Full version: Dagens Ros
susehn
[attachment=29784:Image026_26.jpg][attachment=29785:Image024_24.jpg]

Här är min en favorit, förvånad över att det skrivs så lite om den! Ursäkta bristen på skärpa igen....
Jacqueline du Pre växer bra, blommar hela säsongen med vita, lite skålformade rosor och rödaktiga ståndare. Är en zon IV ros, frisk och blir 1,2-1,5 m, tyvärr också en delikatess på harmeny....
Ezereht
Jättesöt ros, men vad rosa din ser ut, jag trodde den var vit? Såg någon annan bild på den där "ögonfransarna" syns bättre, jag tycker det är vad som gör blomman så söt. kiss.gif

För ett tag sedan länkade svennis och kajsa några klätterrosor med pyttesmå blad och små ganska enkla blommor men i fina färger. Vad var det för ena? Jag har glömt bort.
svennis
Bra du fick fram den Susehn!
Hittade denna men den kan varas mycket bättre...

Harkness.JPG

Kajsa
I nya upplagan av LÅG står att det är en zon 4 (5 ) ros så den var lite tuffare då, förut var det en Pimpinell ros men nu är den placerad i Modern Buskros gruppen, så det ändrar sig, remonterar.

Rosen är jättesöt, planterade rosen tätt inpå söderväggen för jag trodde den skulle frysa bort ganska fort, nu har det gått 4 eller 5 år och den frös inte alls bort. Rosen får en massa svartfläck hos mig och jag brukar klippa ner den hårt i ren ilska i augusti men oftast kommer eländet när den blommat över. Eftersom jag klipper den så hårt blir den aldrig högre än en dryg meter.

Ezereht, kan det vara Little Rambler du menar, kolla i Album/klätterrosor ?
renate
Så här ser min Jaqueline de Pre ut.Den är planterat hösten 2007 och inte så stor än men blommade redan första sommaren.Det är en ros jag längtat länge efter och nu har jag den.Hoppas den överlever den här vintern som just nu är lite besvärligt med regn på frusen mark.
[attachment=29797:2008_07_...__Large_.JPG] [attachment=29798:2008_07_...__Large_.JPG]
Thé
Åh, där kom den också! wub.gif Det var Kajsas översta foto som fick mig på fall. Även denna är bara några pinnar nergrävda i november... hoppas jag slipper svartfläck.
susehn
yahoo.gif Tänkte väl (HOPPADES!!!) att Kajsa mfl skulle bidra med några vettiga bilder på denna skönhet, är för övrigt väldigt svårfångad, HUR bär du dej åt Kajsa????!!

Jaaaaa du, Thereze, den SKa vara vit, är det månntro grannarna Tess of d`Uberville, William Shakespeare 2000 och L.D.Braithwaite som "färgat" av sig??? Näää, skämt åsido, har nog bara lyckats fota den i något konstigt skymningsljus och det ev reflekterat från vårt röda hus. Grattis i efterskott, förresten!

Nämen, va trist det låter med svartfläcksjuka!!! Trots att mina rosor kan lida av det ena och det andra, så har just Jacqueline varit en frisk solstråle i trädgården! Haft den i två år och den har hittills som sagt bara lidit av hararna, annars växt och blommat frikostigt till sena hösten! biggrin.gif
pilgrim
Det här är en av de rosor som jag har varit sugen på ett tag. Kul att se så många bilder från er och inte bara i trädgårdsböckerna. Jacqueline du Pre hamnar helt klart på min inköpslista till min nya rabatt. Jag har ju preci sbörjat med trädgård och är bara uppe i 23 st rosor så jag har massor av utrymme kvar whistling.gif

http://www.blandrosorochbladloss.blogspot.com/
Anders Roslagen
Drabbas av svartfläckssjuka hos mig också, ett tag var nästan alla blad borta. Blommorna kan vara rätt risiga av vind och regn också. Men... Den är speciell de perioder den trivs och visar sina bästa sidor.

JdPré

[
renate
Åh så fin din buske är Anders,så stor är inte min ännu det är bara en liten planta med några grenar.
Kajsa
Och hos dig Anders ser man buskrosen och man förstår att den kan bli 1.5 m. Härliga bilder !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon