Jag har tänkt skala av stora delar av gräsmattan vid en skuggrabatt och lägga sten att gå på och bredvid ha stora fält med primulor och andra småvuxna blommor som blommar och sprider sig. Nu till min fråga, vilka andra blommor ska jag ta så jag får blomning hela sommaren? Fänrikshjärtan är en sak, violer en annan (men jag o violer är inte så kompisar, vi hittar varandra på ställen där de inte borde vara tycker jag.

) Tiarella? Kan det vara något? Myskmadra? Eller vad mer ska jag hitta på för att få en snygg undervegetation där?
Lerjord som ska blandas ut en del och det är sol förmiddag o kväll där.

Tacksam för all input!
TACK för frågan
Gul fingerborgsblomma Digitalis grandiflora -gradvis bildar stora tuvor. Får gula, nickande klockor med brun teckning invändigt . Blomningstid juli-augusti. Tål lite skugga och blir 60-90 cm hög. OBS: Giftig.
Nejlikrot Geum magellanicum :
En art som härstammar från den sydligaste delen av Sydamerika. Den blir 30-50 cm hög med mörkgröna, delvis parbladiga blad. Får gula blommor i juni-juli. Trivs i full sol eller halvskugga.
Gulplister mycket vacker Lamiastrum galeobdolon 'Hermans Pride' :
Bildar täta tuvor och får gula blommor i juni-juli. Bladen är vitbrokiga och delvis vintergröna. Bra marktäckare som tål lite skugga bra. Blir ca 30 cm hög och lämpar sig väl för parkanläggningar.
H: Bassam
En mycket bra marktäckare i skugga är skuggröna, Pachysandra terminalis. Blommorna är visserligen lite diskreta, men bladen är så vackra!
Sockblomma Epimedium versicolor finns i många färger, där är bladen otroligt vackra även om blommorna också är fina.
Eller gul nunneört, Pseudofumaria lutea, kanske?
Vill du ha lite högre är olika funkia (Hosta) vackra. De finns i många färger, med helgröna blad, variegerade blad och blad som drar åt blått. De blommar också vackert.
Det har viss betydelse om rabatten ligger i helskugga, eller om det är vandrande skugga. Då får du helt plötsligt väldigt många fler växter att välja på.
Rickard__
14-01-2009, 20:32
Hasselört är ju vintergrön och marktäckare och trivs i skugga men den har ju ingen blomning.
Gulplister växer ju naturligt i skuggiga skogar och kan breda ut sig bra med revor, den brokbladiga lyser upp fint i skuggan.
Sen finns ju Blågull, Penningblad, Julros, astillbe, Revsuga, skuggbräcka.
Vintergröna (Vinca minor) med olika lökar blandat inuti.
Dölj vissnande lökblad genom att böja ner under vintergrönan.
bild på Vinca minor en tilloch en till... Fina gröna blad på vintern och söta blommor på vår och ev. höst. Många sorter finns.
Eva i Höga
15-01-2009, 08:32
Myskmadra och gul nunneört är några av mina favoriter, de är ju nämnda här redan. Ormöga är också en växt som sprider sig och trivs i skuggan.
Lungörten är oxå vacker men fina blad året om.
Finns med vita, blå, rosa, blårosa blommor.
Blommar på våren.
Ett parti med julrosor
Tack alla för era svar! Nu har jag redan lungört på ett ställe och det kanske vore dags att dela på den ruggen och sätta den någon annanstans. Ormöga likaså. *funderar* Jag fick en hel del att tänka på. Tackar än en gång för input!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.