Full version: Dagens BILD
svennis
Här ju helt torka.
Var har Ni rosintresset. confused.gif

Pompon Spong, Centifolia zon IV

Pompon Spong.JPG

Kajsa
svennis, vad är det för skillnad på Spong och Pompom Spong i Roslistan finns båda, i LÅG bara Spong är det samma ros ? Liten buskros ca 1 m, zon 4 .
svennis
[quote name='Kajsa' date='18-01-2009, 16:02' post='961402']
svennis, vad är det för skillnad på Spong och Pompom Spong i Roslistan finns båda, i LÅG bara Spong är det samma ros ? Liten buskros ca 1 m, zon 4 .
Roskraft skriver att det är samma. Jag har båda. Spong är ljusare och blir inte så hög, de växer inte på samma plats. Spång är rotäkta. Tycker om Centifoliarosor.
Jag hade Cedergrens katalog som sänglektyr, och då började mitt intresse för gammeldags rosor.. smile.gif

Kajsa
Så egentligen tror du att det är två olika rosor, Pompom Spong har mörkare blomma och blir högre, jag fick lite myror i huvudet när jag började leta.

Oavsett, din bild är ljuvlig, rosen är lagom stor också.
svennis
Det är vad jag vet nu. Vi får se, intressant ros.

Vi får vara glada att vi får ha egna rosor. fear.gif Under Rommartiden gick det inte för sig för vanligt folk.

Hittade en bild på Cenifolia Minor...

Centifolia Minor.JPG

Kajsa
Minor också liten och nätt. Tittade i mitt album och jag har ingen Centifolia ros, jag hade Rose de Meaux några år men den grävdes bort i höstas, den fick en massa svampsjukdomar. Vilken av dina är friskast, så man ev. kan köpa en annan ?
Centifolia rosor eller Hundrabladsrosor låter vackert !
Ezereht
Jag passar på att klistra in en bild av Christpher Columbus, en av de finaste rabattrosor jag sett (när jag var i Visby). Haft bra dag i dag, fyller 30år så jag har fått flera buketter med rosor och tulpaner. Doftar tulpaner i vardagsrummet *mmm

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon