Full version: Val av fältflora
Nauti
Jag har börjat intressera mig för växter i naturen som man kan använda till olika saker. Problemet är väl att när jag väl är ute i naturen så känner jag inte igen särskilt många växter.

Så jag hade tänkt köpa en flora för att kunna gå ut och lära mig fler fler arter till våren. Men när jag var i affären tidigare i dag såg jag flera olika böcker. Jag som hade förväntat mig att det skulle finnas några få och att valet skulle vara lätt. Så det blev ingen flora i dag, jag tänkte att det vore bättre att höra sig för här först och sedan köpa via internet.

Har ni några råd till vilken flora jag borde köpa? Helst inga tegelstenar, även om de innehålelr meset information så är de inte särskilt bekväma att springa runt med och slå i tongue.gif
Piccante
Grattis till ditt hundrade inlägg på odla förresten!

Som du själv skrev "tegelstenar" innehåller mest men de är tunga att bära på. Som jag ser det s såtr valet mellan en "tegelsten" som har bra illustrationer och alla nordiska arter eller en mer fältanpassad mindre flora där man har varit tvungen att kompromissa om något som illustrationer eller antal arter. Risken med en sådan enkle flora är att man tröttnar på den och tillslut köper tegelstenen ändå...

Jag rekommenderar stark Mossberg & Stenberg, Den nya nordiska floran 2003 (tegelstensvarning!!!)
annars finns det en hel del fältfloror som Ursing, tror den heter "fältflora". Kolla alltid illustrationerna tydliga tecknade bilder är att föredra före suddiga foto elelr kladdiga akvareller med dåliga detaljer.
KURT
Bo Mossberg&Lennart Stenberg har ju också givit ut en fältflora, där har man minskat ner arterna från ca 3000 till ca 1000, man har kortat ned texterna och lagt in en bestämningsnyckel.

Skall man annars lära sig botanik från grunden så tycker jag fortfarande att Krok-Almquist klassiska flora faktiskt är bäst. Där tvingas man fokusera på detaljerna, när det inte finns några färgbilder.
Heda
Håller absolut med KURT om "Kroken", Krok-Almquists flora, men den kan kännas för svår för någon som just har börjat och inte har en mer erfaren kompis med sig. Mossberg & Stenbergs "tegelsten" är överlägset bäst och kan ju kompletteras med deras fältflora, som Kurt nämnde. När man lärt sig de arter som är ganska lätta att bestämma mha Mossbergs så köper man sin "Kroken" och kan på så sätt komma djupare i "floraträsket"!

Att lära sig nyckla mha "Kroken" är helt underbart! Då kan du nästan arbestämma allt!! Växter förstås, fåglar behövs det ju andra böcker till... flirting.gif

Det är mycket värt att ha hjälp av någon mer erfaren när man börjar, försök att hitta någon så kommer du säkert fortsätta hela livet!!

//Heda

Piccante
Kroken är ju lite speciell. författaren har sitt eget språk och ibland är den lite krånglig, men det är en vanesak givetvis. Man lär sig nog nyckla arter bättre om man gör det i grupp eller med en lärare. Men när man väl kan hantera den så är den väldigt praktisk.
Nauti
Jag fick "Svensk fältflora" av Mossberg och Stenberg i födelsedagspresent. Men jag har ganska stora problem att nyckla fram arter tongue.gif Finns det någonstans på internet som man kan ta hjälp av för att lära sig hur man nycklar fram arterna?
KURT
CITAT (Nauti @ 14-02-2009, 11:44) *
Jag fick "Svensk fältflora" av Mossberg och Stenberg i födelsedagspresent. Men jag har ganska stora problem att nyckla fram arter tongue.gif Finns det någonstans på internet som man kan ta hjälp av för att lära sig hur man nycklar fram arterna?

Det hjälper mycket om man lär sig växtfamiljerna, så att man inte behöver nyckla hela vägen, utan direkt vet vilken familj en växt tillhör. Och sedan måste man lära sig termerna om används, det underlättar väldigt mycket om man kan gå en kurs, och få praktisk erfarenhet.
Piccante
CITAT (KURT @ 14-02-2009, 12:29) *
Det hjälper mycket om man lär sig växtfamiljerna, så att man inte behöver nyckla hela vägen, utan direkt vet vilken familj en växt tillhör. Och sedan måste man lära sig termerna om används, det underlättar väldigt mycket om man kan gå en kurs, och få praktisk erfarenhet.

Absolut, kan man gå direkt till familjen så har man kommit halvvägs. Det svåra med att nyckla är ofta att man går fel i början när man måste skilja familjer åt genom att räkna pyttesmå ståndare och pistiller.
För att få känsla för hur nyckeln fungerar, ta en känd växt som du egentligen vet vad det är (tex en maskros) och nyckla den från början så ser du hur nyckeln är uppbygd.
KURT
Fast just maskros kanske inte var något bra exempel! De brukar ju vara mycket svåra att artbestämma! (Maskroor, daggkåpor och björnbär är på flera sätt snåriga!
Piccante
CITAT (KURT @ 14-02-2009, 15:32) *
Fast just maskros kanske inte var något bra exempel! De brukar ju vara mycket svåra att artbestämma! (Maskroor, daggkåpor och björnbär är på flera sätt snåriga!

Jo iofs fast ogräsmaskrosor är väl absolut vanligast sådär 99% av de man hittar i gräsmattor. En prästkrage eller en blåklocka kanske är bättre.
officinalis
Tegelstenarna passar bäst i bokhyllan. En fältflora har alltid ett artbestämningsschema man kan gå efter. Det är lite svårt med alla botaniska uttryck, men det blir lättare hela tiden och dessutom finns det många andra faktorer som hjälpt mig mycket.

T.ex.
"Är det rimligt att denna växt växer här?"
"Vad luktar växten?"

Mossberg och Stenberg kommer du nog långt med, jag har deras stora "Den nya nordiska floran" och tycker den är superb.

Jag tycker också Maskrosorna verkar lite snåriga. Nu kan du börja med Skelört t.ex. Den är väldigt lätt att identifiera och är allmänt förekommande på många platser, dessutom börjar den blomma nu i Maj-Juni.

EDIT:
Såg att jag råkat svara på ett gammalt inlägg, var inte riktigt meningen. Men du kanske får några bra tips ändå, så jag låter inlägget ligga kvar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon