Full version: Hoya multiflora
Inka
Hej!
Min rakethoya växte i raketfart förra säsongen och blommade massor. Nu har den vilat över vintern men jag upptäcker nu att den börjar skjuta ny fart i det gryende januariljuset, dessutom kommer nya knoppar, ganska taniga visserligen.
Jag undrar nu om jag borde beskära den? Den har två huvudstammar, ca 1 m långa. Men det kommer även långt nerifrån nya stammar flera stycken, men de verkar inte förgrena sig på annat sätt.
De flesta bilder man kan se när man googlar på multiflora är ju blommorna. Men hur brukar själva plantan se ut? Vad jag förstår så blommar den inte på länge när man beskurit den, stämmer det? Kommer den att tappa stinget om jag INTE beskär den?
/Inka
nilssontherese
CITAT (Inka @ 19-01-2009, 09:25) *
Hej!
Min rakethoya växte i raketfart förra säsongen och blommade massor. Nu har den vilat över vintern men jag upptäcker nu att den börjar skjuta ny fart i det gryende januariljuset, dessutom kommer nya knoppar, ganska taniga visserligen.
Jag undrar nu om jag borde beskära den? Den har två huvudstammar, ca 1 m långa. Men det kommer även långt nerifrån nya stammar flera stycken, men de verkar inte förgrena sig på annat sätt.
De flesta bilder man kan se när man googlar på multiflora är ju blommorna. Men hur brukar själva plantan se ut? Vad jag förstår så blommar den inte på länge när man beskurit den, stämmer det? Kommer den att tappa stinget om jag INTE beskär den?
/Inka

Hej! jag tror inte den kommer tappa "stinget" utan blomma snällt senare.Men kanske inte lika mycket blommor.Ansar du den lite eller ganska hårt så kommer den inte blomma på ett tag men du kommer att bli belönad såsmåningom flirting.gif .Man kan ofta tvinga fram en förgrening på de buskiga hoyorna.Kolla min planta av praetorii jag beskärt hårt år ut år in rolleyes.gif
[attachment=29828:praetori33.jpg]
Inka
Åh den var verkligen fin!
Jag ska nog våga mig på att korta in de längsta grenarna framemot februari.
Tack.
Mvh Inka
nilssontherese
CITAT (Inka @ 21-01-2009, 20:37) *
Åh den var verkligen fin!
Jag ska nog våga mig på att korta in de längsta grenarna framemot februari.
Tack.
Mvh Inka

Ja, gör så eller vänta tills mars när ljuset återvänder snabbare smiley_small_hug.gif .
Loobaman
Måste bara säga att plantan är riktigt fin, jag hade inte beskurit den. Längtar tills mina plantor blir lika maffiga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon