malin72
yahoo.gif Nu är jag med i en sambeställning från Estland ifrån Kivistik yahoo.gif
jag beställde dessa så nu håller jag tummarna att dom finns och kommer runt april tummenupp.gif

"Multiblue"
"Romantika"
"Ruutel".....hur sjutton gör man dessa prickar över u:na unsure.gif
"Valge Daam"

berätta gärna om era erfarenheter av dessa, jag ska bygga några nya "rum" på tomten och tänkte då ha någon honungsros och då ev någon av clematisarna där, vad tror ni???
Finn Klematis
CITAT (malin72 @ 18-01-2009, 20:49) *
yahoo.gif Nu är jag med i en sambeställning från Estland ifrån Kivistik yahoo.gif
jag beställde dessa så nu håller jag tummarna att dom finns och kommer runt april tummenupp.gif

"Multiblue"
"Romantika"
"Valge Daam"

berätta gärna om era erfarenheter av dessa, jag ska bygga några nya "rum" på tomten och tänkte då ha någon honungsros och då ev någon av clematisarna där, vad tror ni???

Hej!

Multiblue. Klippgrupp 2 Övriga klippgrupp 3. Skall Du plantera någon i honungsrosen
bör det vara Romantika.

Mvh.
Finn

malin72
CITAT (Finn Klematis @ 19-01-2009, 08:37) *
Hej!

Multiblue. Klippgrupp 2 Övriga klippgrupp 3. Skall Du plantera någon i honungsrosen
bör det vara Romantika.

Mvh.
Finn

hej hej tyvärr var Romantika slut och jag valde Vostok istället....skulle den kunna växa med den eller om jag har en portal ska jag då låta rosen vara på ena sidan och clematis på andra eller ska jag ha bägge på var sida? Det ska bli en ingång....ganska så bred!
Finn Klematis
CITAT (malin72 @ 19-01-2009, 14:20) *
hej hej tyvärr var Romantika slut och jag valde Vostok istället....skulle den kunna växa med den eller om jag har en portal ska jag då låta rosen vara på ena sidan och clematis på andra eller ska jag ha bägge på var sida? Det ska bli en ingång....ganska så bred!

Hej!

Vostok klippgrupp 3. Bra färg till rosn. Jag planterade i fjor,så jag har ingen
större erfarenhet av den.

Mvh.
Finn
joz
CITAT (malin72 @ 18-01-2009, 20:49) *

"Multiblue"
"Romantika"
"Valge Daam"

du menar trema. tryck ner "alt" knappen sen 0168. eller så trycker du på tangenten med "utlämningstecknet" ^ och sen u
Ullet
Har ni fått något beställningsbesked? Jag beställde via hemsidan men fick ingen bekräftelse, kanske man inte får det eller? vet någon hgur det går till?
malin72
CITAT (Ullet @ 30-01-2009, 16:13) *
Har ni fått något beställningsbesked? Jag beställde via hemsidan men fick ingen bekräftelse, kanske man inte får det eller? vet någon hgur det går till?

hon som stog för beställningen skrev att vi ville ha en bekräftelse på våran beställning och det fick vi tummenupp.gif men tyvärr inget svar på om allt fanns eller så, endast att dom tagit emot beställningen...
du kanske kan skriva till dom igen och säga att du vill ha en bekräftelse så att du vet att du har något att längta till tummenupp.gif
själv spar jag nu alla jätte stora mjölkpaket osv som jag ska sätta mina i när dom små rötterna kommer giggle.gif
Ullet
Tack för svar, då ska jag maila dem. smile.gif Beställde för läääänge sedan. Man längtar verkligen efter att de ska komma. smile.gif
MonaErika
Jag beställde förra året men hörde ingenting från dom, men visst kom dom till slut i ett pyttelitet kuvert. Jag trodde inte det var sant att 14 st kunde platsa i detta kuvert. Alla tog sig jättefint. Jag satte i krukor först och nu övervintrar jag dem faktiskt i svalt rum. De började mögla litet så jag satte på belysning över dom och nu ser det bra ut och de växer. Till våren skall de ut på sina platser.
Ullet
Hur betalar man?Förskott eller? Kommer ihåg att det har jag ju inte tagit reda på. *Skrattar*
blomkronan
Var beställer ni dom? via internet... kan ni lägga in en länk, så man får ta en titt.
Bara titta whist.gif inte köpa
titti49zon6
Clematis

Varsegod, här är länken till Clematis från Estland
Lilla Sibirien
Det är farligt att bara titta.
blomkronan
CITAT (titti49zon6 @ 15-02-2009, 16:20) *
Clematis

Varsegod, här är länken till Clematis från Estland

TACK smile.gif Jag har bara tittat...
malin72
nu har dom kommit yahoo.gif
och jag skulle vilja höra om det är ok det jag gjort med dom så länge innan dom kan planteras ut....
jag har satt dom i sandblandad jord och har ställt ut dom skyddat under hustaket mot väggen..... hur tycker ni att jag ska göra, kan dom ha det så tills dom kan planteras??? dunno.gif

[attachment=33686:clematisarna1.JPG][attachment=33687:clematisarna2.JPG]
[attachment=33688:clematisarna3.JPG][attachment=33689:clematisarna4.JPG]
Gunilla T
Detdär ser jättebra ut - smart sätt att plantera i mjölkförpackningar. De har ju så långa rötter, jag brukar använda roskrukor.

Tänk på att skydda de små groddarna ifall det blir frost, misstänker att de kommer direkt från växthus.
malin72
CITAT (Gunilla T @ 21-04-2009, 16:53) *
Detdär ser jättebra ut - smart sätt att plantera i mjölkförpackningar. De har ju så långa rötter, jag brukar använda roskrukor.

Tänk på att skydda de små groddarna ifall det blir frost, misstänker att de kommer direkt från växthus.

thanks.gif jo jag ska nog låta dom få fiberduk under nattetid för det är kallt ute nu..
Ullet
Jag får ingen kontakt med dem. sad.gif Ingen bekräftelse på beställningen, inget svar på mitt mail om att få en bekräftelse. Nu har jag ingen aning om jag får några klematis eller inte i år. *vet inte vad jag ska säga*
malin72
Ullet vad trist att du inte får någon kontakt med dom... g.gif

En fråga nu har dom stått ute sen den 20..kan jag flytta dom så dom får någon timmes eftermiddags-kvällssol nu??? Tänkte börja med kvällar för det är ju inte lika stark sol då... dunno.gif
malin72
en fråga till...när kan dessa planteras ut??..ska jag kruka dom hela året eller? dunno.gif
Gunilla T
Jag har köpt ganska många clematis från Estland - jag planterade ut dem när de växt till sig lite grann.

Ett bekymmer jag haft är att en del vissnat - det går snabbt när det börjar. Jag tror att det bästa är att klippa ner dem och inte låta dem blomma första året -cry-.gif de växer för snabbt och har inte ett utvecklat rotsystem som kan försörja plantan - det är min gissning i alla fall.

En del har kommit tillbaka men inte alla ...svårt att ge råd faktiskt.
cato
Jag köpte 17 st förra året som jag planterade i roskrukor.
Sen har de stått i växthuset (kallväxthud) tills nu.
Under förra växtsäsongen klippte jag ner dem några gånger.
En av dem visnade ner, men har kommit igen.
Alla har planerats ut de senaste dagarna på sin rätta växtplats.
och tycks ta sig bra.
malin72
g.gif tack för era svar!!!!
jag har inget kallväxthus...så jag vet inte vart jag skulle ha dom över vintern...hm dom ser ut att må bra än så länge, man ser att det börjar växa lite nytt..
det svåra är ju hur länge dom tycker att det är ok att stå som dom gör nu....rötterna kan ju inte direkt röra sig så bra unsure.gif
vi väntar så får vi se hur det blir!! Jag har säkert flera frågor senare giggle.gif thanks.gif
Agneta z5-6
detta med att beställa klematis från Estland,är det mycket billigare? och när kan man beställa från dom? finns det någon vänlig själ som kan upplysa om det.TACK
cato
Jag beställde förra våren. Minst 10 st måste man beställa.
36:- per styck + frakt som var c:a 60:-
Lev. i början av maj. Jag är nöjd.
Betty
CITAT (malin72 @ 29-04-2009, 21:01) *
g.gif tack för era svar!!!!
jag har inget kallväxthus...så jag vet inte vart jag skulle ha dom över vintern...hm dom ser ut att må bra än så länge, man ser att det börjar växa lite nytt..
det svåra är ju hur länge dom tycker att det är ok att stå som dom gör nu....rötterna kan ju inte direkt röra sig så bra unsure.gif
vi väntar så får vi se hur det blir!! Jag har säkert flera frågor senare giggle.gif thanks.gif

Jag brukar ha mina i mjölkkartonger, precis som du. De brukar få stå så inomhus tills faran för nattfrost är över (ca en vecka in i juni för min del). Sedan avhärdar jag dem så som man gör med allt annat som ska ut och efter ca en veckas avhärdning planterar jag dem på sina slutliga växtplatser. Jag blandar ner lite benmjöl i botten på planteringsgropen och har sand/smågrus närmast rothalsarna och sedan klipper jag ner dem hårt för att främja rotbildningen. Jag vet, det känns hårt att klippa ner dem men hellre det än att de vissnar för att bladmassan blir för stor i förhållande till rötterna. Även om någon skulle vissna ner så låt den stå kvar, den kommer med stor sannolikhet igen nästa år. De som jag inte riktigt har bestämt mig för var jag vill ha (jag brukar beställa rätt många åt gången... wub.gif ) de brukar jag gräva ner i kallbänken(=pallkrage) med kruka och allt till året därpå. smile.gif
Agneta z5-6
CITAT (cato @ 07-05-2009, 23:43) *
Jag beställde förra våren. Minst 10 st måste man beställa.
36:- per styck + frakt som var c:a 60:-
Lev. i början av maj. Jag är nöjd.

Hur gör man med betalningen? om man beställer i januari /februari - det går bra?
malin72
nu har mina klematisar stått ute väldigt länge och dom växer på....det r risk för frot natten till lö så då ska jag skydda dom!
Denna bild är 1 eller2 veckor gammal och dom har vuxit till det dubbla, även vindruvan....vad tror ni är det dags att dom får flytta ut till sina platser????
djupgrop....grusblandat med benmjöl bli det bra?????
[attachment=35861:v_r186klematis.JPG]
Betty
Det blir bra bra yes.gif (se även mitt inlägg lite högre upp i tråden)
Finn Klematis
CITAT (malin72 @ 03-06-2009, 22:52) *
nu har mina klematisar stått ute väldigt länge och dom växer på....det r risk för frot natten till lö så då ska jag skydda dom!
Denna bild är 1 eller2 veckor gammal och dom har vuxit till det dubbla, även vindruvan....vad tror ni är det dags att dom får flytta ut till sina platser????
djupgrop....grusblandat med benmjöl bli det bra?????
[attachment=35861:v_r186klematis.JPG]

Hej!

Hasselfors U-jord Ingen extra jödning.

Mvh.
Finn
malin72
tack tack...jag väntar någon dag till för här blåser det storm....

och jooooo Betty jag läste hörgre upp försökte blunda när jag kom till klippa dom giggle.gif men jag vet ju att dom mår bättre av det,

fast då har jag faktiskt en annan fråga...när man driver upp dom själv så här så blir det ju som att dom växter upp från jorden inte 'hårt drivna ellerså', från affäern kan jag fatta att man ska klippa pga drivningen...men nu så är det ju av egen kraft dom kommer...
då undrar jag....går ni runt till alla era klematisar och klipper när dom kommit så långt???
När jag klipper sen höst/ tidig vår så kapar jag ner och dom börjar om...sen klipper jag ju inte igen... dunno.gif äsch förstår ni hur jag menar?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon