mirjam
Tog egna frön på hösten av mina penséer som jag älskade i färgvalet, men blev osäker om jag skulle ödsla tid på de tidskrävande plantorna, får de den färg som blomman hade eller blir den nåt annat. Tack i förväg - ni så himla kunniga och det är så roligt läsa och lära av allt.
Irene_L
Har du penséer i olika färger så korsar de sig med varandra och du kan inte i förväg veta vilken färg plantan får. Men jag tycker det är roligt att bli överraskad så jag tar alltid frön från mina penséer och det brukar alltid bli fina blommor!
grycken
Jag sådde svarta penséer av köpta frön ett år. Tog fröer från dem och sådde nästa år. Det blev tre olika färkvarianter. Några såg ut som moderplantan, en blev mörklila med vita inslag och en blev ljuslila med mörklila inslag. Året efter hittade jag en självsådd planta och den liknade den ursprungliga svarta men var mycket mindre. Det var i alla fall spännande att försöka.
Knytt
Jag hade en kruka som stog långt från alla andra penséer med bara mörkröda i. Då torde de väl inte kunnat korsa sig?
Fast de kanske får olika färger ändå om det var en F1:a, det vet jag ju inte ...
Lady Hamilton
Här kan man läsa lite om F1
Fröodling

Knytt
Jo det var just det jag menade. Jag kan ju inte veta om plantorna jag köpte och tog frön från vara F1:or. Alltså kan det ju komma lite vad som helst av fröna smile.gif
mirjam
tack för era svar, men kunde idag inte låta bli köpa Lord Nelsons blandning Pensé orvokki, Tarha, rococco. Den har precis dom färgerna jag gillar , vindröd med liten gul mitt, lila med pytteliten gul mitt, och vinröda med gula ytterkanter samt gula med vinrött. De plantor jag hade förra året gick i pastellfärger och lite annat, hade bara en planta av varje sort så jag tror de kanske då blandats väldigt... och var nog också rococco. våren är några krukor penséer och de håller sååååå länge , mina brukar kunna hålla långt in på sommaren. Billig och jag vet vad jag får.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon