Full version: Perlite?
MirMaja
Fick en bok om kryddväxter i julklapp och på odlingsråden står det att man istället för jord ska täcka med Perlite vid förkultivering.

Vad är Perlite, hur fungerar det och kan jag använda det till förkultivering av tex tomat och sommarblommor?
Betty
Detta är Perlite.
Jag brukar blanda i en del i jorden till såna växter som vill ha en lätt och luftig jord. Funkar också bra att täcka sådder med, speciellt till sådder som jag ställer utomhus för groning. Ibland strör jag lite perlite ovanpå ljusgroende frön med. Finna att köpa i trädgårdsaffärer, Granngården, Blomsterlandet m.fl. fast det är ganska dyrt... kring 40:- för en 4-liters påse om jag inte minns helt fel.
Loobaman
Perlite är ett vulkaniskt material och används som jorförbättring och vid sådder, personligen tycker jag att vermikulit är ännu bättre, och visst det är dyrt men det ger en riktigt fin struktur förr sådd eller sticklingsförökning. Dessutom slipper man köpa dyr och dålig såjord. Blanda 50/50 med vanlig blomjord så är risken minimal att du bränner dina sådder. Vermikulit har aningen bättre vattenhållningsförmåga än perlite så slippar du vattna fullt lika ofta.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon