Full version: Dagens ros
Kajsa
Vi tar en ros idag som vi kan ha allihop, en zon 6 ros

Morden Snowbeauty är en Kanadaros från 1997 som man bara kan älska, den vita färgen gör att den är enkel att blanda med andra rosor och perenner. Mina två ex är ca 1- 1.20 höga men höjden är beroende på vilken zon man bor i.

Den lär dofta " medelstarkt " men minns ej om jag stuckit näsan i blomman ?
Rosen är mycket frisk, får små nypon. Vackra fladdriga blommor till sena hösten.
Till våren blir det ett ex. till för en blåshörna här.
susehn
Å, Kajsa, vilka vackra bilder!! Man riktigt LÄNGTAR till sommaren när du visar sådana bilder!

Morden Snowbeauty har jag inte, trots att jag har många kanadensare, men få se nu om man måste lägga den på listan också.....? Har hittills tyckt att den påmint mycket om Blanc Double de Coubert och Souvenir de Philemon Cochet som jag har och när man försöker samla lite av det mesta så har denna lämnat bort, dumt när man ser hur vacker den är!

Är den känslig för regn och storm? Det brukar tyvärr de flesta enkla blommor vara....inte så skärgårdsklimat vänliga!
Kajsa
Har inget minne av sladdriga blommor men eftersom den blommar så länge så är den väl snart på banan igen. Dom tuffa egenskaperna är rosens starka sida. Rosen har blanka blad, mer känsla av rabattros eller mindre buskros.
Ezereht
Hur taggig är den?
Julia F
Vilken vacker ros, Kajsa! Det kanske är något för mig, på en liten höjd, på västsidan av huset här i Grebbestad?
Stenis
En "vill ha ros"! Kollade omedelbart på Rosenposten, nej, där fanns den inte - men Floralinnea har den! och skriver så här:

"MORDEN SNOWBEAUTY
Parkland serie. Colicutt, Kanada, 1996. 'Morden Snowbeauty' är en ny, lågväxande marktäckare med vita blommor. De spetsiga knopparna utvecklas till löst byggda, väldoftande blommor som är skålformade och fyllda. Rosorna består av många kronblad med röda utsidor. Blommar kontinuerligt under hela sommaren och hösten. 'Morden Snowbeauty' bildar en låg och tätt buske med god remonteringsförmåga och bildar fina, små nypon till hösten. Storlek: 0.5x0.5m. Zon VI."

Mimika
Den står högt på min lista, den !
Kajsa
Rosen finns annars hos Koggens i Blekinge, billigare ( jag beställer där i vår ) men 0,5 m gäller nog bara för Norrland här i mellan Sverige drar den på rätt fort. Taggig, inte som en rugosa ros.
Julia, rosen tål naturligtvis en massa blåst.
Stenis
Tack Kajsa! 0,5m gäller nog för alla som inte "gullar" med sina rosor flirting.gif Koggens ska jag nog kolla igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon