Bee
Jag har några hyacinter kvar från i julas. Blomningen är över sen länge med bladen ser ok ut.

Kan jag återanvända dom, dvs plantera dom till våren? Hur gör jag med dom nu då i så fall? Skall dom klippas ner?
Förr om åren har dom gått i bingen men nu tänkte jag det kunde vara kul att ha hyacinter i rabatten. Dom är ju "gratis".
Lady Hamilton
Visst kan du plantera dem i rabatten, men de blir sällan så vackra som de var till jul. Antingen låter du dem torka ner och planterar "torr" lökarna så fort det går att gräva i jorden Eller så fortsätter du att vårda dem fram till planteringen och planterar dem med blad och allt
Bee
Tack för tipsen! Då har jag två alternativ. Skall bli kul att prova smile.gif
godanro
Det här har jag inte tänkt på. Jag ska också göra ett försök. blomma.gif
tepa
Hej

Jag har också tänkt plantera ut dem sen senare i vår, men när blommar de sen då ? Skulle vilja ha Hyacinter till jul också. Ska jag då gräva upp dem igen ? När ? Och låta torka till oktober och plantera då i krukor ? De lökar man köper i butiken planterar man ju i oktober och sätter kallt, någon plusgrad. Inte hinner de väl blomma något mer i vår, sommar, eller hinner de det ?

Hälsn Tepa
renate
Plantera ut i trädgården funkar,jag har en hel del men blommorna är mycket glesare.Däremot går det nog inte att gräver upp igen och driva i blom till jul.Jag har i alla fall aldrig hört talas om det.Jullökarna planteras på sommaren och ställs i en sk lökkällare,sedan drivs de fram i växthus så de blommar lagom till jul.
tepa
Hej

Tack, Renate. Men går det inte att plantera om förra julens Hyacinter då i ny jord och sätta kallt till cirka början december ? Men dom blommar väl glesare ändå, skulle dock vara intressant att prova.

Hälsn Tepa
Elihe
Planterade ut blå hyacint för ca 4-5 år sedan och de har verkligen blivit fina! Fylliga,lilablå blommor kommer varje vår. Färgen är riktigt intensiv och blommorna är större. Dessutom har de förökat sig. De står varmt osolig mot garagevägg i lätt jord.
yes.gif
Frideborg
Gillar rådjuren dem?
Har oxå tänkt att gräva ner dem.
Birgitta W
ingrid fuxwall
Mina står nog inte på ett optimalt ställe - de lever bara några år, men blommar vackert i maj/juni under några år.

Rådjuren får inte komma in i vår trädgård så det kan jag inte svara på - om de tycker om dem
Myosotis
Sådana som man har haft i vatten då? Stämmer det att vattenrötterna inte kan anpassa sig till jord sen eller finns det något sätt att få dem att överleva?

Sådana som man har haft i vatten då? Stämmer det att vattenrötterna inte kan anpassa sig till jord sen eller finns det något sätt att få dem att överleva?
Wilmer
Hos mig har rådjuren ratat dem. Och myosotis, jag har lagt mina att torka, planterat ut på våren inga problem. Låter blasten sitta kvar och vissna ner. Hade gamla trädgården fylld med hyacinter till slut laugh.gif
Myosotis
tar du bort rötterna då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon