Krokodilen
Skat köpa stora krukor/urnor i vår för uteplanteringar. Olika material. Gärna frosttåligt. Var hittar jag sånt till bra pris?

Gärna också ett halv vinfat i ek. Eller nåt annat i trä som kan stå ute. Var hittar jag det? (Gärna till bra pris också.)

Just nu har jag ljung i krukor som jag bär ut och in beroende på temperaturen, för att krukorna ska hålla. Lite jobbigt *s*.

Snart snart är det dags att plantera penséer och violer för utplacering! *längtar*
stennie
Jag skulle passat på nu när det inte är sessong(stavas det så?).
T.ex på hornbach eller bauhaus om du har något sådant i närheten!
Nauti
Jag var på Ikea i går och såg att de hade stora självbevattnande krukor för 139 kronor. Det kanske är dyrt, men jag tyckte att det verkade ganska billigt i alla fall tongue.gif Annars finns väl stora krukor litet överallt och köper du i plast så borde det gå att få tag på billiga. Jag har nyss beställt några 11-literskrukor för runt 20kr styck, men det kanske är i minsta laget?
Loobaman
Möbeljätten har riktigt stora terracottakrukor för 35:- dom klarar frosten fint. Vill man ha patina på dom kan man pensla dem med filmjölk eller gräva ner dom. Man kan måla och glasera dem.
Red Top
CITAT (Loobaman @ 17-01-2009, 13:36) *
Möbeljätten har riktigt stora terracottakrukor för 35:- dom klarar frosten fint. Vill man ha patina på dom kan man pensla dem med filmjölk eller gräva ner dom. Man kan måla och glasera dem.

En terrakottakruka som klarar minus 10-20 grader har jag aldrig hittat. Måste vara någon speciell lera i de krukorna. Betong och plåt är väl annars vad man rekomenderar om krukorna ska utsättas för ständiga väderomslag?

I somras hade Rusta halva whiskeyfat i ek för 99,00, men det var nog en tillfällighet.
Loobaman
Jasså??? Jag har haft mina terracottakrukor ute i tre säsonger nu, 2 år i göteborg och snart en vinter i Båstad och nog fasen har vi haft iaf -15 både i gbg och Båstad om inte kallare! Lär nog knappast vara något speciellt ler eftersom jag har både krukor från Blomsterlandet och Ikea.
Red Top
Det är nog annorlunda i zon 1-2.
Själv bor jag i zon 4-5 och där har aldrig de terrakottakrukor jag lämnat ute(varken stora eller små)klarat sig. Inte ens under tak, utan jag måste noga tömma dem på all jord och få dem så torra, som möjligt, för att de ska klara en hel vinter. Det gäller både glaserade och oglaserade.

Eftersom frågeställaren bor i Huddinge, bör hon nog satsa på ett mer beständigt material än terrakotta. smile.gif
Rihane
Maxi reade ut sina utomhusblomlådor i höstas. Men du vill väl inte vänta så länge.

Någon sa att du bor i Huddinge?

Åk till det där nya stället ,"Hornbach", brevid Coop i Fittja. Dom rear ut en del i dagarna och har hyfsat pris från början på det dom har bla en del utomhus krukor. En billig i plast(grön) och en lite dyrare.
Dom är billigare än ex Bauhaus för tillfället även till ordinarie pris.

Jag har inte terracotta ute pga tyngden så om dom tål vädret i krokarna har jag inte provat..

Något som inte är speciellt billigt men något jag använder till mycket av det fleråriga som jag vill ska överleva är
Lindesbergkrukan, frost och värmetålig och lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon