vildmarkskocken
Jag söker tips på bra böcker kring grundläggande botanik. Lite mer djupgående kring växtgrupper,förökning,ursprung m.m. Studielitteratur kanske? Får gärna vara kring trädgårdsväxter men inte nödvändigtsis.
Glad för alla tips som kan stilla min vetgirighet!
Nauti
CITAT (vildmarkskocken @ 19-01-2009, 21:50) *
Jag söker tips på bra böcker kring grundläggande botanik. Lite mer djupgående kring växtgrupper,förökning,ursprung m.m. Studielitteratur kanske? Får gärna vara kring trädgårdsväxter men inte nödvändigtsis.
Glad för alla tips som kan stilla min vetgirighet!
Jag är också intresserad av en sådan bok. Jag har hittat en bok jag tyckte verkade intressant som jag skall låna på biblioteket någon dag. Botanik: systematik, evolution, mångfald heter den. Men den kanske inte är så bra, det visar sig väl, men det är inget boktips tongue.gif
KURT
Svenska botaniska Föreningen kanske kan ha en del litterturtips:

http://www.sbf.c.se/
Heda
Jag har en hemma, men jag tror att den är på engelska. Ska kolla vad den heter, ISBN mm och skriva in här. Den är iofs väldigt ingående men grundläggande, motsvarar en grundkurs i botanik på högskolenivå.

//Heda
Piccante
Jag är osäker på titeln, tror den heter Plants of the world, av Heywood. Den beskriver växtfamiljer bra.
Mimika
Massor av växter och bilder från hela denna jord - Botanikan! Den finns billigt numera, en jättebok, väldigt rolig att bläddra i.
Jan Lindgren
Hej!
En av mina favoriter är: Plant Propagation, Priciples and Practices av Hartmann och Kester. ISBN 0-13-680984-7
720 sidor faktaspäckad text. Min upplaga börjar kännas lite gammal så det är möjligt att det finns någon ny.
MVH
Jan Lindgren
Loobaman
Principles of horticulture är bra men tung, på svenska finns det inte så mycket men växt och djurliv av Bengt Weodow har varit ett bra komplement till principles i mina hortikulturstudier.

Som introduktion tycker jag att växt och djurliv är helt perfekt.
Nauti
CITAT (Heda @ 21-01-2009, 16:52) *
Jag har en hemma, men jag tror att den är på engelska. Ska kolla vad den heter, ISBN mm och skriva in här. Den är iofs väldigt ingående men grundläggande, motsvarar en grundkurs i botanik på högskolenivå.

//Heda
Glömde du bort det? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon