Full version: Lewesia
Knytt
Förra året i april sådde jag Lewisia - statifierade och fick faktiskt några stycken att gro. Hurra!
Men sen .. stannade växten helt av. Och de ser nu likadana ut som de gjorde i juni förra året.

Jag har omskolat dem, men ganska tätt. Är det för lite ljus? För näring ska de väl inte ha jättemycket när de är "perfect for rockery"?

Tänkte omskola dem i varsin kruka. Men vet inte hur. De ska väl inte ha så fet jord?
Hjälp!
Anki V
Mina lewisior planterar jag om i vanlig plantjord och de verkar trivas med det. De blommar redan första året om man sår i februari.

Jag har aldrig försökt att övervintra lewisior i kruka. Jag gräver ner dom i ett väldränerat läge rabatten och de flesta klarar vintern bra.

/Anki

Knytt
Men jag försöker med vanlig plantjord då ... de är alltså bara några mm stora. Så det var inte fråga om utplantering direkt wink.gif
Anki V
Vad är det för sort? Du får nog beskriva hur du har burit dig åt.......Det låter inte som de lewisior jag sått i alla fall.

De på bilderna sådde jag i i december och ställde ut på altanen för "köldbehandling". Jag tog in dom den 23/2 och ställde under lysrör. Den 26-feb grodde den första och 06-mars skolade jag om i egna krukor. I slutet av maj satte jag ut dom i rabatten.

[attachment=29837:gulrosa__Large_.jpg][attachment=29836:odla_096__Large_.jpg]

/Anki
Knytt
Ja nånting gick ju liksom fel på vägen.
Jag tror det kan ha varit så att de gömde sig bakom en gardin, så de stog väldigt torrt i ett tunt lager jord ganska länge blush.gif

På påsen står det "Alipine Lewisia Meriwether hybrids - Lewisia cotyledon"

Min egen amatörmässiga gissning är att de fick näringsbrist, var utsatta på torka och sen blev det för mörkt. Kan det stämma?
Anki V
Det är väl inte omöjligt att det är därför.....men jag vet inte.

Vill du ha nya frön att prova med så PM:a din adress så får du lite nya som jag skördat. Om du sår dom nu snart och har dom ute några veckor innan du tar in dom för groning så blir de nog stora att sätta ut i juni.

/Anki
Knytt
Jaa gärna, har du samma sort eller en annan?

Jag har omskolat de här nu och hoppas förstås på att de sätter fart - men ordnar gärna en plan B (man kan ju aldrig få för många whistling.gif )

Pm:ar adress - thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon