Maggan H
Jösses, jag har glömt både vad dom heter fear.gif och hittar inte länken där jag tänkte köpa dom! crying.gif

Levande organismer som käkar spinn är det i alla fall! help.gif
Lady Hamilton
Rovkvalster
Produkter mot spinnkvalster
Maggan H
Ja just det, så hette dom! Tack! Undrar hur långt en sån burk räcker, det står ingenstans, vet någon? De förökar sig väl dom med?
Hur fräscht är det att ha såna i uterummet, stannar dom bara i växterna?
Lady Hamilton
whist.gif ..........kolla på videon som finns i länken flirting.gif

men risken finns ju att de sprider sig upp till ditt sovrum.......... devil.gif ....tror inte att de lämnat någon garanti.....
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 18-01-2009, 19:06) *
whist.gif ..........kolla på videon som finns i länken flirting.gif

men risken finns ju att de sprider sig upp till ditt sovrum.......... devil.gif ....tror inte att de lämnat någon garanti.....

Hellre såna rovdjur än de större, svart-vita..... devil.gif Tror nog jag kan få dom att stanna i planteringen... rolleyes.gif
Therese3z
Jag köpte några olika sorter med rovkvalster och hällde ut dem i alla rum i min lägenhet på 55 kvm när jag bodde i den.. ;-)
Ohyran försvann (och så gjorde även rovkvalstren tror jag?), jag såg i ärlighetens namn sällan eller aldrig till rovkvalstren efter att jag hällt ut dem, men de gjorde(gör?) uppenbarligen sitt jobb eftersom jag sedan dess inte sett till några som helst objudna gäster på mina växter! :-D
Jag skulle lätt göra om det om jag får nya problem med djur i mina växter nu när jag flyttat!
Nauti
Fungerar dessa enbart mot spinn? Trips blir väl vanligare och vanligare och det är de som ställer till mest problem för mig just nu.
Therese3z
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 12:55) *
Fungerar dessa enbart mot spinn? Trips blir väl vanligare och vanligare och det är de som ställer till mest problem för mig just nu.

Det finns olika sorters rovkvalster och de äter olika saker. :-)
Minns inte vilka sorter som åt vad, så kan inte uttala mig om det finns just "tripsätare" och vilka dessa i så fall är.
http://www.nyttodjur.se säljer rovkvalster. Titta där vad du kan göra åt dina trips. :-)

Finns även att köpa här med:
http://www.lindesro.se
Therese3z
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 12:55) *

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=2898

:-)

Nauti
Jag vet att det finns rovkvalster mot trips. Men jag har haft problem med såväl spinn som trips och jag funderade på om det fanns någonting mot båda. Jag har funderat ett tag på att köpa rovkvalster mot trips. Men det känns inte så nödvändigt för några få plantor tongue.gif
Therese3z
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 15:43) *
Jag vet att det finns rovkvalster mot trips. Men jag har haft problem med såväl spinn som trips och jag funderade på om det fanns någonting mot båda. Jag har funderat ett tag på att köpa rovkvalster mot trips. Men det känns inte så nödvändigt för några få plantor tongue.gif

Det var därför jag köpte flera olika sorters rovkvalster - det fanns ingen sort som åt "allt" jag hade. (Låter som att jag hade en helt fruktansvärd invasion va?) ;-)
Riktigt så illa var det dock inte, men ohyran fanns där och jag hade ingen större lust att gå igenom alla 400 krukor jag har i jakt på ohyra med allt vad det skulle inneburit med duschning, sprayning, handplockning osv.. Rovkvalster var grejen för mig, helt klart! :-D
Men har man lite färre plantor så är det nog bättre (för plånboken i alla fall) att fixa det själv, utan hjälp av en miniarmé. ;-)

HelenJ
Rovdjuren (parasitsteklar och rovkvalster och allt vad det är) är inga problem. De håller sig till växterna där de käkar upp ohyran, och när den är slut dör de snällt och prydligt. Du ska inte behöva vara rädd att hitta dem på kudden....
På botan i Lund använder de kinesiska dvärgvaktlar som skadedjursbekämpare. Kanske ett tips? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon