Full version: Markisolering
Emma
Håller på att planera växthusbygge och har tagit del av gamla inlägg.

Få verkar odla direkt i jorden i sina växthus utan på golv i krukor. Är det bättre än jordbäddar?

Tänkte gräva ned 10 cm tjock markisolering, lodrätt ca 50 cm djupt under väggarna. Vad säger växthusbyggare om det?

Hälsningar Emma
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag 'plottar' att bygga ett nytt och jag kommer att ha en slags bäddar - men det skall bli sandbäddar på ben. Altså mer förökningsbord med värmekabel i - kanske en 25 cm tjockt ( itne klart ännu) sådana som proffsen har. Sedan kommer jag att odla i kruka i detta så att rötterna skall komma ur hålen i krukorna. De växter som blir högre skall få stå i stora krukor på golvet istället.

Markbäddar är bra för mycket - men då skall man itne ha jord i dem utan sand - för då slipep rman byta vart tredje år och slipper vara rädd för ohyra mm mm. Odla is and och gräsklipp är hemskt överlägset, läs gärna artiklar och böcker av nils Åkerstedt som är pionjären på detta i Sverige ( sedan 20? 30? år tebaks).

Kanske en inställningsfråga - för det torkar ur snabbare i krukor och en automatbeattning är hemskt käck att ha - men ta fram penna och pappe roch skriv ner allla för och nackdelar - bestäm sedan. tänk även på vad Du skall odla och hur enkelt det är att byta och slänga i växthuset.

Hälsar Ingrid som odlar i krukor nu och skall fortsätta odla i krukor men krukor i bädd.
uno
Fattar jag Dig rätt gör Du en ram i jorden under växthusets väggar. Varför?
Om Du inte har värme i huset hindras tjälen yttest lite.
Ingrid på Västkusten
Se tidigare inlägg i detta forum Uno när jag förklarar mera utförligt hur ocvh varför,

Hälsar Ingrid
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-09-2003, 08:05)
Se tidigare inlägg i detta forum Uno när jag förklarar mera utförligt hur ocvh varför,

Hälsar Ingrid

Hej Ingrid och god morgon. Mitt inlägg var nog tänkt att vara till skribenten som tänker lägga isolerskivor vertikalt.

Må väl.
Uno
Ingrid på Västkusten
CITAT (uno @ 29-09-2003, 08:29)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-09-2003, 08:05)

Hälsar Ingrid

Hej Ingrid och god morgon. Mitt inlägg var nog tänkt att vara till skribenten som tänker lägga isolerskivor vertikalt.

Må väl.
Uno

Åhh felåt :-) jag tyckte vi hade diskuterat det innan :-)) och bra Du sade det - jag ahde missat det här med lodrätt. Markskivorna skall helst vara vågräta Emma :-)

Hälsar Ingrid
Emma
Jasså.
Jag trodde att tjälen liksom smög sig in från sidan.
Under vill jag inte ha mer än jord för jag tänker ha växter i marken året runt. Då får jag gräva så djupt.

Andra har skrivit på forumet att de murat upp med betong eller leca en ram under väggarna och detta skulle ha skyddat mot tjäle verkade det som.

Du tror alltså mer på att lägga markisolering under istället och strunta i sidorna? Jag har ju inte mer än grävt ännu så det är inte försent.

Tack för inläggen.
Emma
KURT
Eftersom man odlar så intensivt i växthus att man ändå måste byta jorden i princip varje år (om inte annat för att undvika sjukdomar), så vinner man inte mycket på att odla direkt i jorden. Sand är ju ett alternativ, då får man se till att tillföra alla näringsämnen, och förhoppningsvis så kan man slippa endel sjukdomar. Men det beror också på vad man skall odla i växthuset.
ThomasJ
CITAT (Emma @ 10-10-2003, 11:27)
Jasså.
Jag trodde att tjälen liksom smög sig in från sidan.
Under vill jag inte ha mer än jord för jag tänker ha växter i marken året runt. Då får jag gräva så djupt.

Andra har skrivit på forumet att de murat upp med betong eller leca en ram under väggarna och detta skulle ha skyddat mot tjäle verkade det som.

Du tror alltså mer på att lägga markisolering under istället och strunta i sidorna? Jag har ju inte mer än grävt ännu så det är inte försent.

Tack för inläggen.
Emma

Jag har grävt ner lecablock till cirka 60-70 cm. Men har också lagt 14 cm frigolitplattor innanför lecan. På det sättet hoppas jag att det skall stoppa den markkyla som kan uppkomma. Kommer också ha växthuset så det inte fryser där. Med hjälp av värmefläkt.

Lecablocken är ju "isolerande" men har hos mig en sekundär isolering. Mer som lite värmelagrande. Samt att vara en stabil och snygg ram för växthuset. smile.gif

Man kan ju tänka lite hur man bygger husgrunder. Torpargrund, gjutenplatta osv..

Kör både och, om du har möjlighet, det är ju ingen nackdel i det här fallet. Man kan ju inte få det FÖR varmt.. smile.gif

Vill du se lite hur det kan se ut, så finns det bilder på min hemsida. (länk nedan).

//Thomas
uno
För inte så länge sedan kom jag på hur det fungerar när tjälen kryper ner i marken. Jag tror att jag tänker rätt. Jorden är varm men luften är kallare. Jorden vill då värma den kallare luften och tappar då värmeenergi. Snart blir det översta jordlagret så kallt att det fryser och den undre varmare jorden försöker värma den kallare jorden, förlorar värmeenergi blir kallare och fryser. På så sätt kryper tjälen neråt i marken. Man bör därför isolera rakt under där man vill ha tjälfritt samt en bit ut med sidorna. Så här tror jag att det fungerar.
Samma princip har väl ett glas dricka med isbitar i. Den varmare vätskan vill värma isbitarna förlorar värmeenergi och drycken blir kallare.
Emma
Jag har tänkt i samma banor som du Uno.
Det var så jag kom fram till beslutet att isolera sidorna.
Nu har jag börjat bygga som jag tänkte från början och tänker att om jag inte tycker det räcker kan jag lägga golv också.
Om man har värme i växthuset gör det nog destomera nytta med sidoisolering.

Tack alla som tipsat mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon