kajsalisah
På torsdag kommer grävaren och gräver upp rutn huset för sättning av Isodrän på husgrunden. Vilket kaos det kommer bli i trädgården! Är orolig för gräsrötterna och allt annat som blir platt som en pannkaka där han måste dra fram. Å andra sidan får jag tre nya rabatter (det är ju inte varje dag man har en grävare på tomten). Jag är riktigt nervös!
KURT
Numera används ju oftast mycket små grävmaskiner, så de brukar inte förstöra mera än nödvändigt.
sillamor
Vi dränerade runt huset i höstas. Maskinerna gjorde väl inte så mycket åverkan, men massorna! Det är en enorm volym som måste ligga någonstans (i vårt fall ca 1,5 höga och 3-4 m breda vallar runt hela huset). När högarna var borta låg en matta av fin alv kvar över allting. Vi ville spara pengar och återställa själva, men jag skulle inte rekommendera det. Vi försökte skrapa fram vår gräsmatta så gott det gick, toppdressa och så nytt gräs ovanpå. Återstår att se hur det blir.

Men: jag är jätteglad att vi dränerade! Källarfukten och lukten försvann genast. Tvätten torkar. Och man kan börja drömma om nya stensättningar och planteringar.

mvh / Åsa
kajsalisah
CITAT (sillamor @ 20-01-2009, 10:58) *
Vi dränerade runt huset i höstas. Maskinerna gjorde väl inte så mycket åverkan, men massorna! Det är en enorm volym som måste ligga någonstans (i vårt fall ca 1,5 höga och 3-4 m breda vallar runt hela huset). När högarna var borta låg en matta av fin alv kvar över allting. Vi ville spara pengar och återställa själva, men jag skulle inte rekommendera det. Vi försökte skrapa fram vår gräsmatta så gott det gick, toppdressa och så nytt gräs ovanpå. Återstår att se hur det blir.

Men: jag är jätteglad att vi dränerade! Källarfukten och lukten försvann genast. Tvätten torkar. Och man kan börja drömma om nya stensättningar och planteringar.

mvh / Åsa

Oj, så mycket massor! Mycket grovjobb hör jag. Vi har avtalat att grävaren ska komma tillbaka när vi satt isoleringen färdigt. Med sig har han en dumper så jag hoppas vi får bort det mesta. Vi hoppas på en skön beboelig källare inom kort!
orginalplankan
Får man fråga hur mycket det kostar och om det är något företag som är bättre? Antar att man själv får göra putsen (delen som ligger ovan jord) eller? Nervöst det där med dränering, men jag såg att någon hade bundit upp rötterna på vissa växter som husägaren inte ville låta förstöras.
kajsalisah
CITAT (orginalplankan @ 20-01-2009, 23:46) *
Får man fråga hur mycket det kostar och om det är något företag som är bättre? Antar att man själv får göra putsen (delen som ligger ovan jord) eller? Nervöst det där med dränering, men jag såg att någon hade bundit upp rötterna på vissa växter som husägaren inte ville låta förstöras.

För ca 42.000:- får vi uppgrävt på tre sidor av huset, allt material som behövs för själva isoleringen/dräneringen samt massorna lagda tillbaka. Dumpersens arbete är inte inräknat men går på 580:-/timma. (Vi vet nämligen inte riktigt hur mycket jord det blir som ska bort där vi ska ha dom nya rabatterna.) Sätta Isodränet gör vi själva. Det är ett litet tvåmansföretag från trakten som fått jobbet. Sedan ska vi använda oss av ROT-avdraget för själva arbetskostnaden. Man får passa på....
Jan Lindgren
Hej!
har du ända grävmaskinen på tomten så passa på att fundera på om du behöver en damm eller ett större stenparti. Det är förvånansvärt hur mycket en grävskopa klarar på en timme.
MVH
Jan Lindgren
sillamor
När vi hörde runt var det lägsta priset 2000 kr/m. Inkl allt utom moms.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon