Maggan H
...men jag ger mig inte tid till det så jag slänger ut frågan här o nu: Behöver följande arter stratifiering och har nån koll på grotider är det kanon! sos.gif

Riddarsporre
Grekvädd
Rosgroblad
Tegelvallmo spicatum
Salvia Hot trumpet
Klockviva Cortusa
Storfjärva Mertinsia
Pampasgräs White Feather
Rödbladigt hundkex Anthriscus
Löjtnantshjärta Dicentra
Styvclematis
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 18-01-2009, 10:27) *
...men jag ger mig inte tid till det så jag slänger ut frågan här o nu: Behöver följande arter stratifiering och har nån koll på grotider är det kanon! sos.gif

Riddarsporre sår jag på våren gror på ca 3 veckor
Grekvädd sås på våren tar ca 3 veckor att gro
Tegelvallmo spicatum vallmo sår jag inte gärna innomhus men, men de gror SNABBT (3 dagar för mig) och sedan så har du ett hel***e att hålla dem snygga i krukorna
Maggan H
Oops, då stannar tegelvallmon i påsen tv!

Ingen strat på riddarsporre o grekvädd alltså. Tack!
Anki V
Så här har jag sått :

Riddarsporre: varmt och mörkt.
Grekvädd: Sådd 3/2 inne. Grodd 10/2
Tegelvallmo spicatum: Sådd 27/13 ytligt, ställer ut. In 15/2, grodd 15/3. Växer jättesakta.
Klockviva Cortusa: Sådde ytligt inne 5/2 grodd 11/2
Storfjärva Mertinsia: Sex veckor ute. Flyttas in i svalen 27/1. Ut i värme 2/2 grodd 5/2
Löjtnantshjärta Dicentra: Tjuriga typer som kräver superfärska frön. Jag har provat flera ggr men inte lyckats……I alla fall ska de kylas och helst sås tidigt på hösten.

Ladyn: Jag undrar om det är samma papaver spicatum som vi sått g.gif

Första året jag sådde den grodde den inte alls. Andra året grodde kanske 20% av fröna så det verkar inte vara någon "lätting".

/Anki
Maggan H
Okej, tack! tummenupp.gif Får googla på de övriga.
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 18-01-2009, 12:27) *
Så här har jag sått :

Tegelvallmo spicatum: Sådd 27/13 crazy.gif ?....... ytligt, ställer ut. In 15/2, grodd 15/3. Växer jättesakta. (ja, jag kan ju inte vara 100% säker på att det är samma. Men eftersom jag sådde inne varmt och alla olika sorterna betedde sig likadant dunno.gif så kommer JAG i allafall inte så Vallmo innomhus några fler gånger duh.gif

Ladyn: Jag undrar om det är samma papaver spicatum som vi sått g.gif ..........

Första året jag sådde den grodde den inte alls. Andra året grodde kanske 20% av fröna så det verkar inte vara någon "lätting".

/Anki
Anki V
CITAT (Anki V @ 18-01-2009, 12:27) *
S
Tegelvallmo spicatum: Sådd 27/13 ytligt, ställer ut. In 15/2, grodd 15/3. Växer jättesakta.

Skit oxå.....12 menar jag blush.gif .

Så kan det bli när man skriver fort och fel.

/Anki
octachoron
Styvklematis (clematis recta) tror jag behöver stratifieras, har själv satt frön som nu ligger kallt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon