smajlizz
Hej! Jag skulle gärna vilja höra lite erfarenheter från er som gått någon floristutbildning! smile.gif
Har nämligen funderat länge på det men hört att utbildningen kostar mycket och att det inte är värt det, att det kan vara svårt att få jobb osv.. Är det någon som har en annan uppfattning?
MariaS
CITAT (smajlizz @ 14-01-2009, 23:49) *
Hej! Jag skulle gärna vilja höra lite erfarenheter från er som gått någon floristutbildning! smile.gif
Har nämligen funderat länge på det men hört att utbildningen kostar mycket och att det inte är värt det, att det kan vara svårt att få jobb osv.. Är det någon som har en annan uppfattning?

I egenskap av arbetsgivare till florister, kan jag meddela att det är bara ett fåtal som får jobb efter utbildningen. Helst ska du nästan ha jobbet klart innan du börjar på skolan.
VAr sedan nogrann med VILKEN skola du väljer! Det om något är avgörande när vi arbetsgivare väljer!
smajlizz
CITAT (MariaS @ 15-01-2009, 09:26) *
I egenskap av arbetsgivare till florister, kan jag meddela att det är bara ett fåtal som får jobb efter utbildningen. Helst ska du nästan ha jobbet klart innan du börjar på skolan.
VAr sedan nogrann med VILKEN skola du väljer! Det om något är avgörande när vi arbetsgivare väljer!

Misstänkte nästan att det var så. Vilka skolor är bland de bättre då som ni ser det?
MariaS
Det beror på var i landet du bor...

Men kolla först med tänkbar arbetsgivare i din närhet. H*n vet!
smajlizz
Jag bor i Västra Götaland. Hört talas om Munkeröds floristutbildningar?
MariaS
CITAT (smajlizz @ 15-01-2009, 21:28) *
Jag bor i Västra Götaland. Hört talas om Munkeröds floristutbildningar?

Japp. Den är OK. Bäst är nog den i Lidköping. Ger mycke växtkunskap, estetik och roliga utmaningar.
Kolla kursprogrammet. En sak som ofta brister på floristutbildningarna är just växtkunskapen. Man säljer MYCKE mer än bara snitt i en blomsteraffär! Därför är det bra att veta hur vissa växter växer innan de blir snitt också.
Sen ska de helst erbjuda praktiska utmaningar i form av udda utsmyckningar. TEmabjudningar och liknande. Men den absolut viktigaste saken, är nog att kunna lära sig läsa kunder och vad de vill ha.
smajlizz
Aha ok, då vet jag. Tack för svar! smile.gif
CillaM
Jag utbildade mig till florist 2003-2004. En dyrbar historia, 84.000:- kostade utbildningen. Jag tog ett litet 'friår' från arbetslösheten, tog lån, både till utbildningen och till att leva under året och blev 'nollad' från skattemyndigheten och FK. Ångrar inte ett ögonblick själva handlingen, jag önskar bara att jag börjat på trädgårdsmästarutbildningen istället, om det nu verkar logiskt. Under tiden 2004 till 2008 har jag nog bara sett 20-25 jobb som annonserats om. Stenhård konkurrens och under tiden måste man leva, få mat i magen och betala räkningar. Om jag hade varit du, idag, hade jag satsat på trädgårdsmästarutbildning, eller liknande. Även om det lockar så att få jobba med blommor, dekorationer, buketter osv., du måste kunna leva på det, försörja dig. Men du ska också komma ihåg dig själv, det DU vill göra. Har du råd, och tid, så kör på smile.gif
smajlizz
Mm det är ju rätt dyrt och man måste ju kunna försörja sig efteråt också. Om man ändå inte kan få jobb är det ju ingen idé att utbilda sig även om det är något man tycker är kul.
Så du tror mer på trädgårdsmästarutbildning då? Jag har en kusin som utbildade sig till hortonom, men det finns inte mycket jobb där heller tyvärr. Så jag får nog fundera ett tag till. Kanske finns nåt annat liknande som ger bättre med jobb.
MariaS
Trädgårdsutbildningarna är mer breda och brukar omfatta även binderi. Detta gör att man kna söka jobb från allt som kyrkogårdsvaktmästare, fastighetsskötare till butiksbiträde.
Har själv den utbildningen i botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon