kasam
Hur få in lite vattenkänsla i den lilla trädgården? En vattenspegel? Kanske en kanal? Anslutning till terrass? En vattenfylld kruka? Fontän? Vad vet jag? Ja, o gärna inspiration från England eller varför inte Medelhavet....
Ja, vore kul att se exempel på enkla lösningar för den lilla trädgården, tack!

(Jag har trädgård i zon 0-1)
MariaS
Jag har bl.a. grävt ner en murarhink, som jag placerade en väldigt liten pump i. På hinken la jag ett lock med hål i mitten. På locket la jag sen ut runda stenar i olika storlekar. Genom hålet drog jag upp en slang som sprider vattnet över de runda stenarna.
En snygg lampa vid sidan om och så var den vattenoasen klar!
Alexander-VG-zon3
enkelt som man kan göra är ju att köpa en stor vattentät kruka eller en stor tunna. och så fyller man den med vatten, och planterar olika vattenväxter

exempel på växter
Dvärgnäckrosor
Vattenmynta
Bäckveronica
Iris
Vattenhyacint
Musselblomma
Andmat
kameleontblad
m.m.

vill man göra ännu mindre så kan man ta en skål med flytväxter.

så här gjorde jag i en djupskål.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22112621.html

nu till sommaren har jag skaffat mindre kallvattensfiskar så då tar jag ut hela akvariumet eller bygger någon bassäng och det kan ju bli fint med växter och annat.
kasam
Hej,

Tack för svar!

MariaS - låter inte dumt det där. Har du ngn bild?

Flaxss - kollade din bild - ser fint ut. Blev helt klart inspirerad... Är det viktigt om ett sådant arrangemang står i sol eller skugga? Behöver du byta vatten ofta för att det blir grumligt etc? Vattenväxter du nämner, hur vinterförvarar du dem?
MariaS
Kan gå ut och fota imorgon.

Runt denna stenfontänen, har jag diverse olika sorters gräs som ger det hela en känsla av oas.
kasam
Låter väldigt fint, och inte jättesvårt....
Ska bli kul att se din bild!
Tackar på förhand! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kasam @ 21-01-2009, 16:53) *
Flaxss - kollade din bild - ser fint ut. Blev helt klart inspirerad... Är det viktigt om ett sådant arrangemang står i sol eller skugga? Behöver du byta vatten ofta för att det blir grumligt etc? Vattenväxter du nämner, hur vinterförvarar du dem?

det jag hade i somras var iförsig väldigt litet. man kan ju göra mer i större kärl.

det beror lite på vad du ska ha för växter och vad du vill åstadkomma med det.

ska du ha näckrosor så älskar dom sol. likadant iris älskar sol. annars så klarar sig dom flesta vatten växter med halvskugga. och desto soligare det står desto mer alger kan man få har du dock mycket växter och flytväxter så hindras ju det och ger rätt näring.

jag fyller bara på med vatten. ska du ha djur eller annat i nåt annats så kan det ju vara bra att bytta vatten och ev ha någon pump om det går.

härdiga växter låter jag vara kvar ute. men näckros får man ta in och övervintra svalt ca +1c +10c(beroende sort). det räcker du har en spann med vatten. vattenhyacint och Musselblomma tar man in och övervintra som en vanlig krukväxt en skål med vatten ca +15c +20c och extra ljus så klarar dom vintern. har man akvarium så underlättar det mycket ju.

kasam
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 17:26) *
det jag hade i somras var iförsig väldigt litet. man kan ju göra mer i större kärl.

det beror lite på vad du ska ha för växter och vad du vill åstadkomma med det.

ska du ha näckrosor så älskar dom sol. likadant iris älskar sol. annars så klarar sig dom flesta vatten växter med halvskugga. och desto soligare det står desto mer alger kan man få har du dock mycket växter och flytväxter så hindras ju det och ger rätt näring.

jag fyller bara på med vatten. ska du ha djur eller annat i nåt annats så kan det ju vara bra att bytta vatten och ev ha någon pump om det går.

härdiga växter låter jag vara kvar ute. men näckros får man ta in och övervintra svalt ca +1c +10c(beroende sort). det räcker du har en spann med vatten. vattenhyacint och Musselblomma tar man in och övervintra som en vanlig krukväxt en skål med vatten ca +15c +20c och extra ljus så klarar dom vintern. har man akvarium så underlättar det mycket ju.

Tack igen! Hm... ska fundera kring storlek på behållare, placering o växtval. Blir inte något megastort, men iallafall ett första försök. Några djur blir det inte, iallafall inte denna sommar. Men vem vet i framtiden...

Alexander-VG-zon3
CITAT (kasam @ 21-01-2009, 17:50) *
Tack igen! Hm... ska fundera kring storlek på behållare, placering o växtval. Blir inte något megastort, men iallafall ett första försök. Några djur blir det inte, iallafall inte denna sommar. Men vem vet i framtiden...

det räcker som du såg på min bild. man behöver ju inte ha nåt jätte stort. även mindre skålar kan ge fina vattenblänk med flytväxter ej.
pebblelake
Tänkte tippsa på en grej jag funderat på.
Jag hade tänkt göra en kanal ca 15 cm av antingen tryckat trä som avslutning på altan däcket med en liten lutning samt en liten pump som pumpar runt vattnet runt kanalen som löper runt hela altan däcket,
skulle kunna göras av en hängränna också som skulle målas ljusblå
,sen skulle den avslutas med ett litet "fall" innan pumpen åter lyfte upp vattnet till början av rännan. det skulle ge en snygg vatten reflektion upp under taknock samt ett trevligt porlande också.

Växter skulle kunna planteras i uppsamlings kärlet där pumpen är.
kasam
CITAT (pebblelake @ 23-01-2009, 16:44) *
Tänkte tippsa på en grej jag funderat på.
Jag hade tänkt göra en kanal ca 15 cm av antingen tryckat trä som avslutning på altan däcket med en liten lutning samt en liten pump som pumpar runt vattnet runt kanalen som löper runt hela altan däcket,
skulle kunna göras av en hängränna också som skulle målas ljusblå
,sen skulle den avslutas med ett litet "fall" innan pumpen åter lyfte upp vattnet till början av rännan. det skulle ge en snygg vatten reflektion upp under taknock samt ett trevligt porlande också.

Växter skulle kunna planteras i uppsamlings kärlet där pumpen är.

Tack för tipset! tummenupp.gif
Du måste absolut återkomma med bilder här när/om du gör detta. Blir ju nyfiken, så klart.

Ja, jag har också funderat en del kring kanaler... Kollat Apotekarens trädgård i Simrishamn o blivit inspirerad. Tänkt lite i banorna kring att anlägga en minidammfontännågonting med liten kanal längst ner i trädgården, liksom i (den ännu mycket ofärdiga) rabatten med funkior, ormbunkar osv osv. Här är rätt skuggigt under äpple- o päronträd, men vore fint med lite vatten nära den (ännu icka anlagda) lilla lilla stenlagda (tänkt smågatsten) platsen. Skulle kunna bli en mysig liten plats... Planer, planer, planer...., så härligt att fundera nu och längta! yahoo.gif

kasam
Pebblelake!
I boken "Kreativa kvadratmeter" av Ulrika Grönlund o Cecilia Eklund så finns det ett exempel på s 103 med vatten vid terrasskant... tummenupp.gif
(Inte hunnit kolla hela boken ännu, inhandlade den nyss då det var utförsäljning i en liten trädgårdsbutik i grannkvarteret. Så synd att de måste stänga, för det är/har varit en sådan trevlig affär.)

pebblelake
CITAT (kasam @ 24-01-2009, 14:04) *
Pebblelake!
I boken "Kreativa kvadratmeter" av Ulrika Grönlund o Cecilia Eklund så finns det ett exempel på s 103 med vatten vid terrasskant... tummenupp.gif
(Inte hunnit kolla hela boken ännu, inhandlade den nyss då det var utförsäljning i en liten trädgårdsbutik i grannkvarteret. Så synd att de måste stänga, för det är/har varit en sådan trevlig affär.)

Dom måste ha tagit idén ur mitt huvud utan attjag märkte nåt :crazy flirting.gif :
kasam
CITAT (pebblelake @ 01-02-2009, 01:18) *
Dom måste ha tagit idén ur mitt huvud utan attjag märkte nåt :crazy flirting.gif :

Kontakta dom så får du kanske royalties... giggle.gif

Hursomhelst - det är en rätt bra bok och där finns en del goda exempel... Fast den lösning på "kanal" som de har verkar vara stillastående vatten och jag vet inte, men blir det inte rätt igengrott snabbt? confused.gif

MariaS
Stillastående vatten gror inte bara igen. Det luktar illa också ganska snart! sick.gif
pebblelake
CITAT (kasam @ 04-02-2009, 17:01) *
Kontakta dom så får du kanske royalties... giggle.gif

Hursomhelst - det är en rätt bra bok och där finns en del goda exempel... Fast den lösning på "kanal" som de har verkar vara stillastående vatten och jag vet inte, men blir det inte rätt igengrott snabbt? confused.gif

Bara att mata i anti alg medel........
kasam
CITAT (pebblelake @ 04-02-2009, 22:22) *
Bara att mata i anti alg medel........

Aha... låter ju enkelt!

Fråga: I en mindre vattenbehållare, typ mindre kanal, tunna etc - varför välja pump alt anti alg medel? För- o nackdelar med de olika valen?

MariaS
Med en liten pump får du cirkulerande vatten som syresätts, vilket gör vattnet mindre lockande för alger och bakterier.

Antialgmedel är en kemikalie, som tar död på mycket mer än bara alger. Bör inte vara i närheten av växter och insekter t.ex.
pebblelake
CITAT (kasam @ 05-02-2009, 20:42) *
Aha... låter ju enkelt!

Fråga: I en mindre vattenbehållare, typ mindre kanal, tunna etc - varför välja pump alt anti alg medel? För- o nackdelar med de olika valen?

Varför välja? pumpen för skvalet och algmedlet för att ta bort algerna,Förövrigt är moderna algmedel inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.
Myggorna får gärna dö för mig i alla fall devil.gif

CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 22:31) *
Med en liten pump får du cirkulerande vatten som syresätts, vilket gör vattnet mindre lockande för alger och bakterier.

Antialgmedel är en kemikalie, som tar död på mycket mer än bara alger. Bör inte vara i närheten av växter och insekter t.ex.

nono.gif du har inte helt rätt där,moderna algmedel är inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.

CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 22:31) *

nono.gif du har inte helt rätt där ,moderna algmedel är inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.
Gunilla T
[quote name='pebblelake' date='05-02-2009, 22:50' post='971627']
Varför välja? pumpen för skvalet och algmedlet för att ta bort algerna,Förövrigt är moderna algmedel inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.
Myggorna får gärna dö för mig i alla fall devil.gif

Kan du precisera lite mer vad du menar med moderna algmedel? Alltså, från vilket år slutade algmedlen döda växter och djur?
pebblelake
Gunilla
Det jag vet är att det inom akvaristiken fins algmedel som är helt ofarliga för växter och fiskar.
Tror inte det är någon skillnad på algmedel till dammar.
Det var väl lite diffust uttryckt av mig,ursäkta. Men det jag menade med moderna är sådana som går att köpa över disk.Dom för jordbruk ,industri törs jag inte svara för.
MariaS
Vet ni vad jag använder, när jag får för mycke guldfiskyngel i dammen? Just det! Algmedel! Finns garanterat inte ett enda levande yngel på mins sex veckor efter det! Ofarligt?! Inte i min damm i alla fall!

Har man dessutom några halvvissna fiskar i dammen efter vintern, som inte kommit igång ordentligt... ja med algmedel i dammen... Döööööda fiskar. Halv dos räcker för att effektivt ta kål på Stoooooora koi! Så ofarligt... Inte i minn damm i alla fall!
Gunilla T
Håller med dig Maria...och pebblelake..jag tycker man inte skall vara så snabb att ge "goda råd" på ett forum..framförallt när det finns många nybörjare som tar det som påstås som en sanning. Att missta någon växt pga av felhantering kan man väl leva med men fiskar och allt annat som lever i dammen har ett annat värde och om inte annat så finns ett ekonomiskt värde.

Jag har vid dethär laget ganska stora koikarpar och jag skulle nog bli väldigt ledsen om jag varit så dum och litat på något jag läst på ett forum och som skulle ta livet av mina kära fiskar..

I dammen finns mycket liv..de tillhör det ekosystem som så småningom skapas i dammen..alla fyller en funktion precis som i naturen..i det ekosystemet finns inga kemiska algmedel och behövs egentligen inte heller..jag gillar mina grodor och paddor och alla andra småkryp som lever i vattnet..så småningom brukar dammen komma i balans.

Dessutom..algmedel är alltid symptombehandling..problemet kvarstår och återkommer efter ett tag och så dax för ny behandling..
pebblelake
Det låter heldumt att ett algmedel är gjort så det dödar fiskar ohmy.gif kan det inte vara så att när algerna dött så kanske vattnet fick för hög hallt av nitrit eller nitrat,som gjorde att fiskarna dog?
Åter till Kasam,tror inte han/hon tänkt ha fiskar i sin kanal eller kruka,så för han borde det funka i alla fall.
Bassam
Tack för fråga

man kan ta bra förslag från förum men måste tänker o fråga de som säljer material, o sen om man har tid ska man tillbaka till böcker.
Lycka till- H:Bassam
kasam
CITAT (pebblelake @ 06-02-2009, 23:31) *
Åter till Kasam,tror inte han/hon tänkt ha fiskar i sin kanal eller kruka,så för han borde det funka i alla fall.

Pebblelake - helt rätt, jag (en hon) tänker inte ha fiskar i kanalen. Men det är ändå av värde för mig (ev andra projekt, för det är ju inspirerande att läsa om alla dammar etc) - o kanske andra forumister - att detta också diskuteras.

Apropå det där med goda råd på forum - jag tycker att alla användare har ett ansvar i hur de skriver, men också hur de som läser förstår o tolkar.
Störst ansvar lägger jag nog ändå på läsaren. Det är ju privatpersoner som skriver och då svarar ju hon/han endast utifrån sin kunskap o erfarenhet. Ja, så när jag läser era inlägg i denna tråd får jag ju mer en känsla av vad som är görbart, hur det skulle kunna gå till osv för att sedan, speciellt om det rör sig om större projekt - ja, precis som Bassam skriver - själv hämta kompletterande och förhoppningsvis bekräftande info från fackfolk.

Det som verkligen gör detta forum till en värdefull källa till information är ju att ett inläggs "sanning" för det mesta kompletteras/ifrågasätts av andra forumisters inlägg och så är diskussionen igång!!! Ja, se denna tråds diskussion som ett gott exempel. tummenupp.gif

MariaS
CITAT (pebblelake @ 06-02-2009, 23:31) *
Det låter heldumt att ett algmedel är gjort så det dödar fiskar ohmy.gif kan det inte vara så att när algerna dött så kanske vattnet fick för hög hallt av nitrit eller nitrat,som gjorde att fiskarna dog?

En sak är säker! Fisken dör på 30 minuter, men algerna försvinner inte på tre dygn! Däremot hade jag en gul näckros som dog på två dygn efter algmedel tillsatts!

Det var en ganska stor genomgång av dessa algmedel för några år sedan om just detta, här på forumet. Kontentan blev i vilket fall, att algerna försvann för stunden, men återkom efter någon månad, medans dyra fiskar och växter förintades omedelbart, trots tillverkarnas garnatier. Det var några här på forumet som gjorde så stora förluster, att de fick söka ersättning hos tillverkarna!

Även om det nu är så att kasam tänker ha en mindre vattenspegel, vill jag ändå rekomendera vatten som rör sig. Den biotop som bildas även i det lilla brukar bli mer uppskattad på det viset.
MariaS
CITAT (kasam @ 21-01-2009, 17:53) *
Hej,

Tack för svar!

MariaS - låter inte dumt det där. Har du ngn bild?

Nu äntligen har jag lyckats ta en bild (Sent om sider)
[attachment=37323:stenfont_n.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 18:08) *
Stillastående vatten gror inte bara igen. Det luktar illa också ganska snart! sick.gif

det luktar inte illa här och vattnet är klart. att det gro igen med växter är bara trevligt och hindrar alger.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 07-02-2009, 18:03) *
En sak är säker! Fisken dör på 30 minuter, men algerna försvinner inte på tre dygn! Däremot hade jag en gul näckros som dog på två dygn efter algmedel tillsatts!

Det var en ganska stor genomgång av dessa algmedel för några år sedan om just detta, här på forumet. Kontentan blev i vilket fall, att algerna försvann för stunden, men återkom efter någon månad, medans dyra fiskar och växter förintades omedelbart, trots tillverkarnas garnatier. Det var några här på forumet som gjorde så stora förluster, att de fick söka ersättning hos tillverkarna!

Även om det nu är så att kasam tänker ha en mindre vattenspegel, vill jag ändå rekomendera vatten som rör sig. Den biotop som bildas även i det lilla brukar bli mer uppskattad på det viset.

kanske förstod dig fel med skrev du inte i en annan tråd att man kunde använda medel mot alger ? eller menade du inte antialg medel.

hur som så finns det algmedel som innehåller naturliga ämnen som tar bort alger. annars tycker jag det är bättre att plantera mycket växter så dom tar över.

CITAT (kasam @ 05-02-2009, 21:42) *
Aha... låter ju enkelt!

ska du bara ha en liten behållare ?

så behöver du inte pump. det räcker långt och väl med att plantera växter. vill du ha nåt på ytan kan du ha flytväxter. det kommer inte lukta något alls det gör det inte hos mig.

ska du har djur eller annat krävs större volym med vatten plus pump som rörrunt nattnet så det blir gasutsläpp plus blir syrerikt vatten och ett filter som ev renar det.

dock finns det fiskar som tål syrefattigt vatten men då måste man byta det rätt ofta så att det blir nytt vatten. annars är pump+filter bara nyttigt för en levande miljö med DJUR och växter.
varghem
Jag har algmedel till min damm, och det står tydligt på att det inte skadar djur, växter och mikroorganismer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon