annika wall
15-01-2009, 18:19
Jag såg henne över ett staket på landet utanför Linköping och visste att jag måste ha henne. Ägaren berättade att han aldrig hade kunnat glömma rosen från sin barndom i Småland, där den kallades "den blå rosen" och en dag åkte han tillbaka dit och hittade tillslut
svennis
15-01-2009, 18:29
Det är kanske dagens ROS du har där.
Jag har den nog. Har ett par från Linköping.
Nu har du kommit igång...
Ezereht
15-01-2009, 19:26
vet du vadd en heter då Svennis? Den v ar verkligen fin.
Titta på bilderna i tråden Dagens Ros, Cardinal de Richelieu, en gammal lila Gallica ros, kanske det kan vara ?
noranettan
17-01-2009, 10:48
Jag tycker den liknar L´Èveque på bladen. Blommar den lite senare än andra engångsblommare? L blir ganska hög om den får växa fritt, blommar en bit in i augusti och har ett överhängande växtsätt. Annars kan den väl vara det som Kajsa föreslår.
Hmmm...... i Cardinaltråden var det någon spm påpekade att den har typiskt runda knoppar och det verkar inte denna ha.....
Vilken jätteljuvlig ros!
gulmåra
17-01-2009, 18:46
Jag tycker också den liknar gallican L'éveque. Bladen och sedan de där lite rödaktiga tunna grenarna.
Min bild är inte den bästa men den visar det rödaktiga som jag tycker syns också på din bild, Annika.
Å jag håller med... mycket vacker!!
L'éveque
annika wall
19-01-2009, 13:20
Tack för att ni kommenterar mina bilder.Det är jätteroligt. Eftersom jag är ny här tar det lite tid innan jag begriper hur saker och ting fungerar. Håller på att lära mej lägga upp bilder, snart kanske jag kan delta i diskussionerna också. Förslaget att den blå är Eveque är inte dumt. Kollade i Rosbibeln och tycker det stämmer ganska bra. Kanske gåtan är löst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.