Sassir
Hejsan alla!

Jag har en liten fin kaktus vid namn Rebutia Krainziana som på senaste tiden har fått en ljusgrön upphöjning på toppen, ser ut som en liten bula av något slag. Undrar om någon annan här kanske har en av dessa kaktusar och har sett fenomenet själv?
Vad jag har tittat på bilder etc från andra Krainziana's så har de en liten fördjupning i mitten på toppen, och min ser ut att sakna detta, själva bulan är lagt lite på toppen, fast sluttar lite eller vad man kan kalla det.

Kan det vara så att det är en mutation på g eller vad man vill kalla det?

Den har inte fått vatten på ett par månader nu pga jag låter alla mina kaktusar få sin vintervila (förutom de allra minsta som är planterade från frö i somras)
Den är ca 2-3cm i diameter.

Jag vet att den har blommat förut med 2-3 blommor, då den vissnade delen av blommorna satt kvar när jag köpte den lilla rackaren.

Jag kommer att ladda upp en bild senare för att visa också.
Ulf Eliasson
Svårt, eller omöjligt att svara utan bild. Första tanken är att den stått för mörkt och därför blivit deformerad. Rebutia hör till solälskarna och skall nog stå så gott som i full sol i söderfönster.
För att blomma behöver den en ljus och sval övervintring (5-10°C) annars funkar det inte.
Bulan är i alla fall inga knoppar, då arten alltid blommar från basen....

...annars verkar det som namnet på denna rebutia skall vara Rebutia chrysacantha... men får kolla detta.
Sassir
Här har vi den

Ulf Eliasson
Japp, detta beror på ljusbrist. Ställ plantan ljusare och var försiktig med vattning under hösten... och håll den svalt. Har du ett söderfönster så kan det räcka med att den står nära fönstret för att det skall bli svalt nog... men det är inte säkert. Helst skall det vara runt 8°C. Men det är också viktigt att jorden är helt torr när det är såpass kallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon