Full version: Övervintrad chili
Pius
Jag har försökt övervintra min chili i källaren, +8-12 grader, men lite tilläggsljus.

Nu börjar den se lite smålessen ut, kan det vara dags att beskära den och plantera om? För den går väl att övervintra? Men ska inte den ha det varmt?

Pius
Preussen
kul att du har ett intresse i att odla chile. vad är det för sort du övervintrat? själv har jag lyckats bäst med c.pubescens och c.chinense dvs rocoto och habanero. själv övervintrar jag i söder/väster fönster och ska nog snart börja belysa dem för att driva igång säsongen. då ökar jag givetvis näringen med.

du kan även använda dig av sökfunktionen här på odla. övervintring av chile är ett återkommande ämne så det finns flera trådar att läsa på om du vill ha mer information.

lycka till
Pius
CITAT (Preussen @ 16-01-2009, 11:55) *
kul att du har ett intresse i att odla chile. vad är det för sort du övervintrat? själv har jag lyckats bäst med c.pubescens och c.chinense dvs rocoto och habanero. själv övervintrar jag i söder/väster fönster och ska nog snart börja belysa dem för att driva igång säsongen. då ökar jag givetvis näringen med.

du kan även använda dig av sökfunktionen här på odla. övervintring av chile är ett återkommande ämne så det finns flera trådar att läsa på om du vill ha mer information.

lycka till

Det är Chilipeppar, Sweet orange baby som jag har i källaren. Jag kom igång sent med sådden eftersom vi höll på att bygga ett växthus förra våren. Så när hösten kom var frukterna inte mogna och plantan såg fin ut, så den fick följa med vissa pelargoner ner i källaren. Det verkar som om den har klarat sig, men man måste väl toppa den?

Var inne på din blog och såg att du hade en massa vitlök. Det har jag aldrig lyckats med, undrar om det kan bero på min "stampade" lerjord här på Gotland, de orkar väl inte ta sig upp genom betongen. laugh.gif

Pius

Preussen
jag har haft stampad lerjord i Veberöd så det går säkert på ön där inga sockerbruk finns kvar wink.gif. skicka ett privat pm eller gå in på vitlökstråden om du vill diskutera vitlök, här gäller capsicum smile.gif

Sweet orange baby? låter som en c.annum. du måste inte alls toppa den. visst kan vissa sorter bli meterhöga men det låter föga troligt på denna.
Platinum
Jag tog in en planta med cayenne i höstas som jag ställde i rumstemperatur bredvid ett av mina akvarier. Den är vid liv och blommar men ger sparsamt med frukter, tror nog det är det svaga ljuset som är problemet i mitt fall.

Testa att vänja den med lite varmare temperatur så kanske den tar fart i inomhustemperatur innan det är dags att placera den utomhus igen. Iaf värt ett försök om du inte har tillgång till fröer så du kan dra upp samma sort igen.
anax
Hallå! Jag har övervintrat flera olika sorters Chili. Behandlar dem som Pelargoner ungefär. Svalt, relativt mörkt med sparsam vattning. De tappar i princip alla blad under vintern. Snart är det dax att ta fram dem lite ljusare. Jag klipper bort det som har dött och lite till för att få en bättre förgrening. Väntar ett tag till med värme och gödning. Inte enligt "boken" men funkar hos mig.
Preussen
CITAT (anax @ 16-01-2009, 19:27) *
Hallå! Jag har övervintrat flera olika sorters Chili. Behandlar dem som Pelargoner ungefär. Svalt, relativt mörkt med sparsam vattning. De tappar i princip alla blad under vintern. Snart är det dax att ta fram dem lite ljusare. Jag klipper bort det som har dött och lite till för att få en bättre förgrening. Väntar ett tag till med värme och gödning. Inte enligt "boken" men funkar hos mig.

chileplantorna tål ganska hårda tag. där jag övervintrar mina är det väl runt 5-10 grader C. en god vän lät en tabasco (c.frutescens) stå ute i -5 grader C en natt och den gav bra skörd nästa år.
Kee
Jag klipper "hej vilt" i mina chiliplantor och de svarar med att skjuta nya skott. I mitt fall har problemet varit att de vuxit upp i lysrörsarmaturerna i mitt övervintringsrum annars känns det ju spontant som man inte behöver klippa i dem förrän man ställer ut dem på vårkanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon