2009, 19:50) *
Tepa!

En grönvitrandig åretom innekompis kommer när det är riskfritt att skicka växter.....

Eva

och dom blommar utan vintervila och trivs inne åretrunt och doftar gott perfekta växter att ah inne.
vanjalarsa
jag tror att paraplyaralian vill torka upp mellan vattningarna även sommartid. Ännu viktigare nu med ljusbrist.
Man måste känna med fingret noggrant innan man vattnar.
tack för ordet
tepa
Tack Vanjalarsa, tror nog inte jag vattnat för mycket, men undrar ändå om jag gjort nåt fel när Paraplyaralian har tappat flera blad, som till synes är friska och fina. Ingen ohyra på mina växter.

Mvh Tepa
tepa
Bara för att jag sa sådär, att Peperomian trivs och mår finfint i värmen, så såg jag just fem, sex blad nedanför och i krukan. Borde nog hållit tyst. Inte heller dessa blad ser ut att må dåligt, och så såg jag att en "kvist" var lite sladdrig, bladen på denna var också sladdriga. Men det ska kanske vara så denna årstiden. Hoppas jag. Eller ? Den har knappt tappat ett enda blad på ett år. Har förutom värme också tre styck blomlampor, där i fönstret, plantan har fått torka upp mellan vattningarna.

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 14-01-2009, 21:53) *
Bara för att jag sa sådär, att Peperomian trivs och mår finfint i värmen, så såg jag just fem, sex blad nedanför och i krukan. Borde nog hållit tyst. Inte heller dessa blad ser ut att må dåligt, och så såg jag att en "kvist" var lite sladdrig, bladen på denna var också sladdriga. Men det ska kanske vara så denna årstiden. Hoppas jag. Eller ? Den har knappt tappat ett enda blad på ett år. Har förutom värme också tre styck blomlampor, där i fönstret, plantan har fått torka upp mellan vattningarna.

Mvh Tepa

den får för mycket fukt i luften och för mycket vatten i jorden. då tappar den bladen ''gröna'' och stjälkran ruttnar.
tepa
Hej

Usch, då har jag övervattnat. Ska genast sluta vattna. Men hela plantan dör väl inte ? Hur mycket är lagom för en Peperomia, ett år gammal. Den står i en enliterskruka, som har hål under och fat. Har ju vattnat lite extra nu när vi eldar och den står i varma vardagsrummet. Har aldrig duschat den. Har faktiskt luftfuktmätare i huset, en såkallad väderstation. Vad är lagom halt för Suckulenter, krukväxter i allmänhet och sådana som Calatheor och dylikt som tycker om fukt ?

Hälsn Tepa

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Jag tror jag inte ska slösa med detta extraljus på Ampelliljan, den klarar ju sig med mindre. Vet fortfarande inte vad jag ska inköpa, något som tål drag, ytterdörren är ju bredvid, kan hänga där året runt, och inte behöver detta extraljus. Fler förslag ? Ps, kolla mitt rena fönster !

Hälsn Tepa
tepa
Snälla Flaxss, och ni andra. Tror ni att hela Peperomian dör nu, då en kvist har börjat ruttna ? Kollade den igår, nu har alla blad ramlat av från den ruttna kvisten. Men de andra två kvistarna ser bra ut, och har alla blad kvar. Ska jag plantera om nu ? Jorden är inte fuktig.

Sen funderar jag ännu på Ampelliljan, vad jag ska hänga dit istället i själva ampeln bredvid ytterdörren.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon