Australia
Hej alla!

Hoppas hitta någon expert här som kan hjälpa mig rädda kvarlevorna av min fina kängurutass!

Köpte en jättefin planta i höstas som "blomvakten" råkade ha ihjäl efter bara ett par veckor när jag var bortrest. Den torkade ut totalt och jag fick den inte att ta sig. Den blommade när den dog, så jag klippte av och sprarade några torkade blommor i hopp om att kanske hitta frön som går att så till våren. Delade en uttorkad blomma nyss och längst ner i "blomman" (om det nu ens är blommor i ordets rätta bemärkelse) finns en liten kula - men innehållet smulades sönder när jag skulle inspektera fyndet. Kan det vara ett frö som sitter där och går det i så fall att så och få fram en ny planta? Någon som känner till hur denna växten förökar sig och kan ge ett hett tips till en nybörjare med inte fullt så gröna fingrar? I så fall; smiley_small_hug.gif
Maggan H
Det är tveksamt om det är en krukväxt som har stått inomhus - ev frö är inte befruktade och går således inta att så. Men den är lätt att fröså enl Impecta, Här får du 100 frö för 19 kr.
Australia
Tack Maggan!

Ja, den har stått inomhus bara, så då är det kanske inte mycket att hoppas på. Jag petade ner några fröer för att testa - men ingen aktivitet än i alla fall. Så det får nog bli en fröpåse istället!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon