Hej
I matbutiken hade dom en krukväxt som heter Aasinkorva. Blir ordagrant Åsneöra. Heter Syngonium på latin. Bor ju på Åland, det kommer växter till butikerna här både från Finland och Sverige. Googlade, men hittade inte svenska namnet. Den tycks inte kräva så mycket ljus, jag har ju en blombänk med blomlampor över, mitt inne i huset. Är på jakt efter sådana ickeljuskrävande växter. Någon som har och kan berätta lite mer om skötseln ? Tyvärr ville den ha kallare vintervila... Skulle helst vilja ha den där året om.
Hälsn Tepa
Ulf Eliasson
15-01-2009, 13:07
Det finns två arter som har svenska namn
pilspetsranka (
S. podophyllum) och
femfingerranka (
S. auritum). Jag tror inte de måste ha sval övervintring, även om de flesta växter önskar lite svalare under den mörka årstiden. I palmhuset i Göteborg finns
Syngonium i det tropiska huset som aldrig har längre temp än 23-25 °C, fast där är förstås väldigt ljust.
pilspetsrankafemfingerranka
SKUD, brukar vara en bra hjälp när det gäller namn:
http://skud.ngb.se/
Ulf Eliasson
15-01-2009, 14:03
Ja, SKUD är bra... glömde skriva att det var min källa....
Jo, SKUD verkar bra, tack. Men deras sista i S alfabetet växt börjar på SU, så Syngonium fanns inte med. Men det är nog Pilspetsranka dom har i matbutiken. Tack Ulf.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
15-01-2009, 15:11
CITAT (tepa @ 15-01-2009, 14:55)

Jo, SKUD verkar bra, tack. Men deras sista i S alfabetet växt börjar på SU, så Syngonium fanns inte med. Men det är nog Pilspetsranka dom har i matbutiken. Tack Ulf.
Hälsn Tepa
Hej Tepa!
Tittade på bilderna som Ulf lagt fram.
Den där Pilspetsrankan hade jag för en himla massa många år sedan. Har för mig att den kallades "Har-öra" här där jag bor.
Chamomille
15-01-2009, 15:20
Tack för fråga:
Pilspetsranka Syngonium podophyllum
Vattning:. tål lätt uttorkning
Gödning: behöver lite näring under växt perioden.
Placering: ljust - halvskugga. undvik direkt sol. rumstemperatur eller svalare
H: Bassam
[attachment=29574:pilspetsranka.jpg]
Hej
Såhär ser min nyinköpta "Aasinkorva" ut, visst är det en Pilspetsranka. Och Sussie, både harar och åsnor har ju långa hängande öron, så det är säkert samma växt.
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 07:40
jag brukar kalla den för gåsfot.
det är en typ av knölväxt och den får sedan långa lite slingrande skott. denna växer i mellanAmerika och i de tropiska/subtropiska delarna av Amerika. där det är årstider mellan regn och torka. vill på vintern ha runt +15c +13c(tål dock ner till +1c utan skador) och på sommaren tål den att stå varmt. trivs i öst eller västläge. under sommaren vattnas den rikligt och näring ca 1 eller 2gånger i månaden från april till okt.
CITAT (tepa @ 15-01-2009, 15:55)

Hälsn Tepa
Jo då, men du måste välja att visa släkten, inte familjer.
http://skud.ngb.se/pub/index.php?thm=mxn&rnk=gen
Ha ha fniss, Kurt. Visste väl att det var jag som inte kunde... Podophyllum är väl släkten, då. Fotbladssläkte kom jag fram till. Blev inte så mycket klokare. Men jag ska studera SKUD lite mera senare...
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 09:52
CITAT (tepa @ 16-01-2009, 09:41)

Ha ha fniss, Kurt. Visste väl att det var jag som inte kunde... Podophyllum är väl släkten, då. Fotbladssläkte kom jag fram till. Blev inte så mycket klokare. Men jag ska studera SKUD lite mera senare...
Hälsn Tepa
nu ska vi reda ut detta
Familj: Latin-Araceae, Svenska-Kallaväxter
Släkte: Latin-Syngonium, Svenska-Pilspetsrankesläktet
Art: Latin: podophyllum (Syngonium podophyllum), Svenska-Pilspetsranka
Ska du söka på skud går du in här
Skud-Växtdatabas och så skriver du in ''hela'' namnet alltså Syngonium podophyllum och då hittar du den. likadant gör du med andra växtnamn du söker.
AHAA !!! Tack, Flaxss. Ska syna SKUD närmare i sömmarna senare. Men jag har tagit ledigt från jobbet idag. Ska ha gäster i morrn, maken fyllde fyrti förra veckan. Måste baka pajer, tårta, stryka bordduken, diska fintallrikarna...och INTE sitta här på forumet...
Hälsn Tepa
Hej
Jag har ju Pilspetsrankan på den där blombänken i ett rum mitt i huset med bara tre styck blomlampor ovanför. Pilspetsrankan verkar funka där, se bara, nytt blad på gång ! Annars ser den också grön och fin ut.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.