|
andersen
20-01-2009, 18:54
Jag har en tonårsdotter och frågan är Ska jag vaccinera min dotter mot cancer? finns det risker med vaccinet? och hur funderar ni som har döttrarpå frågan?
Jag skulle inte tveka. Hade en väninna som fick kondylom utan att ha haft sexdebut! Det fick hon på en allmän toalett! Endast 8 år senare hade hon fått livmodercancer och dog!!!! 23 år gammal!
Nu är det ju tydligen bara tonårsflickor som erbjuds vaccinet, men om min 23 åriga dotter hade blivit erbjuden det i tonåren så hade jag tveklöst sagt ja, vi har så mycket olika cancersorter i släkten.
Absolut vaccinera! Men det är nog viktigt att man förstår att det inte är omöjligt att få cancer ändå! Dvs inte strunta i cellprover och använda kondom. Vaccinet täcker ju bara en orsak till cancer i underlivet.
//Heda
Jag antar att du tänker på livmoderhalscancer och antagligen har socialstyrelsen undersökt nackdelar mot fördelar. De svarar på lite frågor http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/smi...cin_mot_HPV.htm
andersen
20-01-2009, 19:17
Pia jag blir lite undrande när jag läste ditt svar,om jag förstår saken rätt så erbjuds flickor i årskurs 5 och 6 vaccin,min flicka är äldre en så, men det går väll att ta vaccin endå?det samma gäller väll din dotter? CITAT (Tobb @ 20-01-2009, 19:11)  Jag antar att du tänker på livmoderhalscancer och antagligen har socialstyrelsen undersökt nackdelar mot fördelar. De svarar på lite frågor http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/smi...cin_mot_HPV.htmServer Error in '/Sos' Application Tack Tobb men länken värkar ligga nere,får prova senare får...
Som jag uppfattat det så tar den bäst på tonåringar, men jag kan ju ha missuppfattat.
andersen
20-01-2009, 19:23
Ok,Tack för svaren, fortsätt och prata om ämnet,jag blir tvungen att lämna er nu,men jag kommer att läsa varje rad i morgon.
MVH andersen.
Eva-Helene
20-01-2009, 19:30
Vaccinet bör tas före sexdebut. Min dotter har vaccinerats.
För mig var det väldigt viktigt att hon vaccinerades mot livmoderhals-cancer! Min mor, båda mina systrar och båda systerdöttrar har haft cellförändringar och behandlats. En av dom fick behandlas länge...
Aqvakul
20-01-2009, 20:34
När samhället/sjukvården går in och bekostar en relativt dyr förebyggande behandling, så kan man nog utgå från att fördelarna (så vitt man vet idag) klart överväger ev. nackdelar.
Solstorm
20-01-2009, 20:38
Vi har fått hem reklam om det. Jag minns inte precis vad det kostade, men tyckte det var jättedyrt. Vi har inte den sortens cancer i släkten och här är det inte aktuellt att vaccinera.
För ett tag sedan fick vi också hem reklam där mor och dotter kunde ta någon försäkring som gällde bara för bröstcancer. Den köpte vi inte heller.
Försäkring och vaccin är ju inte samma sak, men jag tycker de tar hutlöst mycket betalt tack vare att de kan spela på människors rädslor. Hur många tusenlappar ska man ge på hur många sjukdomar?
Aqvakul
20-01-2009, 20:40
CITAT (Solstorm @ 20-01-2009, 20:38)  Vi har fått hem reklam om det. Jag minns inte precis vad det kostade, men tyckte det var jättedyrt. Vi har inte den sortens cancer i släkten och här är det inte aktuellt att vaccinera.
För ett tag sedan fick vi också hem reklam där mor och dotter kunde ta någon försäkring som gällde bara för bröstcancer. Den köpte vi inte heller.
Försäkring och vaccin är ju inte samma sak, men jag tycker de tar hutlöst mycket betalt tack vare att de kan spela på människors rädslor. Hur många tusenlappar ska man ge på hur många sjukdomar? Sjukvården (dvs. vi alla) kommer nu att ta största delen av den kostnaden... samtidigt tjänar naturligtvis tillverkarna en hel del pengar...
Alternativet till vaccination är väl att hålla döttrarna i avhållsamhet…..
Nunnor får vist aldrig den sortens livmoderhalscancer och det lär vara mindre förekommande hos omskurna mäns kvinnor.
//Anki
Den där försäkringen gillar inte jag heller. Kan inte riktigt säga varför, men det kändes obehagligt på något vis när jag öppnade kuvertet. Man fick 200 000:- om man skulle få cancer, "att göra vad du vill för", som det stod. Det kändes lite, som du säger, som om de bara är ute efter att tjäna pengar på människors rädsla!
Vaccinet tycker jag är annorlunda, men lite knepigt då det till viss del blir en klassfråga, vem som har råd. Tror att en fullständig vaccination kostar lite drygt 3 000:-.
Det är ju den cancer som utvecklas av ett papillomvirus (tror att det heter så) som förebyggs av vaccinet. viruset sprids sexuellt och om du redan är smittad har vaccinet ingen verkan, det är därför man i första hand vänder sig till flickor före sexdebut.
//Heda
Gossen Ruda
20-01-2009, 21:03
Nu är jag inte på något sätt involverad i saken men det var väl just det sexuellt överförda viruset vaccinet hjälpte mot, och det var väl mindre än hälften av virustyperna det hjälpte mot. Omskurna män är "dåliga" smittbärare eftersom viruset ofta finns under förhuden. God hygien minskar dock smittspridningen, likaså färre partners. Komdom också givetvis. Viruset uppstår inte hos männen, dom blir själva smittade nånstans.
Till sist vill jag önska andersen välkommen tillbaka, long time no seen.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2009, 21:03)  Nu är jag inte på något sätt involverad i saken men det var väl just det sexuellt överförda viruset vaccinet hjälpte mot, och det var väl mindre än hälften av virustyperna det hjälpte mot. Omskurna män är "dåliga" smittbärare eftersom viruset ofta finns under förhuden. God hygien minskar dock smittspridningen, likaså färre partners. Komdom också givetvis. Viruset uppstår inte hos männen, dom blir själva smittade nånstans. En bra sammanfattning på tråden. /Anki
Alla unga flickor borde motiveras att vaccinera sig och även pojkar för att minska risken att både få och överföra virussjukdomar. Gardasil kan förebygga livmoderhalscancer kondylom cellförändringar. Socialstyrelsen har beslutat att från 2010 kommer flickor att vaccineras i skolan. Gardasil ingår i läkemedelsförmånen för flickor 13-17 år maxbeloppet är 1.800 kr. Hade jag haft en dotter skulle jag utan tvekan motivera en vaccination.
andersen
21-01-2009, 15:23
Tack till alla som har deltagit i tråden, jag har tagit uppfrågan på min arbetsplats, där dom kvinnliga arbetskolegorna var helt inne på att jag skulle få min dotter att vaccinera sig,flera pratade om att dom hadde i sin omgivning kvinnor som hadde blivit drabbade av livmoderscancer,så efter att jag har läst tråden här och pratat på jobbet om vaccinet så är det ingen tvekan längre, sedan är det så att min dotter vill det själv, hon säjer att det är två flickor i klassen som redan är vaccinerad.
MVH andersen
Whiskuchi
21-01-2009, 18:46
CITAT (MariaS @ 20-01-2009, 18:57)  Jag skulle inte tveka. Hade en väninna som fick kondylom utan att ha haft sexdebut! Det fick hon på en allmän toalett! Endast 8 år senare hade hon fått livmodercancer och dog!!!! 23 år gammal! Kondylom via en toalett? Du får ursäkta men det tror jag inte på..
Ingrid Zon3
21-01-2009, 21:02
Jag har också vänner som har drabbats. Kan knappt föreställa mig hur man skulle känna sig om man beslutar att inte vaccinera dottern och hon sedan får den formen av cancer. Då spelar det nog mindre roll att den inte är 100%-ig. Men det borde vara intressant att ta reda på biverkningar.
(Hade inte tråden varit om ett så allvarligt ämne hade jag säkert dragit den där histoien om att man visst kan få sexuell överförda sjukdomar på allmänna toaletter, men att det är tämligen obekvämt. Men nu låter jag bli!)
netaave
23-01-2009, 00:27
Många har inte råd att vaccinera, 1800 kr är för mkt pengar, o tänk om man har fler döttrar.
Kondylom smittar inte via toabesök.
Förlåt andersen att jag drar upp nåt helt OT, men en björn som sov gott blev uppväckt. Den björnen har sovit sedan 1983, då jag tog mitt sista cellprov vad det gäller kondylom ( då hade jag tagit cellprover sedan 1972). Om nu Kondylom inte smittar via toalettbesök och att man inte har haft sexuell debut, varifrån kan det då komma? Jag lovar, frågan är väldigt seriös. Jag var väldigt ung, gravid vid första sexualdebuten, han hade det inte, men jag hade fått det av någon underlig anledning. Jag fick utstå de mest förnedrande frågor om vilka sexuella kontakter jag hade vid sidan om min dåvarande "fästman". Det spelade ingen som helst roll vad jag svarade. Jag fick ändå den där "leende klappen på huvet".........."vi vet", du behöver inte ursäkta dig, du behöver bara tala om vem det är så att h*n kan bli behandlad....................det fanns ingen annan!..........och det får jag leva med än i dag............det fanns ingen annan!....................men kondylom hade jag ändå  .................kanske var det då jag insåg att fördomar och förutfattade meningar ingenting hade i mitt liv att göra........... Jag kan på sätt och vis förstå att whiskuchi och netaave, med den kunskap de har, säger att det inte går att bli smittat via toalettbesök, men ge då en annan begriplig förklaring är ni snälla..................det skulle jag för mitt eget välbefinnande behöva...............som sagt, jag trodde jag begravt den här björnen och så är jag sååå förbaskat dum att jag åter igen öppnar en tråd som inte handlar om odling.......hur dum får man bli? Och ja, jag hade vaccinerat min dotter om det varit aktuellt, men jag har full förståelse för att det finns föräldrar som kanske inte anser sig ha råd  , kan man ändå skrapa ihop de där pengarna så...............  ( egentligen borde det ingå i vår socialförsäkring )
Har man flera barn i familjen kostar det 1800 det går på samma högkostnadsskydd (3.400 är den faktiska kostnaden)
Kondylom är en sexuellt överförbar sjukdom och kan inte smitta via toaletter......
Ålder på den som ska vaccineras är nog bara intressant ur smittosynpunkt. Dvs ju äldre man är, desto troligare att man haft sex och redan fått viruset. Är man smittad redan är det troligen ingen idé. Sen har ju Gardasils effektivitet ifrågasatts eftersom den skyddar mot de hpv (humant papiloma virus) stammar som är vanliga i cancer, men inte mot alla som hittas i tumörer. Jag skulle vaccinerat mitt barn före sexuladebut, men tänker avstå vaccinering själv trots erbjudande från mor.
Tycker nog också att det låter lite långsökt att bli smittad från toalett om man brukar den enligt gängse sed, men konstigare saker har väl hänt...
CITAT (Gillan @ 23-01-2009, 05:18)  Om nu Kondylom inte smittar via toalettbesök och att man inte har haft sexuell debut, varifrån kan det då komma? Jag lovar, frågan är väldigt seriös. Jag var väldigt ung, gravid vid första sexualdebuten, han hade det inte, men jag hade fått det av någon underlig anledning. Jag fick utstå de mest förnedrande frågor om vilka sexuella kontakter jag hade vid sidan om min dåvarande "fästman". testades han någon gång? Vad jag förstår så kan Kondylom vara i princip symptomfritt hos somliga.
CITAT (Vippan @ 23-01-2009, 10:32)  Kondylom är en sexuellt överförbar sjukdom och kan inte smitta via toaletter...... Precis den komentaren och liknande fick jag leva med från 1972 till 1983.................trots att jag visste att det inte var sannt, men jag hade ingen talan ( och har tydligen ff inte det )....................Jag var 16 år, totalt försvarslös..............alla trodde på alla andra utom på mig................i dag är jag 50 ++ och kan när sånt här kommer upp skaka lite på huvudet, men samtidigt tycka så fruktansvärt synd om de ev tjejer/killar som kanske också blir utsatta för att inte bli trodda.................och jag känner mig tvungen att komentera för att på nåt sätt hjälpa de som inte blir just trodda Det måste finnas fler förklaringar än sexuellt överförbar.............. Och jodå, min dåvarande blev också testad med negativt resultat och har heller aldrig senare fått några symtom, ej heller hans senare flickvänner eller nuvarande fru CITAT (Kat @ 23-01-2009, 14:05)  testades han någon gång? Vad jag förstår så kan Kondylom vara i princip symptomfritt hos somliga. japp, som du ser i mitt andra svar så blev han det
Ja, men stopp nu…… Vilka prover togs för att påvisa HPV-infektion? Fortfarande, än idag så är de prover som tas mycket osäkra och för att diagnostisera kondylom används ”klinisk undersökning” dvs man tittar efter vårtor. Hur behandlas kondylom? (saxat från landstingets webplats) Det finns lite olika behandlingsalternativ vid kondylom. Vårtorna kan penslas med en speciell lösning, de kan brännas, frysas eller behandlas med laser. Trots behandling finns det risk att vårtorna kommer tillbaka. Har du inga besvär av vårtorna kan du avvakta, de försvinner av sig själv förr eller senare. På gardasils ”hemsida” står: På vissa gynmottagningar ingår HPV-test som en del i cellprovtagningen. Men ett HPV-test kan inte visa vilka humana papillomvirus man eventuellt bär på, utan bara att man har en HPV-infektion i kroppen. Man kan inte heller se om man haft en infektion tidigare. Och eftersom de flesta HPV-infektioner är harmlösa och läker ut av sig själva, är det osäkert vilken användning man har av testet. HPV-test är inget som idag rekommenderas för någon bred användning. Mannen i fråga var nog inte alls så ”oskyldig” som man fick dig att tro Gillan  . Föresten Gillan skäms du för att du blir smittad av förkylning också. /Anki
CITAT (Gillan @ 23-01-2009, 14:20)  Och jodå, min dåvarande blev också testad med negativt resultat och har heller aldrig senare fått några symtom, ej heller hans senare flickvänner eller nuvarande fru japp, som du ser i mitt andra svar så blev han det  På rfsus hemsida står såhär: Provtagning Kondylomviruset kan inte odlas i laboratorier och därför kan man inte säga vem som bär på virus eller inte. De stora typiska vårtorna är lätta att se och diagnostisera. Om de är små eller har ett annorlunda utseende behövs mikroskopisk analys av en vårta. Partnerkontroll Om du är partner till en person som har kondylom och ni har haft sex utan kondom måste du utgå ifrån att du själv har virus och kan föra smittan vidare. Om du har en fast relation och inte har använt kondom tidigare behöver du inte börja skydda dig. I en ny relation är kondom ett bra skydd.
CITAT (Anki V @ 23-01-2009, 14:41)  Mannen i fråga var nog inte alls så "oskyldig" som man fick dig att tro Gillan  . Föresten Gillan skäms du för att du blir smittad av förkylning också. /Anki Det är mycket möjligt att han inte var så oskyldig som det verkade, men nog är det konstigt om hans senare kvinnor inte fått kondylom också om han nu var den smittbärande? Och nej, inte sjutton vet jag vilka prover som togs, jag vet bara att han testades vid i åtminstonde två tillfällen..........................Och näääe, jag skäms inte alls för att ha haft kondylom, då hade jag ju inte skrivit här....eller hur  .............Det handlar inte om det. Det handlar om att en läkare sitter och småler åt dig i sin förvissning om att du själv sitter och ljuger...........och den känslan är inte speciellt kul CITAT (Kat @ 23-01-2009, 14:49)  På rfsus hemsida står såhär:
Provtagning Kondylomviruset kan inte odlas i laboratorier och därför kan man inte säga vem som bär på virus eller inte. De stora typiska vårtorna är lätta att se och diagnostisera. Om de är små eller har ett annorlunda utseende behövs mikroskopisk analys av en vårta.
Partnerkontroll Om du är partner till en person som har kondylom och ni har haft sex utan kondom måste du utgå ifrån att du själv har virus och kan föra smittan vidare. Om du har en fast relation och inte har använt kondom tidigare behöver du inte börja skydda dig. I en ny relation är kondom ett bra skydd. Tack för hjälpen Kat  Jag har läst det
CITAT (Gillan @ 23-01-2009, 15:00)  Det är mycket möjligt att han inte var så oskyldig som det verkade, men nog är det konstigt om hans senare kvinnor inte fått kondylom också om han nu var den smittbärande? Och nej, inte sjutton vet jag vilka prover som togs, jag vet bara att han testades vid i åtminstonde två tillfällen..........................Och näääe, jag skäms inte alls för att ha haft kondylom, då hade jag ju inte skrivit här....eller hur  .............Det handlar inte om det. Det handlar om att en läkare sitter och småler åt dig i sin förvissning om att du själv sitter och ljuger...........och den känslan är inte speciellt kul Det är inte alls konstigt att han inte smittat andra.....hans infektion hade väl läkt ut innan din visade sig. Sa han att han hade testats negativt så tror jag att han ljög i dig eller då hade någon annan lurat honom eftesom det inte fanns några prov som kunde visa vare sig det ena eller det andra när det gällde HPV på den tiden. Dryga överlägsna skitstövlar till läkare finns det idag också.....Du var väl ett lätt offer för någon som ville hävda sig och skuldbelägga dig. Både ung och kvinna och som dessutom haft samlag........ SKITGUBBE! /Anki
CITAT (Anki V @ 23-01-2009, 15:16)  Det är inte alls konstigt att han inte smittat andra.....hans infektion hade väl läkt ut innan din visade sig. Sa han att han hade testats negativt så tror jag att han ljög i dig eller då hade någon annan lurat honom eftesom det inte fanns några prov som kunde visa vare sig det ena eller det andra när det gällde HPV på den tiden. Dryga överlägsna skitstövlar till läkare finns det idag också.....Du var väl ett lätt offer för någon som ville hävda sig och skuldbelägga dig. Både ung och kvinna och som dessutom haft samlag........ SKITGUBBE! /Anki Ahaaa, vilken intressant tankekedja  . Tack för den Anki  .................Och skitgubbe!, det är nog bara förordet vad mig beträffar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|