|
kajsalisah
19-01-2009, 23:43
Vi gör om vår uppfart och tar bort en anskrämlig tujarad till förmån för en i mina drömmar fin roshäck. Det blir en rabatt som är nästan 10 m lång och jag vill helst ha en enkel (tycker mycket om nyponrosorna) eller halvfylld sort. Färg rosa eller vit. Vi har skogstomt så det blir halvskugga, zon 3, näringsfattig sur jord runt omkring. Vad kan passa tycker ni?
Ezereht
20-01-2009, 00:53
Rugosor är väl enkla till häck. skulle tex wild edric bli för mycket tror du Kajsa? Fast dom blir nog ganska breda. Jag gick just förbi min lilla häckrad med ölandstok i dag och funderade om man skulle byta till rosor  Men får bli någon annan gång efter lite mer funderande.
kajsalisah
20-01-2009, 07:52
Tack för ditt svar. Läste om Wild Edric i Flora Linnea-boken. Där står det att den blir 1.2x1.2 m. Inte så bred i dessa sammanhang väl? Fin är den i allafall och härligt med doft.
noranettan
20-01-2009, 08:53
Varför inte en myskroshybrid? De blommar i stort sett hela säsongen och det finns jättemånga i rosa eller vitt. Ballerina heter den här.
AnnammA
20-01-2009, 09:04
CITAT (noranettan @ 20-01-2009, 08:53)  Varför inte en myskroshybrid? De blommar i stort sett hela säsongen och det finns jättemånga i rosa eller vitt. Ballerina heter den här.  Såg bilden, och undrar varför inte "Ballerina" kommit med i min samling...? Får väl ändra på det... Håller med Annette, om att myskroshybrider är en underbar rosgrupp att välja rosor från, och en del kräver inte så mycket, medan andra är kinkigare.... Förra årets primadonna: Cornelia! PS! Vet inte om jag kan rekommendera "Cornelia" till ditt läge, egentligen,Kajsalisah...Kan "Rosamundi", polkagrisrosen trivas där, månne? Jag tror på att du nog får gräva undan, och byta ut lite av jorden.DS.
Jo, Wild Edric är nog en personlig favorit, doften slår allt. Den har heller inte dom skrynkliga bladen om man nu inte gillar det. Plockar upp en lång tidigare " Häcktråd " kika där så kanske där finns något ? Personligen är jag väl inne på att det måste vara en bra frysmarginal på en häck, det blir ett elände om den fryser här och där och man ska fylla i rosbuskar, 1 - 2 zoner plus ! Roshäck
kajsalisah
20-01-2009, 21:49
Tack för era inlägg. Jo, grävaren som kommer ska gräva ur rejält och ny bra jord ska fyllas i innan det är dags. Att ta till med zonerna är en bra idé. Ska komma ihåg det. Myskrosor..... Dom ska jag kika närmare på. Finns det fler förslag? Vad tror ni om Rosa x dupontii? Blir tydligen väldigt stor men kan kanske hållas nere?
Tror att pimpineller skulle passa utmärkt. Stanwell Perpetual t ex, en klassiker, den är härdig, doftar starkt och gott, och remonterar. Dock är blommorna fyllda.
En annan favorit är Single Cherry. Den har enkla blommor, doftar vansinnigt starkt och ljuvligt, och får läckra svarta nypon.
Poppius är inte dum heller. Rosa halvfyllda diskret väldoftande blommor, som blir till häftiga röda och rödbruna nypon. Blir relativt stor.
Stanwell Perpetual [attachment=29806:Stanwell...l_blomma.JPG]
Single Cherry [attachment=29807:Single_cherry.JPG]
Single Cherry [attachment=29808:Single_Cherry_2.JPG]
Single Cherry remonterar! [attachment=29809:Single_C...monterar.JPG]
Poppius nyplanterad [attachment=29811:Poppius_...lanterad.JPG]
Poppius [attachment=29810:Poppius.JPG]
Poppius nypon [attachment=29812:Poppius_nypon.JPG]
/S
Forts. Sabla forum! Det går ju inte att ladda upp mer än ett fåtal anständiga bilder per inlägg. Grrr! Nu då. Tror att pimpineller skulle passa utmärkt. Stanwell Perpetual t ex, en klassiker, den är härdig, doftar starkt och gott, och remonterar. Dock är blommorna fyllda. En annan favorit är Single Cherry. Den har enkla blommor, doftar vansinnigt starkt och ljuvligt, och får läckra svarta nypon. Stanwell Perpetual [attachment=29813:Stanwell...l_blomma.JPG] Single Cherry [attachment=29814:Single_cherry.JPG] Single Cherry [attachment=29815:Single_Cherry_2.JPG] Single Cherry remonterar! [attachment=29816:Single_C...monterar.JPG] Ursäkta suddigheten, men det blåste... /S
gulmåra
20-01-2009, 23:33
Det finns en halvfylld hybrid av nyponros som heter 'Abbotswood'. Den ska vara tålig, lättodlad och passa till häck. Ger nypon som är en trevlig egenskap på hösten. Äppelrosor, rubiginosa, är väl bra till häckar varenda en tror jag. Janet's Pride har jag i min häck mot vägen. Inte så stor ännu i min sandjord men vacker form. Jag har olika sorter i min friväxande häck. Rugosor, pimpineller, äppelrosor och rena arter. I mina ögon går det alldeles utmärkt. Fast en sådan häck tar ju lite plats förstås.
I Rosor för Nordiska trädgårdar del 3, (LÅG) finns det avsnitt uppdelade efter rosor som passar till häck. Allt från höga till låga häckar.
Ezereht
21-01-2009, 01:39
är dom svarta pimpinellnyponen också ok att äta? alltså smakar dom nått?
Single cherry doftar den så starkt att en doftallergiker skulle störas av att cykla förbi den?
Har ingen aning om huruvida de svarta nyponen skiljer sig från röda på annat sätt än färgen. Tror inte det. Däremot kan jag tänka mig att färgen på nyponsoppan kanske inte blir så tilltalande. Har ingen aning, men doften från en Hybrida är näppeligen mindre. Eller för den delen en vanlig vresroshäck. Det är antalet blommor per ytenhet som avgör hur kraftigt ros-oset blir runtomkring. Min vresroshäck sprider ett ganska kraftigt ros-os  , trots att vresrosen i sig bara doftar medelstarkt. Men, min vresroshäck är kanske sisådär 25m lång och 3m bred, förmodligen motsvarande flera hundra större rosbuskar. Alltså: även om Single Cherry doftar starkt, och villigt sprider sin väldoft omkring sig, så är den ju inte en stor buske, och alltså är antalet blommor begränsat. En fullstor Hybrida är mycket större, och har följaktligen många fler blommor, och osar därför säkert mer för en förbipasserande. Om man bortser från olycksaliga doftallergiker, så tänk vilket intryck en häck med Single Cherry skulle göra. Massor med okultiverade tölpar skulle först inte begripa var all trevlig väldoft kom från, men eftersom Single Cherry nu inte är någon blyg viol vad gäller utseendet heller så skulle poletten snart ramla ner även för den mest ointelligente tölpen. Vilken pedagogisk välgärning. Små kulturella samhällsnyttiga frön sådda även i de mest motspänstiga och fyrkantiga personligheter. /S
kajsalisah
21-01-2009, 22:32
Stiffe: Tack för inlägg och bilder. När jag läser i min roskatalog står det att Single Cherry ska ha små röda blommor. På bilden ser dom både stora och cerisefärgade ut????? Hur stora i diameter skulle du säga att dom är?
kajsalisah
21-01-2009, 22:40
CITAT (gulmåra @ 20-01-2009, 23:33)  Det finns en halvfylld hybrid av nyponros som heter 'Abbotswood'. Den ska vara tålig, lättodlad och passa till häck. Ger nypon som är en trevlig egenskap på hösten. Äppelrosor, rubiginosa, är väl bra till häckar varenda en tror jag. Janet's Pride har jag i min häck mot vägen. Inte så stor ännu i min sandjord men vacker form. Jag har olika sorter i min friväxande häck. Rugosor, pimpineller, äppelrosor och rena arter. I mina ögon går det alldeles utmärkt. Fast en sådan häck tar ju lite plats förstås.
I Rosor för Nordiska trädgårdar del 3, (LÅG) finns det avsnitt uppdelade efter rosor som passar till häck. Allt från höga till låga häckar. Tack för tipsen! Ska leta efter rosboken i morgon.
kajsalisah
21-01-2009, 22:59
Jösses! Jag kom just på att jag borde ta hänsyn till gratisätarna i trädgården - rådjuren! Hur pass förskonade kan rosorna bli om man väljer en riktigt taggig sort? Det borde väl vara lite avskräckande att tugga på tycker jag.....
Jag gissar, mellan tummen och pekfingret (häpp!), sisådär 6 cm.
De är sammetsröda, men bleknar nog lite med åldern. Men det är en läcker kontrast mot den svagt genomskinliga silvergrå undersidan, eller tvärtom.
/S
annika wall
23-01-2009, 13:41
Jag undrar om inte Rosa Sancta, Mumierosen( Dagens ros förresten) skulle kunna bli en anslående häck, den går tydligen bra att forma med häcksax.
Jo den blir ju bred, men vill du inte ha en häck som blommar hela sommaren. Alla en ggn blommande rosor är ett kort nöje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|