EKLO
Jag odlar ganska mkt grönsaker, i zon 2, men jag skulle behöva tips på sorter/namn som kan vara ätklara så tidigt som från mitten av juli (för då är det många att laga mat åt, och bjuda på hemodlat). Tidiga morötter, har ni erfarenheter av goda sådana? Finns det rödbetor som blir klara så snabbt? Kan ngn squasch bli klar, någon chili, tomat (det brukar jag köpa som planta, har inte mkt kunskap om olika sorter på tomatfronten - brukar ta det "som finns i butiken")? Några bönor ni tycker blir klara extra tidigt tro? Några kålsorter?

Alla sallater, och dillen, persiljan, potäterna, sockerärterna, spenaten - ja de brukar vara gott och väl klara så års hos mig, men annat har jag inte lyckats få fram så tidigt.

sorttips och erfarenheter mottages tacksammast!
Knytt
Jag brukar så några få tidiga kinesiska tomatsorter redan i mars. Dem driver jag halvsvalt under lysrör för att få bra plantor som jag planterar ut i kallväxthus i början av maj. (Efter avhärdning.) På det sättet har jag kunnat plocka små söta tomater i mitten av juli.
Den sort jag mest frekvent använder så är Meiwei, en röd söt kinesisk cocktailtomat. (Jag har frön om du vill ha)

Chili har jag tidigare sått några få plantor redan i december. Driver dem sen under extra belysning inne i värmen, med flera omplanteringar är de stora till utplanteringen i växthus i början av juni. (Men innan dess har jag burit dem fram och tillbaka så de fick grönbete hela maj på dagarna)
Tidiga sorter som klarar svalare klimat har då kunnat ge sina första frukter i mitten av juli.
De sorter jag lyckats bäst med på det sättet är Jalapeño och Hungerian Hotwax. Men jag tror det finns fler som klarar det.
Sen har jag också övervintrat några chiliplantor. De borde ju då kunna ge skörd lika tidigt.

Gurka hade jag förra året en ensam planta som jag sådde inne redan i mars. Den gav sina första frukter i växthuset vid den tiden också. Sorten var Crystal apple (lemon) men det finns nog bättre sorter för det tror jag.
KURT
Bönor brukar ta lång tid eftersom man normalt inte förodlar dem, och de kräver mycket värme. Läs gärna Lena Israelsson bok "Handbok för köksträdgården". Kålsorter finns det många som kan bli klara tisigt t ex kålrabbi och alla olika s.k. asiatiska bladgrönsaker.
ingrid fuxwall
Förra året satte jag bönfröer i en pluggbox och fick på så sätt mycket tidigare skörd. Minns jag rätt är sockerärter det som ger skörd först - korrigera mig.

ingrid

CITAT (Knytt @ 19-01-2009, 16:51) *
Jag brukar så några få tidiga kinesiska tomatsorter redan i mars. Dem driver jag halvsvalt under lysrör för att få bra plantor som jag planterar ut i kallväxthus i början av maj. (Efter avhärdning.) På det sättet har jag kunnat plocka små söta tomater i mitten av juli.
Den sort jag mest frekvent använder så är Meiwei, en röd söt kinesisk cocktailtomat. (Jag har frön om du vill ha)

Var får man tag i sådana tomatfröer?

Tacksam för svar
Knytt
Jag har fått tag i mina via byte - jag vet inte om de går att köpa men det mesta går ju att få tag i om man letar.

Meiwei har jag över om ni vill ha, i byte eller mot frankerat kuvert bara smile.gif
(Har skickat med i grönsaksfrökedjan också wink.gif )
Fera
Kommer man igång tidigt med sådd av frilandsgrönsaker och odlar med väv burkar mycket vara så pass färdigt så man kan skörda ganska tidigt. (Sedan är det en fördel om man har en varm sandjord.) Sedan beror det naturligtvis hur "snål" man måste vara. Har man plats att så mycket kan man ju börja plocka när grönsakerna är halvstora, utan att man får slut på dem i förtid.

Känner att det vore kul om jag hade fört dagbok på när jag börjat och hur länge jag skördat de olika grönsakerna.

Kanske nästa nyårslöfte, eller första feb. löfte??

Jag vill önska oss alla en lyckad växtsässong!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon