nordeborgu
Kan Rönnsumak passa i min nyanlagda miniträdgård med mycket sten? Eller någon japansk dvärglönn? Eller ett olivträd? Eller ....?
Jag vill ha ett träd som inte blir för högt eftersom både bostadshuset och friggeboden är 1-planshus. Gärna med en trädkrona som låter solljuset strimla vackert igenom. Och naturligtvis vill jag att trädet ska blomma på våren och vara vackert på hösten/vintern också!
(Från början tänkte jag en snöeucalyptus som jag skulle klippa kontinuerligt eftersom det egentligen är ett högre träd som växer ganska snabbt, men jag är orolig för att jag inte klarar av det)

Eller har någon andra förslag? - gärna ett lite ovanligt träd hade varit kul!

Här kommer en bild på min öde stenträdgård innan vi började plantera växter i höstas ... Trädet vill jag klämma in till höger i bild mellan den svarta friggeboden och det vita bostadshuset, ungefär där belysningsstolpen sticker upp.

Tacksam för all hjälp och alla idéer![attachment=29673:Friggebod.JPG]
MariaS
Eftersom du bor där du bor, skulle jag kunna tänka mig ett tulpanträd där (Liriodendron tulipifera) Släkt med magnolian, långsamväxande med gles krona.
Inte bara blommorna är dekorativa utan även bladverket är mycket speciellt!

Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 18-01-2009, 12:01) *
Eftersom du bor där du bor, skulle jag kunna tänka mig ett tulpanträd där (Liriodendron tulipifera) Släkt med magnolian, långsamväxande med gles krona.
Inte bara blommorna är dekorativa utan även bladverket är mycket speciellt!

detta träd blir väldigt högt och väldigt brett och även stort med tiden. jag vet inte om det passar i en liten trädgård. annars ett vacker träd.
MariaS
CITAT (flaxss @ 18-01-2009, 12:43) *
detta träd blir väldigt högt och väldigt brett och även stort med tiden. jag vet inte om det passar i en liten trädgård. annars ett vacker träd.

Ja... med tiden. Men fortfarande en ganska gles krona och MYCKET detkorativt! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (nordeborgu @ 18-01-2009, 11:57) *
Eller har någon andra förslag? - gärna ett lite ovanligt träd hade varit kul!

vad har du för läge där och vilken?

hur högt får trädet vara? eller vilken storlek?

Rönnsumak växer snabbt och skickar rotskott plus så blir det också väldigt brett.

Olivträd vill växa skyddat nära en södervägg och ha så varmt och soligt som möjligt tål ner till ca -10c -12c.

Japanska Dvärglönnar - vill vara i halvskugga i inte alltför torrjord.

CITAT (MariaS @ 18-01-2009, 12:45) *
Ja... med tiden. Men fortfarande en ganska gles krona och MYCKET detkorativt! biggrin.gif

Mina föräldrars träd blev stort snabbt. och det ger skuggor. bara på ett par år blev det lika högt som deras hus (2våning villa). när det inte är löv på det så ger det dock mycket sol igenom kronan.
nordeborgu
Läget är väldigt soligt och skyddat! Den vita väggen är en direkt södervägg. Trädet bör inte bli mer än 3-4 m brett för att få plats mellan byggnaderna och max 3-4 m högt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (nordeborgu @ 18-01-2009, 15:20) *
Läget är väldigt soligt och skyddat! Den vita väggen är en direkt södervägg. Trädet bör inte bli mer än 3-4 m brett för att få plats mellan byggnaderna och max 3-4 m högt.

Rönnsumaken,Tulpanträdet blir större än 3-4m brett och högt.

du har ju större buskar som du kan beskära och få uppstammade.

FrilandsHibiskus - blir ca 4m hög och ca 3m bred går att beskära i en trädform. blommar på sensommaren och fram till frosten. trivs i sol och värme.

Fikon- kan dock frysa ner och kan bli svår att få i trädform men den trivs bra där du bor och kan (om den inte fryser ner) bli 2m hög i sverige.

Olivträd - om du nu vill testa det,plantera i väldräneradjord. finns på stam som är ca 2m i höjd. skydda den med grön vinterväv om det blir kallt eller blåser väldigt mycket.

Parkaralia - (skickar rotskott!) blir ca 3-4m i höjd och på bredden ca1m och har ett smalt växtsätt. med rotskott blir den dock bredare. trivs i sol och skugga i fuktigjord får vackra blommor, Aralia spinosa och Aralia elata (finns två olika arter).

har är några förslag jag kan komma på direkt som kanske kan passa.

annars finns det ju många roliga träd som dock blir stora med tiden.
Claes Sörmland
Jag ser tre alternativ: (1) Något pelarformigt högt, (2) något enstammigt med bollformig krona och (3) något flerstammigt sirligt. Själv skulle jag gå på det tredje alternativet och gärna en buske (för platsen rymmer knappast ett riktigt träd) med grenvåningar. Mitt val skulle vara en blomsterkornell som kan stammas upp. Varför inte nya Cornus 'Venus' (Googla den!) som blommar med enorma vita blommor redan som ung och har eldröd höstfärg?

Ett mer arkitektoniskt uttryck får du med lönnar, t ex solfjäderslönn (Acer shirasawanum 'Aureum') är mycket vacker och lätt att hitta i handeln.

Annars: pelarformig avenbok eller bok (rödbladiga och gulbladiga finns). Vill du ha en rund krona så finns ju alltid klotrobinia.
Thé
Skenkamelia?

Solfjäderslönnen Claes nämnde är sååå fin!
Loobaman
Då vill jag tipsa om kopparhäggmispeln Amelanchier laevis som är ett makalöst vackert träd/buske. Borde hålla sig lågt max 3-4 meter i sverige
Boxer

himalayabjörk är visserligen inget "miniträd", men den vita stammen skulle vara oslagbar mot de vita och svarta väggarna.
Boxer

rosenmandel, Prunus triloba

Och vem gillar inte pärlrönn? wub.gif
Eriks
tulpanträdet säger jag hel nej till i det fallet, alledels för stort träd till platsen, i och med att växtbädden dessutom verkar begränsad.

solfjäderslönnen skulle jag inte vilja sätta där då läget känns alldeles för öppet och exponerat. japanska lönnar kräver mer skyddat lund klimat som är svalare och djup mullrik jord, de blir ju inte heller så höga så de ger ingen skugga. ser den mer som woodland tillsammans med andra växter, träd. min mening

småträd jag skulle vilja rekomendera, stamträd känns mer motiverat på platsen tycker jag som man kan gå under.

amelanchier lamarkii 'robin hill' häggmispel på stam, vårblom, fint bladutrspring, höstfärg
magnolia 'leornad messel', finns på stam, blir ej så stor, ej höstkvaliter, kräver mullrik näringsrik jord jordförbättra då då.. lägga på lövkompost.
sorbus 'Dodong' höstfärg, parbladig fin skugga, bladutspring, fruker, blom
pyrus salicfolia silverpäron kan va svårt med storlekar
prunus cerecifera 'Nigra' blodplomon
ginkgo biloba 'Fastigiata'

ska fundera på några mer.. om ni vill.

köp ej garden center kvalite! vänd dig till någon som kan ta hem från plantskola 12-14 14-16 kvalite
trädet har då en uppbyggd krona och du slipper vara plantskolist och bygga upp kronan, kunskap krävs

se till att föreberada växtbädden! a och o om huset är nybyggt har ofta byggarna förstört och packat marken!
luckra djup och påför kompost kogödsel på toppen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon