Peztis
Har länge funderat på att bygga ett eget växthus av de fönster som står bakom förrådet... Mitt lilla växthus på ca 6 kvm håller på att falla i bitar. Dessutom är det så litet att det är inget skoj därinne.

Antagligen blir det väl aldrig av eftersom jag måste göra allt själv och tiden aldrig finns men man kan ju få drömma lite, klura och fundera. Bara det är ju nog så kul!

Jag funderar på att i så fall bygga det utmed en syrenhäck och då kommer syrenhäcken att ligga på norrsidan (ungefär). Och kanske 15 kvm (3x5 m ca)
1, Och eftersom det ändå är en norrsida med en hög häck, varför sätta glas? Varför inte helt enkelt bygga en hel trävägg där?

2, Bör man i så fall behandla virket på ngt speciellt sätt? Det blir ju fuktigt, mögel är aldrig skoj och det bör ju vara lätt att göra rent.

3, Att bygga på plintar eller bygga en mur, det är väl en smaksak, egentligen?

4, Funderade på syrenhäcken, risken är väl stor att den kommer att försöka skjuta skott in i växthuset och därför ska man kanske spärra framfarten på något sätt? Markväv? Mur?

5, Om man bygger med hel trävägg, ska man då bara ha ett snedtak ned från det och framåt eller ska man fortfarande bygga så att taket går åt båda sidor? Om ni förstår.... smile.gif Läste någonstans om att lutningen bör vara 27 grader på taket.

6, Ska man ha odlingsbäddar på båda sidor eller ska man rikta in sig på att ha dem i framkanten? Vill gärna ha plats med lite sittplats också.

7, Sittplats, ja. Om man har en trävägg, ska man passa på att göra en fast sittbänk i den? Eller det kanske är bättre med löst som man kan flytta efter behag, förresten. Men en arbetsbänk är ju knappast fel!

8, Golvet funderade jag på att man skulle lägga plattor samt då utmed fönstersidan en upphöjd planteringsbädd.

9, Måste man verkligen byta ut all jord i växthuset varje år?

10, Planen är att använda fönsterglasen på kortsidorna samt den ena långsidan, på taket ngn plast (det växthus jag har idag har korrugerad plast).

11, När man sätter fast glasen, fräser man ur spår då eller ska man ta en planka och lägga en smalare på?

12, Dörren borde man nästan då för enkelhetens skull sätta i den hela träväggen, inte sant? Om plats finns, vill säga. För då måste det vara lite större mellanrum mellan växthus och syrenhäck. Hmmm... tål att funderas över...

Har säkert fler frågor men kommer inte på dem just nu!

Tacksam för alla synpunkter!!!
Stiffe
Aha, någon som, (liksom jag), lurar vilt på olika konstruktionslösningar på ett skräddarsytt hembygge. Intressant tycker jag. Trävägg bör i princip fungera utmärkt. Jag hade valt den enkla vägen med taket, dvs inget sadeltak, utan ett pulpettak (snedtak). Kanske lagt in låga fönster överst på träväggen... Dörren hade jag satt på en kortsida, så att det hade varit lätt och smidigt att köra in med skottkärra eller säckakärra.

Vanlig klassisk linoljefärg är nog inte fel att måla väggen, (och allt övrigt trä), med. Det är lätt att torka av / tvätta väggen, och det är lätt att bättringsmåla.

Plint eller mur, ja det är en smaksak. Det är mer jobb med mur, men sedan är det permanent tätt. Med plintar måste man täppa till nere vid marken mellan plintarna, vilket t ex kan göras med korrugerad aluminiumplåt (vägg/takplåt) eller tjocka gamla eternitplattor eller deras moderna motsvarighet (typ fibercementskiva). Utseendemässigt är naturligtvis en mur det snyggaste, plus att om man drar upp den en bit så jämnar den ut lite av de häftiga värmevariationerna som blir i ett växthus.

Med en välgrundad mur bör inte syrenrötterna utgöra något hot. Med plintar är det nog klokt att gräva ner en hel skyddande markduk. Minsta glipa brukar penetreras med tiden av rötter.

Appropå taklutning: tänk 30-50 cm blötsnö. Det är tungt, mycket tungt. Alltså, ju mindre taklutning desto tätare (& kanske grövre) mellan takreglar & sparrar.

Plast på taket är praktiskt och enkelt, men tyvärr inte så snyggt.

Vad gäller glasen så tror jag inte på jobbet att fräsa ut spår, tror det är enklare och bättre att spika på lister el likn. Det blir också enklare att underhålla/reparera.

/S
ingelsgarden1
Hej.
Kolla på avd. Bygga så kan du nog få lite uppslag
blomkronan
Hej på er...
Jag började gräva för en grund till ett litet växthus i höstas... bor i ett radhus med liten tomt så det skulle bli ett litet på 2,4x1,4 men innan jag en har hunnit bygga inser jag att det kommer bli för litet, nu sitter jag och klurar på hur man kan bygga ett "hörnväxthus" i andra hörnan av tomten, tänkte använda mig av trä, kanalplast, då blir jag med två växthus smile.gif
Det kluriga blir HUR... ska man bygga taket???

Har varit på Willab och dom säljer aluminium profilerna löst/metervara Jag tänkte använda lite sånt till vädringsluckorna i taket så man kan montera på automatisk öppnare. Bygger man vädringsluckorna i trä blir dom för tunga.

Har man såbäddar måste jorden bytas ut varje år, men den jorden kan man lägga i rabatterna "utomhus" det är för det bildas bakterier i det om det ligger kvar "inomhus" (i växthuset)

Ska bli kul och se hur det går för oss i sommar smile.gif
L.avendel
Här är min favoritsida när det gäller att bygga växthus själva:

http://www.gunnesboskolan.lund.se/nyasidan...uset/vaxt5.html

Växthuset har också funnits med i någon bok om dylika senare men jag minns inte vilken...

Ragazza zon6
Grattis till planerna!

Jag kan bidra med en synpunkt. Vi byggde växthus ca 14 kvadrat för tre år sedan. Ena långväggen som vätter mot grannen är helt i trä. Jag äälskar den! Det blir så ombonat och man kan känna sig lite mer privat än om man har glas åt alla håll. Sedan blir det väldigt snyggt med, och praktiskt med en vägg man inte kan krascha någon ruta på.

Vi murade två varv med leka som vi slammade, jättesnyggt.
Kör på en vägg i trä!

Huggorm
Man kan också bygga norrväggen av gammal tegelsten som alla bönder brukar ha liggande i hög någonstans. Då kommer väggen att lagra värme under dagen och släppa ifrån sig under natten, värmen blir alltså jämnare i växthuset
Anja Danmark
Jeg har dyrket tomater i den samme jord i 20 år i mit gamle drivhus (växthus) med fine resultater - har bare skiftet de øverste 5-10 cm hvert år og erstattet det med jord fra hønsegården....

mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon