gulmåra
20-01-2009, 19:39
Om jag tar direkt från albumet då...?
Marie Tudor Den här köpte jag för några år sedan bara pga namnet, men såå vacker. Det värsta är att hon är nergrävd så långt att grenarna är för ynkliga ännu för stickling. Jag brukar ta lite sticklingar för säkerhets skull. Jag hoppas att hon hunnit fixa egna rötter ifall underlaget går under nu när det är barmark och uppåt 10 minus.
OK, bilden måste finnas i Odla-album....
Den var riktigt fin!
Måste kolla vidare kring hur hög/bred osv osv osv....
Tack för fin bild!!!
Ezereht
20-01-2009, 22:12
Den är fin, riktigt fluffig. Det finns ju en väldigt berömd Maria Tudor. Kanske Maria stavas Marie ibland?
gulmåra
20-01-2009, 23:41
Ja det är ju klart!? Tack!!

Marie, Maria Åhhh!!
Nu måste jag ursäkta mig med min systers favorit replik:
Jag är inte dum! Jag har bara lite otur när jag tänker.....
Suck, vad fin!!! En riktig önskeros... var hittade du den? Det där danska stället? Det ser ut som en prickig ros på helpmefind..
gulmåra
21-01-2009, 21:43
Nä, den här hittade jag på det Italienska stället, La Campanella.
Mycket förvirrande på helpmefind.... Inte likt alls..
noranettan
22-01-2009, 09:33
Jag har försökt att få kontakt med La Campanella på engelska men får inget svar, har du skrivit på italienska......? Deras gallicasortiment är utöver det vanliga!
Ezereht
22-01-2009, 11:52
Är det den här siten ni menar ?
http://vivaiolacampanella.com
noranettan
22-01-2009, 15:33
Jajamensan!
gulmåra
22-01-2009, 22:12
Jo från början var det min kompis i Italien som "hittade" plantskolan och tipsade. Den första kontakten var på Italienska. Men efter det har jag bara använt engelska?!
Mmmm gallicasortimentet är kalas!! Jag råkade få hem alldeles för många i höstas. Jag vågar inte höstplantera eftersom de är på laxa-fot så nu står de planterade i avdankade papperskorgar i förådet.... Galet?! Joo
Ezereht
22-01-2009, 22:50
laxa fot? nu får du förklara?
gulmåra
22-01-2009, 23:20
Jo underlaget som rosorna är ympande på är Laxa, (en klon av rosa dumalis ssp. coriifolia för att vara exakt efter lite forskning) den har sämre härdighet, zon 2 max 3. Därför får rosor i Sverige inte längre säljas på det underlaget.
Italien-rosorna vill jag vårplantera så de har en möjlighet att hinna skaffa sig egna rötter ovanför okuleringsstället.
För att ytterligare gardera mig försöker jag ta sticklingar också så att jag får rotäkta buskar.
Här i Sverige tror jag det mest är rosa canina och rosa multiflora som används
octachoron
23-01-2009, 00:44
LÅG var väldigt kritisk till Laxas härdighet i Sverige i förra utgåvan av "Rosor för nordiska trädgårdar".
Men nu har jag läst (på nätet) att det har blivit en viss omvärdering av grundstammen Laxa och den skall tydligen tåla klimatet bättre än den varit känd för?
gulmåra
23-01-2009, 19:42
Oooo vilken ljuv musik det var i mina öron!
Hoppas någon har Laxa-fötter som klarar sig fint i högre zon än jag. Då skulle jag bli kolugn!
noranettan
24-01-2009, 10:25
Jag har många rosor på laxa-rot och har inte märkt någon skillnad. Z 4-5. Jag planterar mina rosor ganska djupt och med min lätta sandjord så rotar de sig oftast bra ovan okuleringpunkten. Jag tror inte du behöver vara orolig. Och det finns inget förbud mot att sälja rosor i Sverige på laxa-rot, det har nog mest inte ansetts lämpligt.
gulmåra
24-01-2009, 11:20
Härligt!! Nu är jag kolugn!

Jag har ju också sandjord och zon 3.
Jag läste LÅG tokigt. Där står att Laxa inte längre är tillåten som grundstam att okulera på i Sverige.
Tur att jag läste fel, annars hade det väl blivit knepigt för plantskolor att ta hem rosor utifrån?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.