Ingrid Zon3
Oj, vad länge sen det var sen jag var på odla senast! Men kul att titta in igen.

Men nu vill jag fråga om någon har tips/recept på bröd med mycket vetegroddar? Jag hittade ca 3 dl i kylen och de recept jag har vill bara ha en dl. Det finns ett paket jäst att tillgå smile.gif

Kunde nog tänka mig något vetebaserat, graham eller nåt. Vad händer om man tar "för mycket" vetegroddar?

KURT
Vetegroddar kan smaka bittert, så man bör nog inte ha i alltför mycket i brödet. Annars går det bra att blanda i de flesta degar.
ingrids
Håller med KURT, dina recept med en dl är lagom dos och det går att blanda i de flesta degar. Brukar ofta byta ut en dl mjöl mot en dl vetegroddar när jag bakar.
netaave
Häll kokande vatten över groddarna o låt dom stå till nästa dag, då är det som en gröt, då använder du den till din vanliga mängd degvätska o mjölmängd, används grovt mjöl kan du få tillsätta en extra dl vätska annars går det ändå o du får ett saftigt o fint bröd.
Rosmarin
CITAT (netaave @ 23-01-2009, 23:15) *
Häll kokande vatten över groddarna o låt dom stå till nästa dag, då är det som en gröt, då använder du den till din vanliga mängd degvätska o mjölmängd, används grovt mjöl kan du få tillsätta en extra dl vätska annars går det ändå o du får ett saftigt o fint bröd.

Så har jag också gjort många gånger och det fungerar bra. Brödet kan behöva något längre gräddningstid om det är mycket "gröt" i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon