Blomstersmurfen
21-09-2003, 09:52
Av alla mina rabatter så är det en jag har problem med. Inte ens ringblommorna tar sig! Det enda som trivs är tigerliljorna och två hostor som står i varsin ände av rabatten. Fyller varje år på med ny påsjord men det verkar inte hjälpa. Skall jag ta bort all jord och ersätta med ny eller finns det något annat knep? Inte ens tagetes lär väl ta sig (har inte provat)?
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2003, 12:01
Strunta i påsjorden skaffa brunnen häst/koskit, kompostjord, benmjöl så lär du få fart på jorden. Påsjorden innehåller ju inte ens jord det är torv som ganska snabbt förmultnar och så enormt rikt mikroliv i den tror jag inte det är.
Gräv upp de växter som finns i vår och gräv ner rikligt med riktig naturgödsel (den som finns på påse är hyfsad men får du tag på gödsel från ett stall eller en bonde så är det kanske det bästa) i rabatten + har du trädgårdskompost/hushållskompost blanda även ner rikligt av detta då lär din jord bli bättre. Men sedan gäller det att lägga på gödsel och kompostjord varje år för att hålla jorden i form.
(om du inte har tillgång till egen kompostjord så kanske du ska fundera om du har någonstans du kan anlägga en kompost, jorden man tillverkar själv är hundra gånger bättre för rabatterna än påstorven)
Ingrid på Västkusten
21-09-2003, 18:09
Påsjord är inte skit fast den är STENUSEL!
Kör med riktiga grejjer istället. Bojkotta dessa usla påsar - fem för en hundring, de är så dålig sort att de inte ens DUGER till rabattutfyllnad längre! Men säljer de t ex kodynga fem för en hundring så läs på påsen - skall vara minst 80% komposterad dynga annars får det va!
Hälsar ingrid
Bettson
22-09-2003, 16:32
Är du säker på att det är jorden som är problemet. VIlket väderstreck står rabatten. Hostor är typiska skuggväxter och liljor vill ha fötterna i skuggan och huvet i solen.
Är det en rabatt i norrläge växer inte ens ringblommor som annars klarar nästan allt. Då får du välja skuggväxter i stället.
Blomstersmurfen
23-09-2003, 06:43
Rabatten ligger i SV. Jag måste vattna hostorna ordentligt varje dag. Liljorna däremot verkar klara sig utan så mycket vattning. Komposter har jag två stycken, men jag använder knappt någon jord där pga alla äckliga sniglar i komposten. Jorden i den är jättefin, men som sagt, sniglarna hindrar mig. När jag någon gång använder den så är det för att höja marken någon stans, och sen är det snigelrond flera gånger om dagen som gäller, och ingen idé att plantera något över huvudtaget förrän sniglarna minskat i antal ordentligt. Hmm, gödsel är inte svårt att få tag på, då jag själv har häst, men också 3 hundar som då gärna skulle vilja äta upp både jorden och hästskiten i samma tugga...
Men förstås, om jag flyttar växterna till våren, kan jag ju blanda i både kompost och hästskit och täcka med plast eller nåt en tid, och köra mina snigelronder, utan att växterna blir uppätna... Någonting radikalt kommer i allafall krävas. När jag ändå håller på kanske jag ska höja upp rabatten några decimeter? Den här rabatten ligger precis utanför entren till huset, men inte intill husväggen, utan där går en plattlagd gång på en knapp meters bredd. Som det har varit nu har gärna barn och besökande husdjur genat över rabatten, så om jag höjer upp den borde det inte bli lika inbjudande att gena den vägen... Oj då har jag ytterligare ett större projekt på g. Då tar jag gärna emot planteringstips också! Rabatten är bara 50 cm bred och kanske 3 meter lång.
Bettson
23-09-2003, 08:40
Har du kollat så det inte är en avloppsledning eller en gammal septitank under rabatten. När någon har grävt en ledning och inte lagt tillbaka jorden i " rätt ordning" efter sig kanske du har gammal död alv några decimeter ner.Sånt brukar inte ge sig av sig själv.
Blomstersmurfen
25-09-2003, 05:33
Det finns en avloppsledning under en liten del av rabatten i allafall! Jag kanske ska ta och höja den där rabatten i allafall...
Hannele
25-09-2003, 10:22
"Inte ens ringblommorna tar sig!" Ringblommor är ganska krävande.

Påsjord/Planteringsjord är 90% torv. Köp en säck
Kogödsel i stället.
Man behöver inte ta bört den gamla jorden.
Blanda med kompost, hönsgödsel och annat.
Bettson
25-09-2003, 20:16
Håller med Hannele. Naturskit är aldrig dumt. Du behöver microliv i jorden. Det verkar som man grävt eller dränerat så att rabatten är torr. Vilken sort jord har du idag. Om du tar lite fuktig jord kan du rulla den som modelllera? Eller är det mera grusaktigt. Vilken färg har jorden i torr och blött tillstånd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.