Full version: Violer hela sommaren
lillyllet
Jag funderar på att så lite violer i mitt lilla land, och funderar lite. Sår jag inne först och planterar ut, blommar de bara i början av sommaren då? Eller hela? Och om jag sår ute direkt, dröjer det länge innan de kommer? Eller ska jag göra både och kanske?

(Det är 1-2-åriga violer jag funderar på, som tex lord nelson har, vet inte exakt vilken av dem än. Bor i Uppsala, zon 3-4 ungefär..)

Jättetacksam för svar! smile.gif
ingrids
Om du tänker 1-2 åriga är det nog antingligen småblommiga penséer du tänker på, violer är oftast perenna (fast inte alltid härdiga). Har aldrig drivit upp själv men har man stora plantor på våren och håller efter med att plocka vissna blommor har jag fått samma planta att blomma till augusti (man måste vara drastisk och klippa ner rejlät runt midsommar, annars blir de väldigt spretiga).
Rickard__
Hornvioler finns ju i olika färger och brukar ha lång blomningstid från början av sommaren och några månader framåt.
Vi har sått inne tidigt på våren och så brukar de blomma en bit in på sommaren.

Sen finns det luktviol som är flerårig, blå och brukar blomma flera månader, särskilt om man klipper ner visset i mellanåt.
lillyllet
Tack för svaren!

Får se vad det blir till slut, fick impectas frökatalog idag så det kanske blir något helt annat... smile.gif Men tack för råden, det blir säkert violer nåt år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon