Full version: Gödsel
Bäckabo
Denna fråga är kanske besvarad till vissa delar i andra inlägg men jag behöver hjälp men följande.
Jag bor på en gård med hästar och dessa fantastiska djur genererar mängder av hästskit...
Varje månad så betalar vi för att bli av med ca 7ton gödsel (ca 80ton och år). Eftersom jag har ett odlarintresse borde jag rimligtvis kunna använda detta i stället för att betala 30000 kr varje år för att bli av med detta. Vi använder blocktorv som strömaterial. Har läst lite om varmbäddar mm men min fråga är om man kan använda detta i varmbäddar och om torv är ett bra material att odla i.
Vi får ibland kassera lite hö pga av att vissa balar är skadade och har börjat mögla ( ca 100Kg / månad), kan man använda hö i stället för halm för att få igång nedbrytningen i varmbädden.
Jag har flera maskiner på gården så hanteringen är ganska enkel (Flera traktorer,Lastbil,Hydralkranar traktorkopplad jordfräs mm)

Även tacksam för andra förslag vad jag kan använda denna hästskiten till.

Är det någon som bor i Borås området så är ni välkommna att hämta hur mycket ni vill så länge ni lastar själva.

\\Anders
Piccante
Kan du inte sprida gödseln på din egne areal då för att återföra näring till betesmarkerna? Odlar du dessutom hö själv så är det ju bra att återföra näringen.
Ingrid Zon3
Varmbädd gör man med "obrunnen" hästgödsel, riktigt häftigt men ganska krävande. Det finns mycket att säga om anläggning och skötsel men där tror jag det är bättre att söka fram information, på nätet eller i böcker/bibliotek. Karin Berglunds "Din trädgård" och Christina Ilminge "Bevara och sköta en gammal trädgård" har bra beskrivningar. Men det finns säkert flera.

Det man ska gödsla med ska ha brunnit, dvs vara nerbrutet. Jag har fått stallgödsel som legat på hög i tre år, växternas motsvarighet till rysk kaviar smile.gif

Om du inte får tillräckligt med folk som vill hämta genom den här "annonsen" så kolla efter trädgårdsföreningar i trakten. Vår förening har kontakt med en ridskola där vi har "gödselträff" varje vår, grävredskap och transport ordnar vi själva. Rikigt uppskattat! Och då är det alltså obrunnen gödsel det handlar om där också.

Men har du möjlighet att låta det brinna klart kan du sälja det.
Jan Lindgren
Hej!
Jag skulle göra en platta och kompostera torven och gödslet tills odlingssäsongen börjar, sedan sälja det till omgivande trädgårdar. Jag hade för länge sedan ett par hästar i garaget mitt inne i ett större samhälle. Gödselstack var uteslutet så jag packade den gödselblandade torven i säckar och sålde på våren. Mycket populärt. Rimligtvis borde det finnas trädgårdägare i Boråsområdet som behöver jord och är beredda att betala för det.

Torvblandad gödsel går utmärkt att odla i men det blir ingen bra varmbänk.

Har du ingen betesmark som behöver gödslas? Några bönder i närheten som behöver gödsel? Jordproducent i närheten?

MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon