|
Jag försöker hitta växter som fungerar i våra badrum. Båda rummen har fönster mot väster, men ingen extrabelysning. Just nu har jag spjutbräken (ormbunke) och en döende (övervattnad) doftperlargon. Spjutbräken är rätt skräpigt. Har ni lyckats med någon växt i badrummet?
Hej Oliv
Visst har vi det. Calatheor tycker om fukt. Finns många sorter. Jag har också en Harrtassbräken där, samt en Bergspalm i ett lite mörkare hörn.
Hälsn Tepa
CITAT (oliv @ 15-01-2009, 09:33)  Jag försöker hitta växter som fungerar i våra badrum. Båda rummen har fönster mot väster, men ingen extrabelysning. Just nu har jag spjutbräken (ormbunke) och en döende (övervattnad) doftperlargon. Spjutbräken är rätt skräpigt. Har ni lyckats med någon växt i badrummet?  Fågelbrobräken, kannranka, suckulenter, hemtrevnad, småcitrus (i fönstret)
Alexander-VG-zon3
15-01-2009, 11:06
Ficus,ormbunkar,ampellilja,banan,avokado,tropiska passionsblommor
Tack för era tips! Jag ska definitivt prova bergspalm och kalathea. Mitt problem är ju att i badrummen kan jag inte ställa växterna vid förnstret, utan en bit därifrån. Tepa: hur har det gått för din Hartassbräken, läste att du fick flytta den till fönstret? Hur mår den nu?
Hej Oliv
Den mår bara finfint. Har kommit många nya blad, så den tar sig ! Vad trevligt att du fastnade för MINA förslag om Calatheor och Bergspalm ! Jag brukar duscha mina, och så har jag en djup tallrik med vatten i, som Calathean står i, också Hartassbräkenet har en tallrik. Det är krukor med leca i utan hål.
hälsn Tepa
Tack för frågan: Det är inte bra att använder krukor utan håll, det är stor risken att mögel ska attackera rötter, för att behåller fukten i jord kan man använda kristaller. de torkar ej snabb. H:Bassam
Tror du det, Bassam ? Jag har faktiskt mycket lecakulor i botten, och är försiktig att jag inte övervattnar.
Hälsn Tepa
Hej Oliv
Nya små blad växer ut hela tiden på Hartassen. Bifogar en bild av Vågbladskalatean och Bredbladskalatean, hur denna ser ut nu sen jag satte tallriken med vatten under och klippte bort det bruna längs kanterna.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 07:43
CITAT (Bassam @ 16-01-2009, 01:16)  Tack för frågan: Det är inte bra att använder krukor utan håll, det är stor risken att mögel ska attackera rötter, för att behåller fukten i jord kan man använda kristaller. de torkar ej snabb. H:Bassam det beror ju faktiskt på vilken växt det är och hur man vattnar och var den är placerad. jag har många växter i krukor utan hål som jag vattnar mycket under sommar av den enkla anledningen att dom inte vill torka ut.
Flaxxs: Av vilken specifik anledning anser du att avocadon är lämplig för badrum? Varför jag frågar är att jag håller på att dra upp ett par avocadoplantor och skulle faktiskt inte ha ngt emot att ha dem i badrummet.
Jag har ju också en del växter i mitt badrum och den typiska problematiken är att man inte kan ha växterna vid fönstret. De växter jag har, och som trivs är:
Ormbunke, Fredskalla, Ampellilja, Karlbergare (som alla klarar en bit in i rummet och gillar mycket vatten). Sen har jag även en ranka falsk sommarmurgröna, gullranka och ett en passionsblomma som får klättra längs fönstret och väggarna närmast fönstret.
Det här är ju riktigt spännande! Jag ska testa en sådan Karlbergare, om jag hittar en. Kan den blomma? Är den vanlig i plantskolorna? Tepa: vilka fina växter du har!  Det ser ju lovande ut, jag kanske också kan lyckas. Angående krukor utan hål, det är något jag misslyckas med (den senaste är min drunknade doftpelargon, som jag hoppas få liv på igen av en sista stickling, men är ej säker...  ). Förra veckan införskaffade jag mig en fuktmätare, och nu tror jag att jag kan få kläm på dessa krukor!
Hej
En Karlbergare blir perfekt, tusen tack för tipset, Kee. Trivs inne i rummet och behöver ej sättas undan på vintervila. Vågbladskalatean min, står nu på handfats-bänken mittemot fönstret, dvs ej i fönstret. Är lite orolig för att den inte får tillräckligt med ljus där. Men Karlbergaren skulle säkert trivas där. Tittade lite på skötseln på nätet, det stod inget om att den vill duschas, men vill den det ? Är den fuktälskande ?
Hälsn Tepa
Alla som bor i närheten av, eller har vägarna förbi Stockholm kan få hur många karlbergar-sticklingar de önskar. De är extremt lättrotade, går att vattna mycket, eller låta torka en längre tid. De kan stå i fullt solsken, eller ett par meter in i rummet under midvintern. Kort sagt, bäst kan man nog beskriva det som ett "ogräs". Ett väldigt dekorativt sådant.
Jag har haft Karlbergare precis ovanför badkaret och precis bredvid duschmunstycket utan att de tagit skada.
Vill även poängtera att fredskallan är ytterst lämplig för badrum, då den klarar ganska mycket mörker och gillar att stå fuktigt.
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 16:56
CITAT (Kee @ 16-01-2009, 08:04)  Flaxxs: Av vilken specifik anledning anser du att avocadon är lämplig för badrum? Varför jag frågar är att jag håller på att dra upp ett par avocadoplantor och skulle faktiskt inte ha ngt emot att ha dem i badrummet. det är en tropiskväxt som älskar fuktigluft och tål även växa i sämre ljusförhålladen.
Tack för frågan: Tepa. Jag tycker att du är duktig o kan planera bra vattning, men finns många människor kan inte planera vattning så bra. Obs någon gång jag var på besök till min kompis, han sa till mig att hans växter lukta illa, jag tog ut växten från kruka o var mycket vatten i botten så vattnet o rötter mycket möglar. H:Bassam
Platinum
16-01-2009, 20:22
De flesta växter som är lite mer tropiska och som inte kräver full sol borde väl fungera i badrum? Många av dem lever ju naturligt i svagt ljus och med hög luftfuktighet.
Själv har jag bara haft ampelliljor i badrum och de blev mastodontiska.
Angående avocadon vid sämre ljusförhållanden, kan jag säga att min inte överlevde dessa. Jag hade en gång en så stor avocado att jag fick plantera om den i en stor kruka, och då hamnade den lite längre bort från fönstret där den brukade stå. Den dog samma vinter. Samma har hänt ett par gånger. Nu har jag min avocado i det inglasade uterummet i stället. Där har den nu stått i två vintrar.
Alexander-VG-zon3
17-01-2009, 15:57
CITAT (oliv @ 17-01-2009, 15:21)  Angående avocadon vid sämre ljusförhållanden, kan jag säga att min inte överlevde dessa. Jag hade en gång en så stor avocado att jag fick plantera om den i en stor kruka, och då hamnade den lite längre bort från fönstret där den brukade stå. Den dog samma vinter. Samma har hänt ett par gånger. Nu har jag min avocado i det inglasade uterummet i stället. Där har den nu stått i två vintrar. fast nu är det faktiskt skillnad att stå längre bort från fönstret under vintern i torr rumstemp än att stå i ett badrum precis nedanför ett fönster. och jag har haft avokado som under vintern stått i total mörker och har haft en avokado som stått i rumstemp i nord-öst fönster och alla har klarat sig. en avokado tål att stå i norrfönster åretom och tål även stå inne i rummet i ett söderfönster det vet jag. även om den växer bättre att stå så ljust som möjligt. sedan hur är du säker att det ljust är mörkret som dödade den?
CITAT (flaxss @ 17-01-2009, 15:57)  fast nu är det faktiskt skillnad att stå längre bort från fönstret under vintern i torr rumstemp än att stå i ett badrum precis nedanför ett fönster. Det är just det som är poängen med hela den här tråden. Just i badrum brukar man inte ha möjlighet att ställa växten "precis nedanför". Annars är mina erfarenheter av avocadons ljuskrav, att den vill stå just vid fönstret, precis som "oliv" antydde. Men jag ska testa med att ha den längre in i rummet, men till vintern tror jag det är svårt. För med "längre in i rummet" menar jag året om, och det är ganska få växter som klarar. Kanske är avocadon en av dessa?
Alexander-VG-zon3
18-01-2009, 23:35
CITAT (Kee @ 18-01-2009, 20:42)  Det är just det som är poängen med hela den här tråden. Just i badrum brukar man inte ha möjlighet att ställa växten "precis nedanför". Annars är mina erfarenheter av avocadons ljuskrav, att den vill stå just vid fönstret, precis som "oliv" antydde. Men jag ska testa med att ha den längre in i rummet, men till vintern tror jag det är svårt. För med "längre in i rummet" menar jag året om, och det är ganska få växter som klarar. Kanske är avocadon en av dessa? fast på vintern är det torrt inne. i ett badrum är det fuktigluft även på vintern då klara den sig bättre. som sagt jag har haft avokado mörkt både vinter som sommar utan problem. sedan är det ingen som vill vara längre in i rummet inte ä'ns ampelilja.
CITAT (flaxss @ 18-01-2009, 23:35)  fast på vintern är det torrt inne. i ett badrum är det fuktigluft även på vintern då klara den sig bättre.
som sagt jag har haft avokado mörkt både vinter som sommar utan problem. Jag förstår, intressant! CITAT (flaxss @ 18-01-2009, 23:35)  sedan är det ingen som vill vara längre in i rummet inte ä'ns ampelilja. Inte för att vara småaktig, men jag har aldrig sagt "vill vara", jag använder orden "klarar av" och det är ju skillnad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|