Annisen S
14-01-2009, 18:22
Vi planterade 40 meter ligusterplantor i slutet av oktober 2008 (Stockholm) . De bar rotade plantorna var 2-år från plantskolan med ca 6-10 förgreningar. Vi satte dem två dagar efter vi fick dem och förvarade dem i mycket fukt innan plantering. Vi hade grävt ett dike (ca 70x70) och använde ny anläggningsjord, då den gamla jorden hade mycket fyllnadsmassa. Vi använde mycket vatten vid planteringen och satte plantorna/rötterna i närmast välling för att det inte skulle finnas några luftfickor runt rötterna. Det regnade ganska mycket kommande veckor. Vi vattnade ett par gånger första veckan, men sen kom frosten.
Nu i början av januari ser topparna på plantorna ut att sloka. Jag ser inga nya knoppar.
Kan de ta sig fint framåt våren eller har vi misslyckats vid planteringen eller efter?
Har vi tillfört för lite vatten?
Bör vi göra något nu? Vad KAN vi göra nu?
Vi vill så gärna ha en fin grön häck som frodas i vår!!!
Tacksam för råd!!!
Hälsningar Annisen
Plantorna vilar just nu. Tillväxten har avstannat, så det händer inte så mycket i växterna så här års. Skrapar du lite försiktigt med nageln på en gren och det är grönt under är allt som det ska.
När det blir mildare och ljusare kommer allting igång igen, och då bör du fortsätta vattningen om det inte regnar mycket. Tills dess - ta det lugnt....
Tack för frågan:
Jag behåller med min kompis, att på den här tiden slokar växter, men jag kan säga att växter slokar på grund att de fattas vatten o vädret nu, men också slokar växter om möglar attackera rötter på den här orsak ska man om planterar växter i ny friska jord med naturligt gödsel som har fiender till
Dåliga möglar o ta bort alla skadad rötter..
H:Bassam
Annisen S
21-01-2009, 14:32
Hejsan,
tack för råd.
Men liguster är ju en vintergrön växt.
Jag har inte sett någon annan liguster som slokar.
Tvärtom de ser väldigt frodiga ut även så här års.
De flesta liguster har kanske lite färre blad på vintern, men de har knoppar och spänstiga grenar.
Hälsningar Annisen
Tack för frågan
Liguster finns två sorter , en sort som är vintergrön o andra ej vinter grön, även om liguster som är vintergrön ser inte så bra under vinter tid speciellt om vädret inte bra.
Obs: du kan titta på rötter om de är bra eller inte . kanske kan du ser någonting på jorden maskar eller möglar, om det är så du ska bli inte arge bara ge dem naturligt kogödsel och färs gröngödsel som kommer från gräs när du klippar gräs, gör det nu på våren.
Obs: kogödsel o gröngödsel har fiender till maskar o svampen som attackera växter, också ska du blir sparsam med vatten .
H: Bassam
Solstorm
22-01-2009, 09:53
Med vintergrön menas att den inte tappar sina blad på vintern. Den behåller dem men sätter inga nya förrän till våren. Ljusgröna skott som kommer på en ligusterhäck på våren är underbart vackra. Du har verkligen något att se fram mot.
Johnssan
22-01-2009, 16:53
Hej, tänkte bara klämma mig in här lite och visa upp några av mina liguster bäbisar som växer så det knakar just nu, ja inomhus då förståss

. Jag tog ett gäng sticklingar i december, tänkte ja skulle odla en häck ja med

[attachment=29866:P22_01_09_16.53.jpg]
Den ljusgröna tillväxten är ca 11 dagar gammal.
Johnssan
22-01-2009, 16:59
[attachment=29867:P22_01_09_17.03.jpg]
ingelsgarden1
23-01-2009, 07:50
CITAT (Johnssan @ 22-01-2009, 16:53)

Hej, tänkte bara klämma mig in här lite och visa upp några av mina liguster bäbisar som växer så det knakar just nu, ja inomhus då förståss

. Jag tog ett gäng sticklingar i december, tänkte ja skulle odla en häck ja med

[attachment=29866:P22_01_09_16.53.jpg]
Den ljusgröna tillväxten är ca 11 dagar gammal.
Hej!
Ser fina ut. Har du bara stuckit ner dem i leka och vatten eller har du jord också
Johnssan
23-01-2009, 07:59
Jag har dom i en balja med leca. 5 ggr om dagen så dränks rötterna i en näringslösning(vatten och flytande gödsel). Det är ett så kallat ebb and flow hydroponics.
Men jag satte först sticklingarna i en pluggbox med vanlig såjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.