Krokodilen
Nu är maken nöjd! Ända sen vi flyttade in för drygt ett år sen har han pratat om att han vill bygga en damm i trädgården. Jag har varit måttligt road, men igår kom han med förslaget som var helt oemotståndligt vad gäller placering av dammen. Han hade hittat det ultimata ställe centralt i trädgården, och helt plötsligt kändes det alldeles rätt.

Nu har vi suttit här och planerat. Dammen ska vara trädgårdens centrala punkt som hörs eller syns från flera olika sittplatser i trädgården. Det finns bara ett men: Platsen där dammen ska ligga är bredvid en stor tall, mot ett berg. Gräver vi riskerar vi att stöta på tallrötter.

Vår idé är att bygga upp en mur i halvcirkel mot berget. Innanför muren fyller vi upp med jord och där placerar vi en färdig plastdamm av den här typen.

[attachment=29564:damm.jpg]

För att grodorna ska hitta dit ser vi till att det sluttar upp mot dammen från baksidan bredvid berget så att grodorna kan komma dit.

Låter det bra? Eller finns det nåt fundamentalt fel i tanken att bygga upp så dammen hamnar ovanför den egentliga marknivån?
Bassam
Tack för frågan:
Jag tycker att den ska fungera bra, man ska prova i alla fall.
H:Bassam
MariaS
CITAT (Krokodilen @ 15-01-2009, 22:07) *
Nu är maken nöjd! Ända sen vi flyttade in för drygt ett år sen har han pratat om att han vill bygga en damm i trädgården. Jag har varit måttligt road, men igår kom han med förslaget som var helt oemotståndligt vad gäller placering av dammen. Han hade hittat det ultimata ställe centralt i trädgården, och helt plötsligt kändes det alldeles rätt.

Nu har vi suttit här och planerat. Dammen ska vara trädgårdens centrala punkt som hörs eller syns från flera olika sittplatser i trädgården. Det finns bara ett men: Platsen där dammen ska ligga är bredvid en stor tall, mot ett berg. Gräver vi riskerar vi att stöta på tallrötter.

Vår idé är att bygga upp en mur i halvcirkel mot berget. Innanför muren fyller vi upp med jord och där placerar vi en färdig plastdamm av den här typen.

[attachment=29564:damm.jpg]

För att grodorna ska hitta dit ser vi till att det sluttar upp mot dammen från baksidan bredvid berget så att grodorna kan komma dit.

Låter det bra? Eller finns det nåt fundamentalt fel i tanken att bygga upp så dammen hamnar ovanför den egentliga marknivån?

Inga problem. Har faktiskt gjort på det viset med dammduk...
Krokodilen
CITAT (MariaS @ 16-01-2009, 09:45) *
Inga problem. Har faktiskt gjort på det viset med dammduk...

Vad kul att höra! Vore jättekul om du har nån bild att visa.
Lena
Aqvakul
Det är faktiskt klokt att ha vattenytan en bit upp, så man slipper besvärande tillföden. Göta kanal är byggd enligt samma princip.
Christina i Taxinge~
Så snyggt det kommer att bli!!!!!!!!!!!!
Bilder sen! smile.gif

skogstroll
vår damm är också delvis över markytan och det verkar ju funka än så länge smile.gif regnar det över så rinner det ner i rabatten fast oftast är det väl det motsatta - att det dunstar smile.gif
uno
Jag har en damm som delvis ligger ovan jord. Jag grävde och grävde
men det var ett för drygt arbete att gräva ner till 130 cm så jag
placerade några lager betongsten runt dammhålet.
Först på med en skyddsfilt sedan dammfolieduk. Duken gick upp på
betongstenarna och fästes med ett nytt lager betongsten.
Med dammduk antingen plast eller den dyrare gummiduken är Du
fri att forma botten som Du vill. Det var lättare att göra en damm
med dammduk än med färdiggjuten plastgrej. Jag har gjort båda.
Hade ni bott närmare kunde ni köpt min dammplastform
Maxirolisa
Vi påbörjade ett dammbygge i somras, ett projekt som kommer att ta sin tid, men resan är ju rolig den också. Dammen är rätt stor och den ligger precis utanför huset som ligger högt. Med en härlig utsikt över hästhagar, nu på vintern när växtligheten är mindre så blir det en härlig kombination med vatten-spegeln och utsikten. Och det är något vi kommer att tänka på när vi fortsätter i vår. Så fortsätt att planera det kan bli hur bra som helst,( om man nu blir klar någon gång).

MayaLisa
jag har också byggt en damm som är både grävd och upphöjd, då min tomt sluttar en aning. Det har gått alldeles utmärkt. Kika gärna på bilder i mitt album.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon