Full version: Spinn på basilika
MadeleineB
Hej!

Jag har fått spinn på basilikan i köksfönstret. Inte så mycket, hittills har jag kunnat stävja det någorlunda med vatten, men jag har redan förut funderat på det här:

Har ni provat att spruta kryddväxter med såplösning? Det fungerar visserligen bra, men vågar ni äta av örterna sedan? Jag är litet petig med vad jag stoppar i mig och familjen, och vill inte gärna att de ska äta såprester. Är det någon som vet vad som händer med såpan, sedan man sprutat på den?

Jag har testat såpan mot spinn och det fungerar, men det är snarare giftaspekten jag är ute efter här!

Hälsningar
MadeleineB
Ingrid på Västkusten
Såpa är vattenlösligt så spola bara av bladen innan Du använder dem. Ungefär lika farligt att äta som att äta på tallrikar som diskats med diskmedel sen.

Hälsar ingrid
estet
Såpan är ju en naturprodukt och inget "gift" i ordets bemärkelse. Så det är bara att skölja av vid användning. Hoppas du får bukt med ohyran.
kryddan
Instämmer med föregående talare rolleyes.gif Jag har såpasprejat och sedan sköljt av innan användning!
MadeleineB
Tack allihop!

Jag ska testa, det borde vara OK.

Jag har alltid varit litet rädd för att såpan på något sätt ska sugas upp i bladen...men jag provar med avsköljningsmetoden nu.

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon