Full version: DAHLIA
joulanta
När startar ni med era dahliafröer?
Själv brukar jag sätta dom slutet av januari. Har inte lyckats hitta några annorlunda fröer till dahlia.
Är det nån som vet vars jag ska hitta det?
Nyper ni småplantorna?

joulanta thanks.gif på förhand
Bassam
Tack för frågan.
I Sveriga brukar man så dahlior under FEbruare -Mars.
H:Bassam
freya
Jag har inte fått tag på några Dahliafröer ännu, skulle också vilja ha lite olika sorter och helst lite ovanligare. Har för mig att jag sådde mina i mars det året jag hade Dahliafröer. Tror det var från Plants of Distinction men de hade i nte de frörna i år, så det kan ju vara någon helt annanstans jag köpte dem, minnet är inte som det ska just nu.
Pius
Jag plockade egna frön i höstat, hoppas de vill gro.

Dahliafrön är otroligt lätta annars, jag brukar så dem ganska sent. Men nu när jag har växthus så går de säkert att så tidigare. Måste bara städa upp i röran först. whistling.gif

De är så tacksamma, jag har flera backar med knölar i källaren så det brukar ta en hel dag att få ner dem på vårkanten.

Det är verkligen en blomma som passar mig. Sköter sig själva och får de bara lite vatten vid torka så växer de snabbare.

Pius
Loobaman
Jag sår mina dahlior nu, så kan jag i lung och ro ta sticklingar och pina plantorna lite, håller dom med ganska litet rotutrymme och klipper ner dom så dom inte blir för stora.
joulanta
Så du sätter redan nu, men tar du sen toppsticklingar av dina fröplantor?
Om så är fallet hur mycket klipper du dom? Rotar sej sticklingen sen i såjord och hinner den bli fin och blomma på sommaren. Har satt frö förr men aldrig tagit stickligar av plantan har bara nypit bort de översta bladen inte stort nog att ta stickling av.

Loobaman
CITAT (joulanta @ 17-01-2009, 13:24) *
Så du sätter redan nu, men tar du sen toppsticklingar av dina fröplantor?
Ja
CITAT
Om så är fallet hur mycket klipper du dom?
försöker hålla dem i hanterbar storlek kan nog inte ge något exakt mått

CITAT
Rotar sej sticklingen sen i såjord och hinner den bli fin och blomma på sommaren. Har satt frö förr men aldrig tagit stickligar av plantan har bara nypit bort de översta bladen inte stort nog att ta stickling av.

Ja den rotar sig fint i sårjord (skulle jag tro) jag använder en mix av 50/50 U.jord och vermekulite men då måste man se till att ha dem fuktigt gärna i ett miniväxthus under lysrör, brukar rota sig på en vecka eller två och blommar till sommaren utan problem.

Man kan sticklingsföröka dahlia på samma sätt som de flesta örtartade växter, hur lätt som helst. Jag lägger gärna upp bilder när mina plantor är stora nog att klippas i. Se bara till att få med 1-2 noder.
joulanta
Ok sätt gärna ut bild på dahlian innan du klipper.
Ska fixa fröer på måndag och sätta så jag hinner föröka dom.

joulanta
joulanta
Håller nån på att ta sticklingar från den frösådda dahlian?
ingrid fuxwall
Från början hade jag köpe frön men sedan två år har jag egna och de har jag redan sått och de har grott och en del har jag planterat om - älskar Dahlia
uno
Jag sådde Dahliafrön i dag. Läste därefter i förra årets
anteckningar att jag skrivit att 15/4 är lagomt att så.
Vi får se hur det blir.
joulanta
Nu har jag även satt kaktusdahlia med frö. Oj va snabbt dom grodde tog bara nån dag. Har nån satt kaktusdahlia från frö? På påsen stod det att dom skulle bli 80 cm höga. Blir det samma som dyra lökar man kan köpa? Issåfall måste det ju va bättre att fröså dom det blir ju massor för en billig peng.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon