millahonti
19-01-2009, 12:51
Jag håller på att planera för framtida växthus.
Och så funderar jag på detta med att ha en mur som bas, jag tycker det är väldigt fint. Det finns ju olika alternativ vad gäller höjderna. Blir den för hög kan den skugga och det kan ju vara en nackdel.
När det är varmare ute håller ju muren kvar värmen nattetid, men hur är det om vintern om man vill ha lite värme och förodling? Kyler den av för mycket då istället? Är någon speciell typ av mur att föredra? Tegel eller leca?
Är det någon som har erfarenhet eller har läst om detta? Jag är ute efter andra för- och nackdelar också om ni har.
Tack sålänge,
Camilla
Nej muren lär ju i alla fall isolera betydligt mycket bättre än en glasvägg, möjligtvis blir det lite större volym att värma upp. Men höjden är nog den viktigaste orsaken, de flesta växthus är ju löjligt låga i orginalutförande.
Örtagården
19-01-2009, 16:19
Vi får hem ett växthus om ett par veckor och håller oxå på att dividera fram och tillbaka hur vi ska göra en mur. Vi har tänkt en höjd på ca 2 dm, då kommer ju ändå solen in bra men höjden blir bättre.
Är det nån som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Hur ska man få underlaget tillräckligt stadigt innan man murar?
Är det nån som har bilder är det ett plus.
Tacksam för hjälp
Jag murade här, muren blev ca 2dm på det högsta stället och en halv på det lägsta, det beror på att marken lutar så muren får jämna ut höjdskillnaden. Dessutom kommer växthuset upp en bit till så man får större takhöjd. Man måste grunda ordentligt, jag grävde ner i backen ca 70cm, la ett lager makadam och murade sen tre lager varav två alltså fullständigt ligger under mark. Isolerade på utsidan och sen även under golvet med sån där isoleringsfrigolit. Var noggrann med grunden, mät noga så allt blir precis exakt vinkelrätt på millimetern och exakt exakt exakt vågrätt, använd vattenpass. Missar man där får man extra jobb och huset kan bli skevt, glasrutor svåra att få i osv osv. Börja gräv så fort som tjälen går ur marken för det tar TID att gräva, räkna med flera veckors slit.
annika wall
20-01-2009, 09:23
När vi byggde vårt växthus murade vi upp ena väggen till ca 1,50m. Eftersom vi har byggt av gamla fönster var det bra med en stabil vägg, samtidigt som det blir ett värmemagasin. Väggen är förstås mot norr. Vi tycker att det fungerar bra, men givetvis ångrar vi att vi inte byggde större, så en utbyggnad är planerad.
Annica wall: hur stort är ert växthus?
Funderar också på att bygga en vägg åt norrsida (skrev en tråd om detta men ingen har svarat än

).
anne-li i olofstorp
21-01-2009, 21:19
Tänk bara på att inte muren tar för mycket av "golvyta" eller innermått.
Lägg glasen kant i kant eller med mycket lite av muren inuti växthuset. Det tar mer plats än vad man tror. jag hade en grund som stack in med nästan 10 cm och västhuset blev löjligt litet i golvyta....
Har en halvmeter lecamur till ett glasväxthus och det är bara fördelar. Jätte bra med mera rymd i växthuset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.