Jan Lindgren
17-01-2009, 10:09
Hej!
Det har gjorts en ny studie av Ginkgo biloba och alzheimer. 3069 amerikaner över 75 år följdes under 6 år. En grupp gavs ginkgo två gånger om dagen och den andra placebo. 2587 individer uppvisade ingen kognitiv nedsättning vid studiens början medan en minoritet, 482 personer betecknades lida av lindrig kognitiv nedsättning.
523 individer insjuknade i demens under perioden. I placebogruppen drabbades 16,1 %, vilket ska jämföras med 17,9 % i den ginkgobehandlade gruppen. Ginkgo hade inte heller någon effekt när det gäller att bromsa den kognitiva nedsättningen hos individer som redan lider av alzheimer.
Ginkgopreparat säljs årligen för ca 2 miljarder kronor globalt.
Källa: Läkartidningen 2009 nr 3, sid 102
MVH
Jan Lindgren
Visst är det bra, när tron kan försätta berg!
Har hört om detta tidigare.
Jan Lindgren
17-01-2009, 10:31
Hej!
Det finns en Cochranestudie från 2007 som kom till samma resultat.
MVH
Jan Lindgren
Det är väl med Gingkon som met Tigertestiklar och annan kinesisk medicin... Ingen vetenskap, bara tradition. Vet faktiskt inte om Gingko har verkan på ngt mer än en kortvarig uppiggande effekt just nu på vårkanten. Men samma effekt får man ju av de flesta gröna teer också.
Däremot är ju Gingkon ett mycket vackert prydnadsträd. Vilket jag varmt rekomenderar till alla trädgårdar som har möjligheten.
Red Top
17-01-2009, 10:35
3-5 koppar kaffe om dagen ger oxå märkbara resultat:
Enligt Arbetarskydd
CITAT (MariaS @ 17-01-2009, 10:34)

Det är väl med Gingkon som met Tigertestiklar och annan kinesisk medicin... Ingen vetenskap, bara tradition. Vet faktiskt inte om Gingko har verkan på ngt mer än en kortvarig uppiggande effekt just nu på vårkanten. Men samma effekt får man ju av de flesta gröna teer också.
Däremot är ju Gingkon ett mycket vackert prydnadsträd. Vilket jag varmt rekomenderar till alla trädgårdar som har möjligheten.
De pengar jag spara på en massa sk"undermedel"lade jag på ett riktigt Gingkoträd (jag har 2)nu står de i snickarboden och väntar på våren.
Oavsett vad Gingkon har för medicinsk påverkan är det ett oerhört vackert träd. Mitt träd är nu snart 3 år, och jag vårdar det ömt....

(barken kan ju vara bra att ha liiite längre fram....

)
Jan Lindgren
17-01-2009, 19:08
Hej!
Visst är ginkgon vacker. Jag försöker också få ett litet träd att överleva. Jag skulle bara vilja ha både hon och hanplantor. Fröna lär vara ätliga efter kokning. Det finns inlagda frön att köpa. När jag var på en nötkurs så visade den engelska kursledaren en burk.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
17-01-2009, 21:09
annars brukar man väl bara ha hanplantor för att honplantorna luktar så illa (frukten)?
CITAT (Myosotis @ 17-01-2009, 21:09)

annars brukar man väl bara ha hanplantor för att honplantorna luktar så illa (frukten)?
Jag har 2 plantor,ingen aning om det är han eller honplantor,bryr mig inte om det heller det är själva trädet med de vackra bladen jag tycker om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.