Finns det någon vänlig själ som kan förklara det där med fröers kylperiod för mig? Har läst lite om det här och där och blir allt mer förvirrad. Hur vet man vilka fröer som behöver kylperiod? Ska det vara före eller efter sådd? Om man köper fröer står det på påsen ifall de behöver det?
Tack på förhand.
Åsa, mälardalen zon 2
16-01-2009, 17:13
Det står inte alltid på påsen utan man kan behöva söka egen information, det är främst buskar, träd, perenner som ibland behöver kallstratifiering, sommarblommor och vanliga grönsaker brukar inte behöva det.. Kallstratifiering sker efter sådd. Optimal temp för kallstratifiering är rint +0-5C så det behöver inte vara minusgrader. Man kan göra kallstratifieringen utomhus eller i ex. kylskåpet EJ i frysen.
Tack för svar, Åsa! 5 veckor är vad jag har läst, stämmer det? Men om man har dom i kylskåpet får de ju inget ljus!? Ska de vara i kyla direkt efter sådd eller några dagar i rumstemp först?
Åsa, mälardalen zon 2
16-01-2009, 21:04
Hur lång tid det är beror på växtslag en del kan klara sig med bara någon månad kallstratifiering andra kan behöva 3-4månaders köldperiod.
Man kan låta sålådan stå något/några dygn innan man ställer den kallt.
Angående ljuset: Det är bara utpräglade ljusgroende fröer som behöver ljus innan de grott (annars är det mest när fröerna har grott de behöver ljus)och fröerna ska ju inte gro i kylskåpet utan kylan ska bryta ner de groningshämmande ämnena i fröet och sedan då man tar ut sådden i ljuset och värmen så ska de gro (skulle fröer ändå gro i kylskåpet så plockar man ut sålådan och ställer den ljust och svalt).
Platinum
16-01-2009, 22:18
Själv är jag glad amatör också, men som jag förstått det så gror vissa fröer helst svalt och i mörker som om de fröerna inväntar vår och ljusare tider.
Jan Lindgren
17-01-2009, 10:47
Hej!
Problemet kan vara att vissa fröer kräver en ganska lång värmeperiod innan de ska kylas. All växtförökning kräver att man läser på.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.