|
Hej alla!
Är ny på forumet, och är en vanlig hobby odlare, som gillar tropiska växter, det började egentligen med att jag köpte en väderkvarns palm som är 4meter idag, den står så fint ute vid polen. men nu är min tanke att införskaffa ett växthus och börja odla mer seriöst , jag har redan börjat odla inomhus , mestadels bananer av olika slag, men även en hel del annat.
skriver väll lite här efterhand som jag funderar kring mitt växthus , inköp, vad man ska ha och så, men även när något händer med mina små plantor.
hoppas man kan få svar på mycket här och att eventuellt man kan ge inspiration till dem som är i samma sits som mig, och vill ni följa med mer så finns jag på min blogg, och på minhembio.com som är min andra stora passion, kolla gärna in där, det finns en del bilder.
www.metrobloggen.se/jaysan www.minhembio.com/jaysan
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 10:07
kom bara ihåg att palmen fryser hårt i krukan nu när det blir kallt. rötterna gillar inte att det fryser och man ska undvika alltför hård frost på rötterna.
så du bör nog ha den inne i ett svalt utrymme istället eller skydda den ordentligt om rötterna. har den stått ute hela vintern så tål den frost ute har den dock stått inne varmt så kan den bli chockad och skadas även av lätt frost och då bör du skydda även bladen,stammen eller ta in den i ett svalt utrymme och ta ut till våren igen.
om du inte har den i kruka har du den då i marken ? om du har planterat den nu så är det inte riktigt rätt tid, dels så kan den frysa upp och torka i rötterna och dels skulle det bli väldigt kallt nu kan den skadas och så kan solen bränna den och göra den gul i bladen.
har du den i kruka och tänker plantera ut den till våren så plantera den i väldräneradjord i ett vind och frost skyddat och varmt läge med mycket sol. ge den mycket vatten till våren,sommaren och näring från april-maj till juli. när vintern kommer så skyddar du den med grön vinterväv och täcker marken om den så tjälen inte går ner djupt. det är bra om du även kan ge den rengskydd. och detta funkar då i zon 0-2(3). annars får du odla den i kruka som du övervintrar kallt inne (ca +1c +10c).
lycka till med din palm.
nä den står i marken , men den har stått där sen förra våren. och i december så täckte jag runt marken med granbarr.
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 11:06
CITAT (jaysan @ 16-01-2009, 10:26)  nä den står i marken , men den har stått där sen förra våren. och i december så täckte jag runt marken med granbarr. hoppas den har klarat sig, palmer i Sverige är ju inte sådär jätte härdiga. och granris skyddar inte mot tjälen men mot vårsolen. även större ex behöver skydd vid -15c här i sverige. för runt -12c -13c börjar palmen få skador(dock ej nåt som hotar palmen) och vid och under -15c -18c så börjar bladen frysa veck. och förutom kylan så är regnet en fara. men en större storlek som din klarar ju mycket. och skulle den bli skadad så har den lättare för att återhämtar sig. kom ihåg att vattna den tidigt (redan runt +10c +15c) kan du börja vattna.
tobias75
16-01-2009, 14:34
Hej hej!!! Kan inte råda dig när d gäller palmer o andra tropiska växter men när d gäller växthus så vet ja en del... tänk på o skaffa ett växthus med som är isolerat.. (dvs kanalplast) o då inte för tunn... gärna 16mm tjock, annars är ju 6 o 10 mer vanligt... vill man se in o ut ur växthuset så kan man sätta in tvåglas på dom väggarna man vill.... Ventilation är lika viktigt som att d ska isoleras o en vanlig tumregel är att 10% av golvytan ska va öppningsbar i taket.. Istället för enstaka luckor så sätts då en genomgående lucka in, d går naturligtvis o ha en på var sida nocken...
har du valt o ta steget o skaffa ett isolerat växthus så kan du utnyttja säsongen mycket längre o med ex. vis en luftvärmepump eller pelletskamin lätt o relativt billigt hålla lite värme därinne vintertid...
Lycka till med dina beslut
Palmen ser bra ut än sålänge, jag tänkte jag skulle ta en bild nu. Han jag köpte palmen av sa att den tåler temperaturer ner till -20 men sen så bor jag ju i skåneland så vi har oftast inte så kallt det kallaste vi har haft hitills här -10 i 2 dagar.
ang växthuset så va rjag helt inne på glas frånbörjan tycker att rent utseende mässigt så är kanalplast skit fult, man kan inte se växterna när man står där ute och tittar. Men har ju fått ändra mig nu, när jag förstårr att det blir alldeles för värmt om man har glas, och måste täcka med nät, eller annat, sen vill jag ha det ca 10m2. Jag ville ha det grön lackat för det ser trevligare ut , men har ändrat mig där med för att blev lite orolig hur det håller, vill ha det så underhålls fritt som möjligt, så nu tittar jag mest runt på olika firmor efter lite priser, för det e ju ganska mycket pengar dem kostar.
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 16:36
CITAT (jaysan @ 16-01-2009, 15:25)  Palmen ser bra ut än sålänge, jag tänkte jag skulle ta en bild nu. Han jag köpte palmen av sa att den tåler temperaturer ner till -20 men sen så bor jag ju i skåneland så vi har oftast inte så kallt det kallaste vi har haft hitills här -10 i 2 dagar. skadorna visar sig när det blir vår ute och varmt inte under vintern. jag har haft palmer som sett jätte vackra ute tills värmen kommer och då så vissnar bladen och den är rutten mitten. -20c tål den inte utan du bör skydda den när det går under -10c -15c om du vill ha palmen kvar. då den växer sakta så är det ju heller inte bra att den förlorar blad. men -10c bör din ha klarat med tanke på att den är 4m. jag är mer orolig för regnet. min egen ca 1m i höjd har klarat -10c med att bara frysa på topparna och den är planterad i skåne zon 1-2. dock klarade den inte sorken. men jag skulle tro att din lever. men till nästa vinter får du skydda den mer som sagt den tål inte -20c ute i sverige. jag vet väderkvarnspalmer i Danmark som varit ca 2m i höjd som har frusit ihjäl vid -18c -20c.
jag e som sagt helt grön på detta hur tycker du jag ska skydda den? har föresten laggt upp 2 bilder på min blogg på den nu. metrobloggen.se/jaysan
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 17:47
CITAT (jaysan @ 16-01-2009, 17:17)  jag e som sagt helt grön på detta hur tycker du jag ska skydda den? har föresten laggt upp 2 bilder på min blogg på den nu. metrobloggen.se/jaysan hoppas den lever till våren. den ser lite tilltufsad ut. så här såg min ena palm ut nu (bild tagen i måndes) http://www.pixbox.se/pic_show_id25627697.htmlden har jag skyddat med ca 2lager bubbelplats och ca 2-3lager grönvinterväv. plus så stod den uppe på en balkong så det var gratisregnskydd som lägst i lufttemp har det varit -18,9c och den har klarat det utan skador. om du kan våre det bästa skyddet ett typ av ''mini'' växthus som du tar på den varje vinter sedan har du igång en fläkt som håller det varmt. men det kostar ju en hel del. ett enklare sätt är ju att att köpa grönvinter väv som du virar om den i flera lager(först binder du upp bladen). skulle det bli väldigt kallt kan du skydda extra med bubbelplast. jag hade skyddat den när det går under -10c för att vara säker. med åldern och med att den har blivit etablerad så kan du bli mer vågad att skydda den mindre. första vintrarna är värst. finns ju palmer i Apotekarnas trädgård i simrimshamn som jag ''tror'' inte får vinterskydd längre men han har också planterat dom i ett skyddat läge, alltså det är endas i varma zon 0-1områden som den kan tänkas vara helt härdig (sådana områden hittar du längs med kusten i skåne och södra skåne).
jag bor ju nära kusten men flytta den känns som ett stort nej eftersom den väger nog närmare 80 kg, men jag får se hur det går bilden ser dålig ut men jag tycker när man tittar på den så e den väldigt grön och inget som har slokat sig direkt utan den ser ut ungefär som den har gjort alltid..men det kan fortfarande bli kallare och snöa en del så jag ska försöka skydda den bättre under tiden fram till våren.
har du odlat dina själv eller köpt dem färdiga? var har du så fall köpt dem?
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 23:36
CITAT (jaysan @ 16-01-2009, 23:08)  jag bor ju nära kusten men flytta den känns som ett stort nej eftersom den väger nog närmare 80 kg, men jag får se hur det går bilden ser dålig ut men jag tycker när man tittar på den så e den väldigt grön och inget som har slokat sig direkt utan den ser ut ungefär som den har gjort alltid..men det kan fortfarande bli kallare och snöa en del så jag ska försöka skydda den bättre under tiden fram till våren.
har du odlat dina själv eller köpt dem färdiga? var har du så fall köpt dem? har inte skrivit att du skulle flytta den bara att det bästa skyddet är att bygga nåt tak eller växthus över den och sätta en fläkt som håller tempen varm, men det kostar ju en hel del. men palmen klarar vintern utan skador och den växer sig stor. ett annat alt är ju att köpa grön vinterväv som du virar om den (hela) och så ev bubbelplast om om det blir kallt. sedan täcker du marken med frigollit eller en hög med torralöv och så plast på så det inte blir fuktigt. palm blad slokar inte, dom är så hårda att dom bara vissnar och dör men håller formen och skador visar sig oftast när det blir varmt. snö är bra för den! det isolerar och gör det varmare. har du 50cm snö så gör det flera grader varmare. jag har klarat Dvärgpalm på friland med enbart att skotta över en massa snö ( ca 30-50cm högt), den palmen tål som bäst -10c i sverige och den klarade en vinter på -18c. nästa vinter utan snö och lägst -10c dog den. kyla och regn är det värsta för din palm och det är det som den bör skyddas emot. min har jag köpt färdigt, palmer växer väldigt sakta så mina frösådder är inte så stora än. köpte den här http://www.palmkungen.se/ Wagners palm - Trachycarpus Wagnerianus heter den (den tål inte -21c som där står)
köpte du den för 149 kr som 10-20 cm då? hur stor e den nu? jag köpte min på palmcenter.se
men mest för skojs skulle så håller jag på med mina palm förer och banan fröer för att se hur det e att odla dem själv nu..den e ju så billigt att odla själv. vi får se hur min palm klara sig under några år sen lovar jag att berätta vad jag betala för den..om den inte dör:)
Alexander-VG-zon3
17-01-2009, 00:35
CITAT (jaysan @ 17-01-2009, 00:10)  köpte du den för 149 kr som 10-20 cm då? hur stor e den nu? jag köpte min på palmcenter.se
men mest för skojs skulle så håller jag på med mina palm förer och banan fröer för att se hur det e att odla dem själv nu..den e ju så billigt att odla själv. vi får se hur min palm klara sig under några år sen lovar jag att berätta vad jag betala för den..om den inte dör:) jag har kollat på Palmcenter.se innan men aldrig köpt därifrån. brukar köpa mina palmer från England och Belgien och det har funkat bra. palmen jag köpt har jag köpt som den är i den storleken 1 495kr ( ca 100cm i höjd) jag vet dock ej hur stor min är exakt. det som är bra med att köpa större är att dom har bättre härdighet, dock en nackdel är att oftast är dom odlade i växthus eller på friland nere i Sydeuropa och grävs upp och hugger av många rötter och blad och sedan säljs dom till sverige, vilket gör dom känsligare då dom är vana vid ett varmare klimat och har blvit ''misshandlade''. det är jätte kul att odla från fröer, har sått en hel del bananer och annat. bananer växer ju väldigt snabbt så där ser man ju resultat direkt. du behöver inte berätta vad du betalat,har ju trädgård/växter som mitt yrke (dock just nu arbetssökande) så jag har koll på vad den kostar i den storleken. skulle gissa på ca 4-8tusen (det varierar en hel del på olika ställen) har faktiskt sett för 11tusen på en plantskola men det var dock ''extra fat trunk'' så även då den var 4m hög så var det tjockleken man säkert betalade för.
ja min betalade jag för efter måttet på stammen som är ca 2m. så du jobbar med växter , det e därför det e bra med forum när folk som förstår sig på saker svara för det e också ofta folk som tror sig veta svarar och då kan det bli fel. tyvärr har jag inte något jobb att erbjuda dig merän om du vill ta hand om min palm åt mig. men kan inte ge dig någon direkt lön meränn glädjen att se hur fin det blir:) men bor du också i skåne? palmcenter har många jätte fina palmer av olika slag men jag tycker det underlättar att åka dit och kolla på dem innan man handlar.
Någon som har några funderingar på om man ska välja grönlackat eller i aluminium. och ska man odla bara i krukor i det eller även i marken, om så varför? Det jag är sugen på annars är http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/vaxthus_odla_114-4765föresten någon som vet om man kan ändra namnet på tråden, felstavat som vanligt
Alexander-VG-zon3
18-01-2009, 17:59
CITAT (jaysan @ 17-01-2009, 00:51)  ja min betalade jag för efter måttet på stammen som är ca 2m. så du jobbar med växter , det e därför det e bra med forum när folk som förstår sig på saker svara för det e också ofta folk som tror sig veta svarar och då kan det bli fel. tyvärr har jag inte något jobb att erbjuda dig merän om du vill ta hand om min palm åt mig. men kan inte ge dig någon direkt lön meränn glädjen att se hur fin det blir:) men bor du också i skåne? palmcenter har många jätte fina palmer av olika slag men jag tycker det underlättar att åka dit och kolla på dem innan man handlar. kostar den 11tusen så är det tjockleken på stammen man betalar för inte höjden. är det en vanlig smal stam så ligger den runt 4-8kr. kom på att jag betalade inte fult pris för min fick den billigare har dock glömt vad. det är ingen fara på jobbfronten så sett, har sökt till göteborgs botaniska så man hoppas på det. jag kommer från skåne, från kristianstadtrakten där jag har en trädgård hos mormor. sedan bor jag själv ca 40-45min syd-öst om Göteborg (zon 3/4) där har jag en balkong i östläge. när jag ska handla igen så kan jag ju kolla på Palmcenter, men då verkar det som om du blev nöjd med dom? CITAT (jaysan @ 18-01-2009, 17:41)  Någon som har några funderingar på om man ska välja grönlackat eller i aluminium. och ska man odla bara i krukor i det eller även i marken, om så varför? Det jag är sugen på annars är http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/vaxthus_odla_114-4765föresten någon som vet om man kan ändra namnet på tråden, felstavat som vanligt det beror på vad du vill odla om du ska ha det i krukor eller i marken. och också beror det på vilken temp du har under vintern i växthuset. har du frostfritt kan du exempel plantera passiflora,fikon,citrus m.m. i marken. har du inte frostfritt är det kanske enklare att odla i krukor så du kan flytta efter temperatur. eller så blandar du hur du nu tycker.
jo det var inga problem med dem men, det e bara att han sa ju att det inte var några problem alls att ha dem ute utan något förutom då att lägga över granris i januari , men sen sa han också att om jag hade några provlem eller det var nått så skulle jag höra av mig..så jag tyckte i stort sett det funka bra, han hade rätt många fina palmer.
Alexander-VG-zon3
18-01-2009, 20:21
CITAT (jaysan @ 18-01-2009, 18:01)  jo det var inga problem med dem men, det e bara att han sa ju att det inte var några problem alls att ha dem ute utan något förutom då att lägga över granris i januari , men sen sa han också att om jag hade några provlem eller det var nått så skulle jag höra av mig..så jag tyckte i stort sett det funka bra, han hade rätt många fina palmer. många som säljer palmer brukar överdriva härdigheten på dom. bor man i nordiskklimat där det aldrig går under -10c och inte allt för mycket regn på vintern så kan den anses helt härdig,typ i usa tål väderkvarns palmerna vinter mycket bättre men det är då också att i usa är det varmare och längre sommar. men man kan ju säga att dom tål -15c utan stora skador och KAN överleva -18c men då fryser det mesta veck av bladen.
Grönberg
18-01-2009, 21:37
Jag köpte en Trachy Fortunei hos Palmcenter 1/6 2008 (160 cm stam för 4000:- ) och planterade den samma dag här hemma i Klippan, har täckt över marken runt rötterna med glasull, och sen frigolit ovanpå, skyddade aldrig bladen, hoppas den klarade de -15 vi hade i 2 dagar. Igår så blötlade jag 9 olika Trachy-sorter, samt 6 andra köldhärdiga palmfrön, ska bli kul och se om man lyckas..............
min var ca 200cm 6000:- tung rackare:) jag har också beställt frön så jag kan prova själv annars så har jag mest sått olika sorters banan träd nu så har ett helt rum med massor av frö sådder..men det e ju halva nöjet att odlat dem själv:)
Alexander-VG-zon3
18-01-2009, 23:31
CITAT (jaysan @ 18-01-2009, 22:21)  min var ca 200cm 6000:- tung rackare:) jag har också beställt frön så jag kan prova själv annars så har jag mest sått olika sorters banan träd nu så har ett helt rum med massor av frö sådder..men det e ju halva nöjet att odlat dem själv:) banan är en ört och inget träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|