Full version: Utfyllnad?
Magerget
Jag håller på att renovera ett gammalt missionshus med tillhörande tomt. Då huset är beboeligt och vi flyttat in sedan några månader och våren snart bankar på så är det dags för trädgården.

Vi har haft ett antal gräv och borrarbeten gjorda på tomten så hela tomten är nu bara en leråker.

Vad jag vill göra är att höja och jämna av ca 700 kvm av tomten. Höja ca 15-20 cm och givetvis fylla igen gropar och ojämnheter.

Hur sätter jag igång? Jag är total novis på trädgårdsarbete och vet nästan inget.

Vad använder jag till utfyllnad? Vad har jag för toppskikt? Vilket gräs är bäst att så? Tomten är lite av en vildvuxen tomt med ekar och lönnar som gränsar av den. Relativt stenig är den också.

Alla tips är välkomna.
MariaS
CITAT (Magerget @ 14-01-2009, 12:33) *
Jag håller på att renovera ett gammalt missionshus med tillhörande tomt. Då huset är beboeligt och vi flyttat in sedan några månader och våren snart bankar på så är det dags för trädgården.

Vi har haft ett antal gräv och borrarbeten gjorda på tomten så hela tomten är nu bara en leråker.

Vad jag vill göra är att höja och jämna av ca 700 kvm av tomten. Höja ca 15-20 cm och givetvis fylla igen gropar och ojämnheter.

Hur sätter jag igång? Jag är total novis på trädgårdsarbete och vet nästan inget.

Vad använder jag till utfyllnad? Vad har jag för toppskikt? Vilket gräs är bäst att så? Tomten är lite av en vildvuxen tomt med ekar och lönnar som gränsar av den. Relativt stenig är den också.

Alla tips är välkomna.

Sök i din omgivning efter säljare av harpad matjord. Den kan man få till ett ca-pris av 250kr / kubik. Denna jorden duger till både gräsmatta och rabatter. Eventuellt kan du behöva jordförbättra något för det som ska vara rabatter, beroende på vad du tänker ha i dem.
Fågelvägen
Hej Magerget, välkommen hit och grattis till missionshuset! Nu börjar det roliga: trädgården. yahoo.gif

Ett tips: ta vara på stenarna! Det är mycket man kan göra med både naturstenar och sprängstenar, speciellt om tomten inte är helt plan. Du kan kolla på min hemsida, men troligen är er stenmängd något mindre än vår...

Ett tips till: gräsmatta är ingen naturlag, fast många nya husägare tycks tro det. Det kräver enormt mycket jobb att skapa den perfekta gräsmattan, den är jobbig att sköta och många erfarna trädgårdsägare minskar på gräsmattans yta allt vad de hinner.
HelenJ
Det är kul att börja från början. Jag hade visserligen en trädgård när jag flyttade hit, men efter att ha installerat jordvärme fanns ingenting kvar...

Lite tips om hur jag gjorde hittar du i min blogg här: En damm blir till Jag vet ju inte om du vill ha damm förstås, men även bortsett från den finns det tips.

Jag sådde gräs på det jag kände att jag inte hade tid (eller råd) att fixa till som jag ville från början. Det är trots allt lättare att klippa gräs än att hålla ogräsfritt på ett antal hundra kvm. Men den gräsmattan kommer att försvinna efter hand som jag får tid och råd med annat!

När ni ändå håller på - en platt trädgård är urtrist! Försök få till lite höjdskillnader, kanske en liten kulle eller så. Det gör allting mycket intressantare, och ni får möjlighet att odla växter som vill ha det extra väldränerat och soligt t ex, eller kanske göra en liten bäck, eller anlägga ett stenparti, eller.... Listan kan göras lång! rolleyes.gif

Have fun!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon