Thé
Vet någon om det finns klätterväxter som hinner växa sig höga och fina redan till slutet av maj? Det känns ganska osannolikt, men man kan ju ha tur...
Alexander-VG-zon3
Humle växer ju väldigt snabbt ( 7 till 12m på en sommar). mycket näring och vatten.

Thé
Tack för svaret!

Jag har strukit humle av två anledningar: Kan ta lång tid att etablera och får väldigt konkurrerande rotsystem.

Det är nog mer ettåringar jag funderar på eftersom det är till maj 2009 jag skulle vilja se resultat.
KURT
Ettåringar som blomsterbönor och liknande, men då måste de nog förodlas med extraljus.
Thé
CITAT (KURT @ 20-01-2009, 14:12) *
Ettåringar som blomsterbönor och liknande, men då måste de nog förodlas med extraljus.

Som jag misstänkte, då. Jag har beställt blomman för dagen och krasse, men det räcker alltså inte om man sår dem i mars? Jag har ingen extrabelysning. Skulle man behöva så i februari?

När kan man plantera ut? I början av maj?
MariaS
Annars har du ju Taybär (björnbärshallon) Inte speciellt konkurrerande rötter och växer ca 5meter / år. Dessa skott bär sen frukt året efter!
Thé
CITAT (MariaS @ 20-01-2009, 17:05) *
Annars har du ju Taybär (björnbärshallon) Inte speciellt konkurrerande rötter och växer ca 5meter / år. Dessa skott bär sen frukt året efter!

Åh, taybär har jag funderat på, men inte till just detta. Bra att veta att de växer så det knakar smile.gif
Chamomille
CITAT (Thé @ 20-01-2009, 17:41) *
Åh, taybär har jag funderat på, men inte till just detta. Bra att veta att de växer så det knakar smile.gif

Då undrar man ju, vad menas till "just detta"?
Heda
Är det så att det ska bli bröllop Thé??

//Heda
Thé
Vad ni var duktiga på att gissa, då whistling.gif

Jo, det handlar om bröllop och vi rev bort den djungelaktiga häcken på två sidor och byggde ett glest armeringsnätstaket där ena sidan ska täckas av klängrosor (tyvärr helt nyplanterade) och den andra av friväxande häck, lika nyplanterad den.

Men jag får nog ge upp tanken på att få upp någon form av grönska så tidigt som till slutet av maj...
MariaS
CITAT (Thé @ 22-01-2009, 12:40) *
Vad ni var duktiga på att gissa, då whistling.gif

Jo, det handlar om bröllop och vi rev bort den djungelaktiga häcken på två sidor och byggde ett glest armeringsnätstaket där ena sidan ska täckas av klängrosor (tyvärr helt nyplanterade) och den andra av friväxande häck, lika nyplanterad den.

Men jag får nog ge upp tanken på att få upp någon form av grönska så tidigt som till slutet av maj...

Jamen humle funkar ju faktiskt i urna med! Ge den hälften plantjord och hälften ko på påse, så ska du se att du har ganska lummigt till slutet av maj.
Heda
Jag såg ju i någon annan tråd att du ville ha förslag på blommor som blommade då....till bröllopet whistling.gif så det var inte bara en gissning...

Mitt förslag är att klä in i grönska ex björkris och blommor, som du kan köpa...lite som en midsommarstång alltså! Inte ens humlen har hunnit så himla långt i slutet av maj...

//Heda
Thé
CITAT (Heda @ 22-01-2009, 16:14) *
Jag såg ju i någon annan tråd att du ville ha förslag på blommor som blommade då....till bröllopet whistling.gif så det var inte bara en gissning...

Mitt förslag är att klä in i grönska ex björkris och blommor, som du kan köpa...lite som en midsommarstång alltså! Inte ens humlen har hunnit så himla långt i slutet av maj...

//Heda

Det var nog inte jag...jag har inte frågat om blommor som blommar i maj.

Min syster och min mor sa genast entusiastiskt att vi nog skulle kunna göra fint i trädgården och min syster började svamla om syrener (vet inte var hon ska få dem ifrån, dock, vår lilla buske är helt nysatt), så något ska vi väl få till.

Får börja fundera på "fulhörnan" med allt skräp som vi har kastat i en stor hög att fixa "senare". Undrar om det blir till våren, kanske.

I vilket fall som helst ska jag så i mars och hoppas på det bästa...

Tack för alla förslag!
gröndal08
Jag sådde Blomman för dagen i februari förra året. Både Heavenly Blue och Flying Saucer. De drog iväg med en otrolig fart. Skulle rekommendera Flying Saucer. Är kraftig och växer så det knakar. Mycket vackra blommor dessutom. Den skulle nog kunna tjäna ditt syfte. Heavenly Blue inte lika kraftigt växande.
zaaritha
Bokharabinda!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon