Full version: sötrönn
katah
Jag har läst på finska sidor att det finns sötrönnar och har nu spanat efter dom.

Jag har fastnat för sorten " likjornaja " en 2 meters buske.

Har ni erfarenheter om sötrönn ?
Var kan man köpa en i Sverige?

jag har hittat hittills bara en plantskola som skulle kunna ha den i sin sortiment :
Rydinge plantskolan i Norrland.

Jag har majlat till dom , men vill naturligtvis veta allt om sötrönnen !
Jan Lindgren
Hej!
Jag har ännu ingen erfarenhet av sorbushybrider men jag har köpt några från Tyskland. www.garden-shopping.de
Kolla de tyska priserna innan du beställer från Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Helen i Piteå Zon 5
Jag köpte faktiskt en sötrönn (likjornaja) förra sommaren, men jag har inget speciellt att berätta om den ännu eftersom den är så ny för mig. Den var uppstammad och blir ett litet träd, ska ge stora och goda bär. Minns jag inte fel så odlas den i Ryssland just för bärens skull... får berätta mer till sommaren. Jag köpte mitt ex. på Blomsterlandet i Luleå, det är personalen från den nerlagda Björsbyns Handelsträdgård som jobbar där, dom samarbetar med Finska handelsträdgårdar och tar hem mycket vedartat därifrån.
KURT
Leif Blomqvist skriver om sötrönn:

http://www.blomqvistplantskola.com/bilder/...rbok148-149.pdf
katah
Den plantskolan i Norrland har inte postorder och jag bor i södra-Sverige.
Tack för länkar jag ska kolla vidare.

Någon plantskola i Baltikum hade också den , har någon beställt ett träd därifrån ?
katah
Nu har jag skickat förfrågan till blomqvistplantskolan.
Jag kollade även den tyska sidan och hittade trädet där för 21 euro, men det känns läskigt
att börja bäställa där när man inte kan tyska.
Kan man kommunicera med dom på engelska ?
Vad blir frakten, ni som har erfarenheter ?

Finns det inte någon svensk leverantör överhuvudtaget ?
Jan Lindgren
Hej!
Jag köpte 24 träd och buskar från Plant-shopping.de i höstas. Frakten blev 18,90 euro. Nu var det en del ganska små plantor också bla fem vin. Mycket snabb leverans och välpackat. Plantorna levererade vid dörren. Inga problem alls.

Jag har också handlat av Blomqvist i Finland. 18 träd och buskar. Mycket bra kvalite, större än de från Tyskland. Frakten gick på över 1000 kr. En 24 meters lastbil kom med pallen. Den kunde inte köra ända fram till huset i övrigt inga problem alls.

MVH
Jan Lindgren
katah
Det är ruskigt dyrt att beställa från Finland angry.gif , eller skicka något dit.
Det är ibland billigare att ta färjan dit och handla själv än att få det hemskickad.

Jag skickade frågan till lokal blomsterland om de skulle kunna ta det hem från Luleå eller Finland .

Annars får jag väl vända mig till utomlands.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon