Full version: Dagens Ros: Alcymist
AnnammA
"Alchymist", är en tysk Kordesros som kom 1956. Engångsblommande och lätt doftande, med underbara gulorangerosa stora fyllda blommor, och vilket kraftigt växtsätt!(iallafall i min zon...)Blommar länge och rikligt, så därför gör det inget att den är engångsblommande, tycker jag. Går att odla som klängros i varmare zoner, och som större buskros, i de kallare. Zon 4. Rosen har funnits i vår trädgård sedan 05, och är redan rejält stor.(Åh, vad jag längtar efter rossäsongen!!!)
Thé
Åh, den igen! wub.gif

Jag spricker nästan av otålighet när jag går runt i trädgården och tittar på de små pinnarna jag grävde ner i november. Kan det inte bli vår nuuuuu!?
Kajsa
The, det kommer säkert inte ta tre år till blommor som hos mig, rosen är ljuvlig

renate
Åh så vackert den ser ut hos dig Kajsa,jag planterade min i nov vid en rosbåge.Det kanske tar några år innan den klättrar här i min zon.Platsen är soligt mot söder och jag hoppas rosen ska förenar sig med Celeste på andra sidan bågen.
Kajsa
Vi har ju inget Skåne klimat renate som The och Anna, men jag tror att björkarna bakom dämpar växtkraften lite men jag vattnar och göder flitigt och snor in den i vinterväv, jag är ju så rädd om denna älskling.
renate
CITAT (Kajsa @ 19-01-2009, 15:33) *
Vi har ju inget Skåne klimat renate som The och Anna, men jag tror att björkarna bakom dämpar växtkraften lite men jag vattnar och göder flitigt och snor in den i vinterväv, jag är ju så rädd om denna älskling.

Min är ja nyplanterat så jag kupade den ordentligt och täckte med granris, nu hoppas jag på det bästa.
Stiffe
Här är det Darwins princip som gäller: survival of the fittest. Japp, tuffa tag. Inget dalt & klem med kupning & väv. nono.gif (Såvida nu inte någon av mina små älsklingar skulle ta skada förstås, för då byter jag naturligtvis genast fot i frågan.) whist.gif

Även jag ser fram emot kommande säsong. Spettade ju precis före jul ned min, (ja, ja, frugans då), Alchemyst. Ska bli spännande att se hur den, och alla andra nyplanterade, har klarat denna vinter utan pjosk. Barfrost och tjäle sitter fortfarande i.

/S
Ezereht
Den är så fin Alchymist. Men jag tänker motstå. När jag ser på bilderna får jag känslan att den liknar Irma lite till form och blad.. gör den det? Fast Irma är mera enkelt rosa. Men jag får samma fluffiga grädd-känsla av blomman.
noranettan
Ajajaj, det här var inte bra! crying.gif Går den så bra hos dig Kajsa? Vi har ju liknande förutsättningar......hm.....den får nog gå in på önskelistan.
Kajsa
Ja säg det inte du klarar Anette, du kan ha den rosen med lite extra pyssel ibland rose.gif
Vad gör vi inte för våra älsklingar !

Ezerecht, du har rätt rosen liknar Irma men som är tuffare, dom är lika fina, bara färgen som skiljer.
Irma är ännu mer fylld.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon