Full version: Juniperus Virgiania
Bubka
Har köpt en fröpåse med Juniperus Vigianina s.k. Blyerts.En, vad jag har föstått så tar det ganska lång tid för dessa att gro och komma igång. Så jag skulle gärna vilja ha lite hjälp på hur jag väcker upp mina frön så att de kommer igång på något sätt?

Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
Det kommer nog ta tid oavsett vad man gör och det ska vara svårt att få dem at gro, det ska kanske gå något snabbare om man låter dem ligga i blöt i ganska varmt vatten ett par timmar innan man gror och sedan efter sådd ska de behöva runt 3mån kallstratifiering (kan göras utomhus), sedan låter man lådan stå kvar ute i lite skuggit ställe och ser om något gror under sommaren annars får man låta lådan stå ute en vinter till ibland kan man få dem att gro andra året men denna växt ska vara svår att få att gro, de ska ha ganska hårt fröskal (i naturen går fröerna igenom fågelmagar och ldå luckras skalet upp där)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon