Östh
Läst i AoT att det är lätt att driva upp Afrikas blå lilja från frö. Läst även där att frö finns att köpa hos Jelitto men tycker, efter att varit inne o kollat, att det verka vara lite krångligt med euro osv. Är det någon som vet om någon sv fröfirma har frö? Eller är det möjligen någon här på forumet som har och vill dela med sig? Betalar gärna.
Åsa, mälardalen zon 2
Fröer finns även hos svenska firmor ex. Impecta

Det går även att köpa rotknölarna på postorder, Lilla Fiskaregatan har exempelvis runt 20st olika sorters Agapanthus och då får man ju blom lite snabbare än om man sår.
sqrulan
Jag köpte fröer på Impecta förra året och det kom upp små späda blad som jag nu hoppas ska växa på sig till sommaren, fast det ska visst ta några år innan den blir stor och blommar.
Har du brådis så bör du nog köpa rotknölar.
katah
Jag har fröer till :

agapanthus praecox Snowwhite
Östh
Har nu beställt frö till Afrikas blå lilja hos Impecta. Scrulan el andra, som har erfarenhet av att fröså dessa vill ni vara snälla och dela med er av hur ni gjorde för att få dem att gro. Skall de täckas el är de ljusgroende, stratifieras, temp, hur lång groningstid osv :confused:
sqrulan
confused.gif det har jag glömt, men Impecta brukar skicka med bra så råd. Stratifiering behövdes inte om jag nu minns rätt.
Lotta12
[font="Arial"][/font][size="2"][/size]Jag har provat med att bara stoppa ner frön i såjord och sedan in i ett drivhus. Det fungerade inte. Nu har jag lagt frön på blött hushållspapper i en glasburk med lock. Efter 1-2 veckor gror fröna. Då sätter man ner dem i såjord med den lilla roten nedåt yes.gif. Nu (ytterligare ca 3 veckor) är de ca 5 cm höga. Lycka till!
strandskatan
Frön av afrikas blå gror enligt min erfarenhet bäst bredsådda i lågt kärl utan dränering, lätt täckta, i såjord blandad med ca 1/3 sand och en skvätt vermiculit. Gror i rumstemperatur, vattning om det känns torrt försiktigt i kanten av kärlet. Inte särskilt ljuskrävande när de kommer upp, mina fick inget extraljus. (Tyvärr krafsade grannens katt upp förra årets utplanterade plantor, men jag har nya på gång som kommit upp i veckan - sorry, jag har sått alla mina frön.)
Unni
Jag tog egna fröer och sådde i vanlig köpesåjord med vermikult ovanpå. Alla kom inte upp, men de som grodde gjorde det efter ett par veckor. Jag har fröer kvar om någon vill ha. Skicka ett Pm med adress i så fall så lägger jag i kuvert och skickar.

/Unni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon